اخبار
کد خبر : 2290 ۱۳۹۵/۰۲/۲۸   

پرداخت 248 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌ کشاورزی

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: سال گذشته 248 هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک کشاورزی به بخش‌های مختلف کشاورزی پرداخت شده است.

به گزارش نای قلم، مرتضی شهید‌زاده امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر جدید امور شعب بانک کشاورزی آذربایجان غربی، با بیان  ظرفیت و نقش بانک کشاورزی در تامین مالی بخش کشاورزی، تكاليف برنامه ششم توسعه برای بانک کشاورزی و الزامات تحقق اهداف و سياست های برنامه ششم توسعه، از ظرفیت ها و چالش های بانک کشاورزی در تامین مالی بخش کشاورزی از منظر اقتصاد مقاومتی سخن گفت.

او نقش سیاستی بانک کشاورزی را فعالیت اقتصادی با هدف  حفظ منابع پايه،  تولید ارزش افزوده و کمک به حل مشكل رکود اقتصادی ذکر و اظهار کرد که بانک کشاورزی از گذشته استراتژی خود را به دو مقوله مهم استوار کرده است، این دو مقوله مشتمل بر تجهیز منابع برای توسعه بخش کشاورزی و تکریم مشتریان و کشاورزان است.

شهیدزاده این را نیز گفت که در برنامه ششم برای توسعه بخش کشاورزی چهار هزار و 83 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است که 85 درصد از آن سهم بانک کشاورزی است.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه نقش اساسی به خصوص در بخش کشاورزی برعهده بانک کشاورزی گذاشته شده است، افزود: در برنامه توسعه ششم بانک کشاورزی باید 9 برابر دولت تامین سرمایه برای توسعه بخش کشاورزی کند.

به گفته شهید‌زاده طي ده سال اخير بار عمده تامين منابع بخش کشاورزی بر عهده بانک کشاورزی بوده، به نحوی که سهم بانک از کل اعتبارات پرداختي به بخش کشاورزی به طور متوسط 85 درصد بوده است.

او ادامه داد: بيش از 85 درصد از تسهيلات پرداختي بانک طي سال های اخير از طريق منابع داخلي تجهيز شده و تنها حدود 15 درصد از تسهيلات پرداختي از محل وجوه اداره شده تامين شده که سهم بسیار اندکی است.

او تصریح کرد: بانک کشاورزی امسال 50 هزار میلیارد ریال برای افزایش سرمایه آن تصویب شده و علاوه بر آن امسال 500 میلیون دلار از محل صندون ذخیره ارزی به این بانک اختصاص می‌یابد.

رشد منابع در بانک کشاورزی به 38 درصد رسید

مدیرعامل بانک کشاورزی اضافه کرد: سال گذشته رشد منابع در نظام بانکی 25 درصد بود که این رقم در بانک کشاورزی به 38 درصد رسید.

شهیدزاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به تغییرات در نظام اقتصادی دنیا، بانک‌ها در عرصه اقتصادی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده اند که همراه با پیشرفت جوامع بشری و توسعه سبک زندگی نقش بانک ارزش دو چندانی پیدا می‌کند و سهم بانک در زندگی مردم متمایز است.

او اضافه کرد: اگر 10 سال گذشته تاکنون نگاهی به روند حرکت سیستم بانک ها داشته باشید به وضوح درمی یابید که بانک ها با ارائه خدمات و تکنولوژی های نوین توانستند بر زندگی مردم تاثیر بگذارند و در بهبود کیفیت زندگی مردم پیشگام بودند.

دولت باید سیاستگذار و هموارکننده باشد

شهیدزاده با تاکید به اینکه اقتصاد ما باید متکی به مردم و بخش خصوصی باشد، تصریح کرد: دولت باید سیاستگذار و هموارکننده باشد که در این میان بانک کشاورزی نقش به‌سزایی را در بخش تولید ایفا کرده و توانسته است در تعالی تولید و حتی زندگی تولیدکنندگان نقش موثری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت بانک کشاورزی این است که مردم و تولیدکنندگان را به هم متصل کند، اظهار کرد: نقش سازنده بانک کشاورزی این است که منابع مردمی را به سمت تولید هدایت کند.

شهیدزاده با بیان اینکه جمع آوری منابع شهری و هدایت آنها به سمت تولید یک کار مهم و جهادی است، گفت: بانک کشاورزی تنها بانکی است که منابع شهری را جمع آوری و در راستای افزایش تولید در اختیار تولیدکننده قرار می دهد.

بانک کشاورزی زمینه توسعه اقتصاد کشاورزی را فراهم می کند

مدیرعامل بانک کشاورزی با تاکید به اینکه بانک کشاورزی زمینه توسعه اقتصاد کشاورزی را فراهم می کند، خاطرنشان کرد: اگر منابع جمع آوری شده به تولید در روستا و منابع آب و خاک برای صرفه جویی از منابع حیاتی هزینه می شود،  یک افتخار است که نصیب ما شده است از این رو می توانیم امنیت غذایی را پشتیبانی مالی و خود را برای تامین مالی پایدار بخش کشاورزی آماده کنیم.

او با تاکید بر توسعه اقتصاد بخش کشاورزی تصریح کرد اگر کشاورزی را از معیشتی به صنعتی تبدیل کنیم، پایداری و توسعه اقتصاد کشاورزی به وجود می آید.

شهیدزاده سپس به راهبردهایی که مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی در بلندمدت مشخص کردند، اشاره کرد و گفت: مقاوم بودن اقتصاد، اقتصاد دانش بنیان و کاهش وابستگی به نفت از اولویت کاری دولت و بانک کشاورزی است.

او در توضیحات مقاوم بودن اقتصاد اظهار کرد: اقتصاد باید بتواند در مقابل نوسانات تاب آوری داشته باشد، بازارهای متنوع و  تولیدهای متفاوتی داشته باشد، امکانات متنوعی برای حفظ تولید داشته باشد که با صنعتی کردن این کار به وجود می آید.

وظیفه ما توسعه اقتصاد بخش کشاورزی است

به گفته شهیدزاده وظیفه ما توسعه اقتصاد بخش کشاورزی است لذا دانش بنیان بودن و اقتصادی بودن از اولویت های کاری بانک کشاورزی محسوب می شود.

او با تاکید بر اتکا به منابع مردم و بخش خصوصی در عین حال تصریح کرد که اتکای تولیدکنندگان به تامین کنندگان منابع از راهبردهای مهمی است که باید خود را آماده به این کار کنیم چراکه هم دانش و هم نیروی انسانی و هم امکاناتش را داریم.

شهیدزاده در ادامه سخنان خود گفت: دولت روسیه آماده است ۱۷ میلیارد یورو واردات مواد غذایی را از ایران تامین کند، ولی به دنبال صادرات منظم و مشخص و شفاف است و به همین خاطر کار ساماندهی به صادرات منظم به این کشور از طریق راه اندازی یک شرکت منسجم در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه استراتژی و راهبردهای بانک کشاورزی مبتنی بر راهبردهای مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی است خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست، اقتصادی است که امکانات داخلی را تقویت و امکانات بالقوه را به بالفعل تبدیل و ثروت آفرینی می کند.

مدیرعامل بانک کشاورزی تصریح کرد: در سال های گذشته به دلیل برخی سیاست‌ها بورس کالای کشاورزی به حالت غیرفعال درآمده بود اما بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده این بورس مجدداً راه اندازی شده و کار خود را در تمام استان‌ها از سر خواهد گرفت تا بتوان از این طریق قیمت تضمین شده اصلی محصولات کشاورزی را استخراج کرده و مهم‌تر از آن کار فروش این محصولات را سر و سامان بخشید.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا