اخبار
کد خبر : 2299 ۱۳۹۵/۰۲/۲۹   

افزایش یک متری تراز آبی دریاچه ارومیه

تمام سدهای در حال مطالعه و نیمه‌کاره حاشیه دریاچه ارومیه تعطیل شده اند

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه تراز امروز دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۱۵ است، اظهار داشت: تراز دریاچه در اواخر شهریور و اوایل مهرماه سال گذشته، ۱۲۷۰.۰۸ بود که بیش از ۱ متر تراز آبی افزایش یافته است.

به گزارش نای قلم به نقل از تسنیم، خلیل ساعی عصر امروز در جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه، با اشاره به اینکه تراز امروز دریاچه ارومیه 1271.15 است، اظهار داشت: تراز دریاچه در اواخر شهریور و اوایل مهرماه سال گذشته، 1270.08 بود که بیش از یک متر تراز آبی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ارتفاع آب دریاچه در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 سانتی متر افزایش یافته است، افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان شهریور ماه، ضمن تثبیت وضعیت فعلی دریاچه، تراز آبی مثبتی داشته باشیم.  

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم، در پایان شهریور، 60 سانت تراز آب بالاتر از سال گذشته باشد، گفت: این میزان بارش اگر در دو سال آینده ادامه داشته باشد، طرح‌های انتقال آب به کمک احیای دریاچه ارومیه خواهد آمد.

وی با بیان اینکه در مجموع، امروزه در حوضه آبریز دریاچه، شاهد کاهش 6 درصدی بارش‌ها بوده‌ایم، ابراز داشت: افزایش آب دریاچه، نتیجه انتقال آب به پیکره دریاچه و اقدامات فرهنگسازانه سازمان‌های مردم نهاد و ستاد احیای دریاچه برای کاهش مصرف آب بوده تا شاهد افزایش آب دریاچه باشیم. 

ساعی، تغییر و اصلاح الگوی کشت در روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه را حاصل مردمی کردن احیای دریاچه ارومیه دانست و تصریح کرد: به عنوان نمونه، پیاز کاران به کشت دیگری روی آورده‌اند و جوامع محلی بیش از گذشته در زمینه احیای دریاچه همکاری داشته‌اند.

تعطیلی تمام سدهای در حال مطالعه و نیمه‌کاره حاشیه دریاچه ارومیه

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه به دلیل شرایط فعلی دریاچه ارومیه، تمام سدهای در حال مطالعه و نیمه کاره تعطیل شده است، گفت: باید به سمت مصرف بهینه و استفاده از تکنولوژی‌های نوین آبیاری حرکت کنیم.

غلامرضا هاشمی با اشاره به اینکه کم‌آبی، حساسیتی برای اجتماعی شدن باور بحران آب ایجاد کرد، اظهار داشت: از دهه‌های گذشته تا زمان معاصر، منابع آب را بدون مدیریت و بدون اینکه برنامه‌ای برای بازگشت داشته باشیم، مصرف کردیم و اکنون مجبوریم مدیریت بحران کنیم.

وی با بیان اینکه برخی محصولات، آب زیادی مصرف می‌کنند ولی به فروش نرفته و بعضاً دور ریخته می‌شوند، افزود: برخی محصولات، اگر آب را به ارزش ریالی آن تبدیل کنیم، بسیار کمتر از ارزش ریالی آبی که مصرف می‌کند، به فروش می‌رود که نباید این‌گونه محصولات در حاشیه دریاچه ارومیه کاشته شده و در مناطق دیگر کشور به فروش برد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه در دهه‌های اخیر، منطق خاصی برای توسعه پایدار نداشتیم، تصریح کرد: چرایی وضعیت دریاچه ارومیه، غلط بودن رویکرد توسعه بود، چراکه توسعه کشاورزی در حاشیه آن، باعث این موضوع شد و باید بازنگری اساسی صورت گیرد.

هاشمی با اشاره به اینکه باید در دهه اخیر در موضوع مصرف بهینه، هزینه می‌کردیم، ابراز داشت: افزایش سطح کشت در این موقعیت اصلاً صحیح نیست و باید به سمت مصرف بهینه و استفاده از تکنولوژی‌های نوین آبیاری حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط فعلی دریاچه ارومیه، تمام سدهای در حال مطالعه و نیمه‌کاره، تعطیل شده است، خاطر نشان کرد: نباید در مورد سدها یک‌طرفه قضاوت کرد و باید واقعیت‌ها را هم دید که اگر برای تأمین آب شرب و بهداشتی، سدی ساخته نمی‌شد، امروز مردم ما در چه حال و روزی بودند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه برخی سدها نجات دهنده جان مردم و زندگی اجتماعی بوده‌اند، گفت: به عنوان مثال، سدهای خوزستان مانع تخریب سیل‌های سالانه و زیر آب رفتن شهر شدند، ضمن اینکه سدی مانند سد اهر هم چهره شهر و منطقه را تغییر داد و بسیاری از سدها هم در تامین آب شرب  بهداشتی نقش موثری داشته‌اند.

هاشمی، افزود: اگر، مطالعه کامل صورت گیرد و مسائل زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد، در مجموع سدسازی، تکنیک درستی است که در کشور اجرایی شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا