اخبار
کد خبر : 2301 ۱۳۹۵/۰۲/۲۹   

جلسات اخلاق در ادارات برگزار شود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: جلسات اخلاق باید در ادارات در کنار کارهای فرهنگی برگزار شود.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام والملسمین سید مهدی قریشی امروز در جلسه اخلاق ویژه مدیران که صبح امروز (چهارشنبه) در سالن جلسات شهید عطایی استانداری آذربایجان غربی تشکیل شد، اظهار کرد: باید در راستای برگزاری جلسات آموزش اخلاقی در ارومیه گام برداشته شود که در این موضوع ضعف داریم.

وی با بیان اینکه شیوه مدیریتی پیامبر اسلام(ص) باید سرلوحه کار مدیران قرار گیرد، افزود: ضروری است رفتار حاکمان مسلمان در طول تاریخ به ویژه شیوه مدیریتی پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) مطالعه و نصب العین مدیران جامعه قرار گیرد.

امام جمعه ارومیه در عین حال به تواضع و خوشرویی مدیران و کارکنان در محیط اداری تأکید کرد و افزود: مدیران باید با تمام افراد، اعم از کارکنان یا ارباب رجوع با خوشرویی و تواضع برخورد کنند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی با مهم شمردن تفکر در بحث مدیریت اسلامی اظهار کرد: مدیران باید در هر کاری و به خصوص در تصمیم‌گیری‌های خود تفکر کنند و بدانند که اگر تفکر باشد، معرفت ایجاد می‌شود و در صورت معرفت عمل هم به وجود خواهد آمد.

امام‌جمعه ارومیه با اهمیت شمردن تفکر در بحث مدیریت اسلامی گفت: مدیران باید در هر کاری و خصوصاً در تصمیم‌گیری‌های خود تفکر کنند و اگر تفکر باشد معرفت ایجاد می‌شود و در صورت معرفت، عمل هم ایجاد خواهد شد و مدیران باید برای انجام اهداف و پیاده سازی وظایف خود، طرح و برنامه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه اسلامی، ایمان داشتن شرط اصلی برای انتخاب مدیر و سرپرست است و اصولاً پست‌های كلیدی (همچون مدیریت)، نباید به افراد بی‌ایمان واگذار شود، چون امكان سوءاستفاده در این سمت‌ها فراوان است.

قریشی در ادامه سخنان خود از دست ندادن خلوت‌های شبانه برای انس با خدا، پرداختن به کار خود به صورت صادقانه و تفاوت نداشتن بین زبان و عمل، درخواست کمک از ذات اقدس الهی را توصیه کرد.

امام‌جمعه ارومیه با تبریک میلاد حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان با اشاره به تأثیر موعظه و پند در وجود انسان گفت: با رجوع به تاریخ اسلام و حالات علماء و بزرگان دین و با توجه به آیات قرآن کریم موعظه و پند نه تنها در دین اسلام بلکه در سایر ادیان هم سابقه دارد.

وی با اشاره به نامه 31 امیرالمؤمنین (ع) به امام حسن (ع) گفت: حضرت علی (ع) در نامه‌اش به امام حسن (ع) تأکید می‌کند که قلبت را با موعظه احیا کن و این نشان از این است که قلب انسان بعضی مواقع می‌میرد که باید با موعظه قلب را احیا کرد و این نامه امیرالمؤمنین (ع) نشان می‌دهد که باید بعضی مواقع موعظه را هم مکتوب کرد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به خطبه همام حضرت علی (ع) فرمود: یکی از دوستان و شیعیان عابد امیر مؤمنان (ع) به نام همام، از وی توصیف پرهیزگاران را خواست. وی به امیرالمؤمنین (ع)، گفت: «ای امیر مؤمنان، پرهیزگاران را برای من توصیف کن چنانکه گویی به آنان می‌نگرم.» امام در پاسخ او درنگی نمود، سپس فرمود: ای همام از خدا بترس و نیکوکار باش که «همانا خدا با کسانی است که پرهیزگارند و آنان که نیکو کردارند».

وی در ادامه افزود: همام خرسند نگردید و به سوگند، بر امام اصرار ورزید، امام (ع) خدا را ستود و بر او ثنا گفت و بر پیامبر (ص) و آل او درود فرستاد، سپس این خطبه را ایراد کرد، گفته‌اند که پس از ایراد خطبه، همام بیهوش گشت و در آن بیهوشی جان داد. امیرالمؤمنین (ع) گفت: به خدا از همین بر او می‌ترسیدم، سپس گفت: پندهای رسا با آنان که شنوای آن هستند چنین کند.

وی با بیان اینکه موعظه‌های حضرت لقمان (ع) به فرزند خود در قرآن کریم با صراحت آمده است، ادامه داد: پس این حرکت فرهنگی را باید در خانواده، جامعه و ادارات احیا کرد که متأسفانه در ارومیه یکی از بزرگترین ضعف‌ها عدم برگزاری جلسات اخلاقی است، حال آنکه یک شخصیت وارسته باید موعظه کرده و مردم به آن توجه کنند.

وی با اشاره به کتاب هزار رو یک کلمه از علامه حسن زاده آملی گفت: در این کتاب علامه حسن زاده آملی بنا به درخواست یکی از دوستانش موعظه می‌کند و علامه حسن زاده آملی در موعظه خود اشاره می‌کند که انسان باید به فکر تزکیه و تهذیب نفس خودش باشد و نباید خود را فراموش کند.

امام‌جمعه ارومیه با اشاره به آیات نورانی قرآن کریم مبنی بر «عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ لاَ یَضُرُّکُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ» ادامه داد: باید برای خودسازی فردی با تمسک به قرآن و نهج‌البلاغه گام برداشت، پس باید برای اصلاح خودمان و اطمینان یافتن از رضایت خداوند نسبت به اعمال خودمان باشیم که راه آن یاد کردن ذات اقدس الهی است.

ایشان با اهمیت شمردن مناجات گفت: مناجات با خدا را هیچ وقت فراموش نکنید و بهترین وقت خود را برای ملاقات با خداوند انتخاب کنید.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی مدارا کردن با مردم به ویژه توسط مسئولان، تفکر کردن و اهل اندیشه‌ورزی بودن و برتر بودن آن نسبت به عبادت، مناجات و نیایش با خداوند متعال و توجه به مقامات به این مقوله را سفارش خداوند متعال و ائمه معصوم (ع) دانست.

قریشی در ادامه سخنان خود از دست ندادن خلوت‌های شبانه برای انس با خدا، پرداختن به کار خود به صورت صادقانه و تفاوت نداشتن بین زبان و عمل، درخواست کمک از ذات اقدس الهی را توصیه کرد.

وی افزود: یكی از ویژگی‌های مدیران در نظام اسلامی، صداقت است؛ آنجا كه چیزی را نمی‌دانند و یا توان انجام آن را ندارند، با صداقت می‌گویند: از حدّ دانش یا توان من خارج است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در پایان با اشاره به تأثیر موعظه و پند در وجود انسان گفت: با رجوع به تاریخ اسلام و حالات علماء و بزرگان دین و با توجه به آیات قرآن کریم موعظه و پند در دین اسلام و در سایر ادیان هم سابقه دارد و توصیه شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا