اخبار
کد خبر : 2303 ۱۳۹۵/۰۲/۲۹   

فقدان سیستم یکپارچه؛ عامل مهم زمین خواری در استان

شکل‌های مختلفی از زمین‌خواری در گوشه‌وکنار استان رخ می‌دهد، پدیده ای شوم و در عین حال پیچیده که طی یک دهه اخیر رشد قابل ملاحظه ای یافته و به عنوان یکی از جرائم مهم اقتصادی تمام نهادهای نظارتی، امنیتی و بازرسی را نیز درگیر خود کرده است.

به گزارش نای قلم، شاید به واسطه نبود سیستم واحد، پیگیری این مسئله از گردونه رسیدگی‌ها خارج شده و روز به روز شاهد افزایش تعداد پرونده های مرتبط با این معضل اجتماعی هستیم.

با توجه به اهمیت موضوع، يگان حفاظت از سازمان ملي زمين و مسكن در آذربايجان غربي امروز طی مراسمی با حضور فرمانده يگان حفاظت سازمان ملي زمين و مسكن، مديركل راه و شهرسازي آذربايجان غربي و معاون هماهنگ كننده فرمانده انتظامي استان و جمعي از فرماندهان انتظامي و مديران دستگاه هاي اجرايي استان در اداره كل راه و شهرسازي آذربايجان غربي به طور رسمی آغاز به کار کرد.

مدیرکل راه‌وشهرسازی آذربایجان غربی به عنوان سخنران این مراسم، در زمینه ضرورت حفاظت از اراضی سخنانی ایراد کرد.

داریوش نصر گفت که تحولات شهرنشینی باعث تخریب تدریجی منابع طبیعی، گسترش حاشیه نشینی و تخریب اراضی کشاورزی می شود.

او متذکر شد شهرهای آذربایجان غربی به دلیل حاصلخیزی اراضی با این پدیده مواجه هستند و از آنجائیکه توسعه پایدار شهرها با این موضوع مرتبط است باید در حراست از اراضی اهتمام ویژه داشته باشیم.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان سپس به معضل زمین خواری اشاره و تصریح کرد: برخورد با زمین خواران از اولویت های راه و شهرسازی استان است و سوءاستفاده کنندگان بدون هیچ اغماضی مورد پیگیری قرار می گیرند.

او همچنین در مقوله عوامل اجتماعی زمین خواری به معضل حاشیه نشینی اشاره کرد و اینکه افزايش جمعيت شهرها و رشد سكونتگاه هاي غيررسمي زمينه زمين خواري را فراهم مي كند لذا بايد ساماندهي حاشيه شهرها در اولويت برنامه هاي شهري باشد.

« فقدان سيستم يكپارچه آمار و اطلاعات در حوزه اراضي ملي و دولتي یکی از عوامل زمین خواری است» بخش دیگری از صحبت‌های مدیرکل راه‌وشهرسازی آذربایجان غربی بود که در تشریح علل رواج زمین‌خواری بیان کرد.

نصر تاکید کرد که برای مقابله با زمین خواری باید اطلاعات ادارات کل راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، دادگستری و شهرداری یکسان سازی شود و يك هدف مشترك را ترسيم كنند.

او سپس خطاب به فرمانده يگان حفاظت از سازمان ملي زمين و مسكن در آذربايجان غربي گفت: یگان حفاظت باید عوامل و عناصر ارتکاب زمین خواری را احصا کند و با شناسایی رایج ترین شیوه زمین خواری در استان راه های مقابله با این معضل را تشریح و طبق آنها برنامه هاي كارا و مدون ارائه دهد.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان اضافه کرد: نتایج برنامه‌ها باید در قالب آمار و در یک بازده زمانی مشخص ارائه شود.

به گفته نصر با توجه به اینکه برخی از اراضی در استان بدون ملک هستند لذا ضروریست نقشه شهر با لکه های مشخص شده تهیه شود و این اراضی با نصب تابلو و یا حفر کانال اطلاع رسانی شوند.

او با بیان اینکه يگان حفاظت از سازمان ملي زمين و مسكن يكي از سيستم هاي كنترل و نظارت بر اراضي ملي و دولتي به شمار مي رود، تصریح کرد: در بحث کنترل و نظارت شاهد ضعف هایی بودیم که يگان حفاظت باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشد.

نصر در ادامه تاکید کرد سود بالای زمین‌خواری سبب ایجاد انگیزه در افراد می‌کند که برای مقابله با این موضوع باید برخورد متناسب با جرم اعمال شود.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه تصرفات اراضی ملی در استان بیشتر انفرادی است، گفت: 57 درصد از تصرفات اراضی انفرادی و 43 درصد به صورت گروهی است.

به گفته نصر 55 درصد از افرادی که اقدام به تصرف اراضی کرده‌اند زیر دیپلم، شش درصد لیسانس و 22 درصد نیز فوق دیپلم هستند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا