اخبار
کد خبر : 23 ۱۳۹۴/۰۳/۲۴   

تدوين سند راهبردی جوانان در دست اقدام است

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی از تدوين سند و تقویم راهبردی جوانان در آذربايجان غربي خبر مي‌دهد.

تدوين سند راهبردی جوانان كه در آن به مشكلات جوان به صورت كلي پرداخت شده كورسوي اميدي است كه اميدواريم با اجرايي شدن آن بخشي از مشكلات جوانان حل شود.

سجاد بيرامي در گفت و گوي اختصاصي از رضايت‌بخش نبودن آمارها در زمينه تعداد بيكاران جوانان استان سخن مي گويد و اينكه به دلیل بیکاری جوانان به سمت تحصیلات تکمیلی سوق یافتند که این امر موجب شده است در سه الی پنج سال آینده موج جدید بحران بیکاری جوانان تحصیل‌کرده در راه باشد.

«متاسفانه وضعيت جامعه براي جوانان در حال حاضر به گونه اي است که درصدي از جوانان، تحصيل را از روي ناچاري انتخاب مي کنند نه از روي علاقه، آن ها مي دانند حتي در صورت تحصيل نيز بيکار خواهند بود و با علم به اين مسئله ادامه تحصيل مي دهند و اخذ مدرک را بر بيکاري و عاطل و باطل بودن ترجيح مي دهند.

جواني که از دبيرستان فارغ التحصيل مي شود اگر سرمايه و مهارتي نداشته باشد، نمي تواند جذب بازار کار شود و اگر بخواهد براي ازدواج اقدام کند نيز به دليل مشکلاتي نظير مسکن و درآمد، قيد آن را خواهد زد در اين صورت اولين گزينه اي که پيش روي او قرار مي گيرد، تحصيل است.البته بايد اين نکته ذکر شود که کسب علم و ادامه تحصيل با هر انگيزه و قصدي که صورت بگيرد براي کشور موثر است و در برنامه چهارم نيز بر افزايش تعداد ورود ي هاي دانشگاه تاکيد شده است. اما طرح اين بحث از چند بعد مورد نظر است که درصدي از جوانان به دليل بي انگيزه بودن و وضعيت کنوني کار و اشتغال در جامعه به تحصيل روي مي آورند.

اگر رشته هاي تحصيلي و وضعيت پذيرش دانشجو در دانشگاه ها متناسب با نيازسنجي از بازار کار و صنعت صورت مي گرفت و درصد بالايي از دانشجويان پس از فارغ التحصيلي جذب بازار کار مي شدند، نمي شد از پذيرش ورود به دانشگاه انتقاد کرد، اما اين وضعيت که جوانان پس از فارغ التحصيلي به جرگه بيکاران اضافه مي شوند مطلوب نيست و باعث سرخوردگي جوانان مي شود و نمي توان نسبت به افزايش ورودي به دانشگاه اميدوار بود.»

وي همچنین ادامه داد طرح هویت بخشی و تشخص بخشی به مشاغل به خصوص مشاغل غیراداری برای جذب جوانان نیز در دستور کار قرار دارد که اجرایی شدن آن می‌تواند بخشی هر چند کوچک را از مشکلات جوانان حل کند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی تصريح كرد: جوانان سرمایه، اساس و بنیان هر جامعه ای به شمارمی روند که کشورها برای توسعه چند بخشی، رشد و تعالی نیاز دارند از این موتور محرکه به خوبی بهره ببرند.

بیرامی افزود: امروز جوانان به پویایی، حرکت و انگیزه نیاز دارند و تنها مسئولان هستند که به این نیاز و دغدغه قشر جوان می‌توانند پاسخ درخوری بدهند.

وی خاطرنشان كرد: اگر امروز جوانان نشاط، شادابی و هیجانات ویژه سن خود را تخلیه نکنند و اگر نیازهای این قشر به موقع پاسخ داده نشود بی شک با حجم عظیم تبلیغات غربی و هجمه های فرهنگی به بیراهه می‌روند و این موضوع آسیب‌های زیادی برای جامعه در پی خواهد داشت.

بیرامی در ادامه سخنان خود اظهار كرد: اشتغال، امید و اعتماد از نیازهای ضروری جوان امروز است و امید تنها از طریق اشتغال و فرصت‌های شغلی و اعتماد مقوله ای است که با ازدواج امکان‌پذیر است؛ موضوعاتی که برنامه ریزان کشور نباید با غفلت و کم توجهی به راحتی از کنار آن بگذرند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی گفت: بیش از 31٫5 درصد جامعه آذربایجان غربی را جوانان تشکیل می‌دهند كه بر اساس آمار افراد دارای سن 15 تا 29 سال در کشور ما جوان محسوب می‌شوند اما به دلیل مشکلات اجتماعی از جمله بیکاری و بالا رفتن سن ازدواج تلاش می‌شود سن جوانان به بیش از 30 سال تعریف شود.

وی تاکید كرد: اگر امروز برای رفع مشکل بيكاري جوانان چاره اندیشی نشود تبعات آن متوجه کل جامعه شده و دیگر راه جبران نیز باقی نخواهد ماند این در حالی است که امروز ما مسئله جوانان را رها کرده‌ایم.


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا