اخبار
کد خبر : 2291 ۱۳۹۵/۰۲/۲۸   

سیاست دولت تبدیل کردن کشاورزی سنتی به صنعتی است

«سیاست دولت تدبیر و امید تبدیل کردن کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی است» این جمله ای است که از زبان مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی شنیده شد.

به گزارش نای قلم، غلامرضا بابایی امروز در مراسم معارفه مدیر جدید امور شعب بانک کشاورزی استان از اهمیت صنعتی شدن بخش کشاورزی و نقش بانک کشاورزی در تحقق این مهم سخن گفت.

صنعتی شدن در زمین های زراعی و باغی به بهبود كیفیت تولید، افزایش بهره وری و درآمد كشاورزان منجر می شود، اما به نظر می رسد وجود مشكلات و تنگناهای فراوان در بخش های صنعت، كشاورزی و خدمات موجب كندی در تحقق این امر شده است.

تنوع بسيار گسترده شرايط در استان از نظر آب، هوا، خاك، منابع آب، منطقه، رطوبت، ارتفاع و تجربه هاي نيروهاي انساني در كشاورزي و … همه و همه دلالت بر ظرفيت ها و امكانات بالقوه و بالفعل وسيعي دارد و بهره برداري از اين منابع لايزال خدادادي براي بهبود شرايط زندگي نسل هاي كنوني و آينده اين منطقه به صورت آرزويي در دسترس ولي مستلزم تلاش فراوان را جلوه مي دهد.

در واقع بخش كشاورزي يكي از مهمترين و تواناترين بخش هاي اقتصاد استان است به طوری که مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی گفت که سرانه استان در تولید محصولات کشاورزی، رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است.

کشاورزی در استان معیشتی است

او به این نیز اشاره کرد که با صنعتی شدن کشاورزی، تولید بیشتر، با کیفیت و سالم خواهیم داشت و خواهیم توانست در بازارهای منطقه ای، ملی و جهانی حضور داشته باشیم اما متاسفانه متاسفانه در حال حاضر کشاورزی در استان با توجه به منابع آبی و خاکی معیشتی است.

 بابایی اظهار امیدواری کرد با کمک بانک کشاورزی و اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی به سمت و سوی کشاورزی مدرن حرکت کنیم تا فعالیت پایدار و اقتصادی داشته باشیم.

حضور در بازار سرمایه ضروری است

او حضور در بازار سرمایه را نیز ضروری دانست چرا که کشاورز با حضور در این بازار گرفتار محصول نهایی نیست و قبل از اینکه تولیدی داشته باشد آمادگی خرید و فروش کالای تولیدی را دارد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سپس با بیان اینکه مدیریت استان به دنبال حضور در بازار روسیه است، تاکید کرد که امیدوارم بتوانیم در بازار مصرف 130 میلیون نفری روسیه و همچنین کشورهای مشترک المنافع حضور داشته باشیم و بهترین محصولات کشاورزی را در این بازار ارائه دهیم.

بابایی در ادامه سخنان خود بانک کشاورزی را بازوی توانمند دولت در اجرای سیاست های بخش کشاورزی دانست و تصریح کرد که این بانک می تواند با ایفای نقش در تجهیز پایانه های صادراتیَ و سیستم حمل و نقل مدرن و یخچال دار، سردخانه ها، واحدهای بسته بندی، ایجاد واحدهای کشت گلخانه ای، افزایش ضریب مکانیزاسیون و گازسوز کردن واحدهای بخش کشاورزی زنجیره های ارزش در کل تولیدات بخش کشاورزی را تکمیل کند چرا که بانک کشاورزی تنها بانک تخصصی با سرمایه انسانی قوی است.

او گریزی به وضعیت واحدهای راکد بخش کشاورزی زد و توضیح داد در حال حاضر 250 واحد تولیدی راکد بخش کشاورزی در استان وجود دارد که بانک کشاورزی می تواند با تامین سرمایه در گردش گامی در نوسازی این واحدها بردارد تا به هدف اصلی خود که بازگشت سرمایه های بانکی است دست یابیم.

بابایی همچنین ساختار بانک کشاورزی را مبتی بر شایسته سالاری و انتخاب های حرفه ای عنوان و تصریح کرد که در مدت یک سال گذشته شاهد فعالیت آگاهانه، دلسوزانه و شبانه روزی مدیریت بانک کشاورزی در استان بودیم و خدمات قابل توجهی انجام گرفته است.

آذربایجان غربی افزون بر یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی دارد که 40 درصد از آن به صورت دیم کشت می‌شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا