اخبار
کد خبر : 2307 ۱۳۹۵/۰۳/۰۳   

طلاق روند صعودی دارد

هشدارها درباره افزایش طلاق جدي شده است. مسئولان کشوری و استانی زنگ خطر را به صدا درآورده اند و به کرات نسبت به رواج این معضل اجتماعی هشدار می دهند.

به گزارش نای قلم، از طرفی سبک زندگی خانواده‌ها دستخوش تغییر شده، تغییری که در نهایت به نفع اعضای خانواده و جامعه‌ای که آنها در آن زندگی می‌کنند نیست، برخی کارشناسان این تغییر را اجتناب‌ناپذیر دانسته و آن را ناشی از دوره گذار می‌دانند، اما عده‌ای نیز بر این باورند که نباید دست روی دست گذاشت و شاهد آسیب دیدن خانواده‌ها بود.

با توجه به اهمیت موضوع "همایش ملی طلاق" با هدف ایجاد حساسیت در بطن جامعه، مسئولان و نخبگان علمی امروز در ارومیه برگزار شد.

به گفته دبیر علمی همایش آسیب شناسی طلاق، مقالات پذیرش شده حول محورهایی چون طلاق عاطفی و تاثیر فضای مجازی بر طلاق نگارش شده اند. در این همایش 26 مقاله برتر به صورت سخنرانی، 65 مقاله به صورت چکیده و 87 مقاله نیز به صورت پوستر ارائه شد.

علی عیسی زادگان تعداد مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش را 250 مقاله اعلام و اظهار کرد که از این تعداد 178 مقاله که روند پژوهشی را به شکل درست طی کرده بودند پذیرش شدند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی اولین سخنران این مراسم بود، سعید فریور اینگونه سخنان خود را آغاز کرد: اوضاع خوبی پیش رو نداریم، طلاق روند صعودی به خود گرفته و اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه نتوانسته از سرعت آن بکاهد.

او افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت رویه و تعامل بین بخشی با حضور نخبگان و فرهیختگان نیاز است تا بیش از این ناچار نباشیم برای جبران عوارض اجتماعی این پدیده هزینه های انسانی و مالی پرداخت کنیم.

به گفته فریور فاصله گرفتن از سبک زندگی اصیل اسلامی ایرانی و واکنش‌های منفعل گونه در قبال فرهنگ غرب و از سوی دیگر ضعف فرهنگی و تغییر سبک خانواده‌ها همگی دست به دست هم داده تا خانواده از نهادی گرم و زنده به محیطی سرد و منفعل بدل گشته و پدیده طلاق یکی از ثمرات از هم پاشیدگی اجتماعی و فرهنگی است.

مشکل اصلی تفسیرهای مختلف از قانون است

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: وقتی صحبت از پیشگیری به میان می‌آید نگاه‌ها معطوف قوانین می‌شود اما مشکل نه نبود قانون بلکه تفسیرهای مختلف از آن و نبود وحدت رویه است.

او به این نیز اشاره کرد که پیشگیری از پدیده طلاق امروز بیش از آنکه نیازمند پرچمداری یک ارگان خاص باشد به تعامل نیاز دارد، تعاملی که در آن همه احساس مسئولیت کنند، از رسانه ها گرفته تا سازمان ها، خانواده‌، بنیان‌های علمی و فرهنگی.

فریور با بیان اینکه تسلیم شدن در قبال فرهنگ غرب برازنده فرهنگ و پیشینه غنی این ملت نیست، خاطرنشان کرد: امروز در حالی میزبان همایش ملی طلاق در ارومیه هستیم که بسیاری از فرهیختگان ضمن احساس مسئولیت پای کار آمده اندتا برای اتصال حوزه علمی با پیشگیری از آسیب هایی چون طلاق کمک حال باشند.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی به عنوان یکی از نهادهای متولی در بحث آسیب‌های اجتماعی برای پیشگیری از پدیده طلاق از سال‌های گذشته طرح های متعددی همچون، طرح مداخله به منظور طلاق گرفته تا ارائه آموزش به خانواده‌های درگیر با این موضوع را به اجرا گذاشته از طرح مداخله به منظور طلاق گرفته تا ارائه آموزش به خانواده های درگیر با این موضوع.

طلاق یکی از مهم‌ترین معضلات اجتماعی است 

مدیرکل بهزیستی استان اضافه کرد: معتقدیم طلاق یکی از مهم‌ترین معضلات اجتماعی است که امروزه جوامع انسانی با آن دست به گریبان هستند، به طوری که این مسله به یکی از شایع‌ترین مسائل خانوادگی در اجتماع تبدیل شده است، کشور ما نیز در گذر زمان و تغییر سبک زندگی و وجود مشکلات عدیده در زندگی اقشار مختلف مردم از این امر مستثنی نبوده است.

به گفته او آماری که از افزایش میزان طلاق وجود دارد نشان می‌دهد که باید به طور جد این مسئله در دستور کار سازمان‌های ذیربط قرار گیرد، به همین دلیل در طول سال‌های مختلف تلاش شده است که مداخلاتی در زمینه پیشگیری از آن صورت پذیرد.

فریور با بیان اینکه پیشگیری در هر آسیب اجتماعی معمولا در سه مرحله انجام می گیرد، توضیح داد: اطلاع‌رسانی، مداخله در خانواده و بازتوانی، مراحل پیشگیری در هر آسیب اجتماعی هستند.

او ادامه داد: این مداخلات می‌توانند به صورت موضوعی در مورد یک آسیب یا به صورت کلی به مرحله اجرا درآیند طلاق یکی از موضوعاتی است که نیاز است به صورت جدی‌تر مورد ارزیابی، پیشگیری و درمان قرار گیرد به همین دلیل در مورد طلاق می توان هر سه سطح پیشگیری اطلاع رسانی مداخله و بازتوانی را اجرا کرد.

وزارتخانه های بهداشت و درمان، صنعت و معدن و جهاد کشاورزی؛ مقصران اصلی افزایش طلاق

نماینده مردم اومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش طی سخنانی وزارتخانه های بهداشت و درمان، صنعت و معدن و جهاد کشاورزی را مقصران اصلی افزایش پدیده طلاق عنون کرد و گفت: واردات بی رویه محصولات غیراستاندارد باعث شده تا بسیاری از خانواده ها عقیم شده و این مسئله کی از دلایل اصلی رشد طلاق در جامعه است.

نادر قاضی پور نقش صدا وسیما را نیز در افزایش رشد طلاق مؤثر دانست و افزود باید از واردات بی رویه محصولاتی که دارای مشکلات ژنتیکی است جلوگیری شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا