اخبار
کد خبر : 2288 ۱۳۹۵/۰۲/۲۸   

مردم آذربایجان غربی شایسته بهترین ها هستند/ سفر رئیس جمهور فرصت مناسبی برای پیگیری مطالبات مردمی استان

داود حیدرخانی/ حال و هوای این روزهای آذربایجان غربی بوی استقبال از رئیس جمهوری را گرفته که قریب به سه سال از آخرین حضورش در استان می‌گذرد، روحانی در آن دیدار در قامت کاندیدای ریاست جمهوری آمده بود تا از دردها بشنود و راهکارهای خود برای خروج استان و کشور از بن‌بست رکود را بیان کند و قول داد که اگر رئیس جمهور شود، اولین جلسه هیئت دولت را به موضوع دریاچه ارومیه اختصاص دهد و همین کار را هم کرد تا نشان دهد فقط شعار نمی‌دهد و بر گفته های خود مصر است و بر راه انتخابی‌اش استوار و ثابت قدم.

این روزها باز هم استان آذربایجان‌غربی منتظر حضور است، حضور حسن روحانی در قامت ریاست جمهور تا از کارهای انجام داده‌اش بگوید و کلیدهای تحول و پیشرفت استان را به مردمانی که با رأی بالای خود امیدشان را به تدبیر او گره زدند تقدیم نماید.

بر همین اساس، خبرنگار نای قلم به سراغ رئیس ستاد روحانی در انتخابات ریاست جمهوری رفت تا سخنان ایشان را در آستانه سفر رئیس جمهور به این خطه بشنود. علی اکبر عسکری مثل همیشه با روی گشاده پذیرایمان بود و پاسخگوی سوالاتمان.

نای قلم: از این‌که فرصتی در اختیار ما قراردادید سپاسگزاریم و ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و به عنوان اولین سوال، نظرتان درباره سفر دکتر روحانی به استان آذربایجان‌غربی را بیان بفرمایید.

عسکری: با سلام و عرض ادب و احترام، بنده هم متقابلاً اعیاد شعبانیه را خدمت شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و خوشحال و خرسندم از اینکه در خدمت اصحاب رسانه و اهل قلم هستم.

به نوبه خودم پیشاپیش از تشریف ‌فرمایی دکتر روحانی عزیز و هیئت محترم همراه به استان آذربایجان‌غربی صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم. ضمن این‌که تقارن زمانی انجام سفر را با شعبان المعظم به فال نیک می‌گیرم، امید آن دارم که این سفر به سلامت، خیر، خوشی و هرچه با شکوه‌تر انجام پذیرد. در فرهنگ ما میهمان عزیز است و نور چشم، خاصه مهمان نازنینی که ما انتظاری نسبتاً طولانی را برای حضورش در استان متحمل شدیم با این همه همچنان مشتاق دیدار این عزیز هستیم و باز به مصداق شعر معروف “رواق منظر چشم من آشیانه توست کرم نما و فرود آی که خانه خانه توست” به پیشواز و استقبال مهمان آذربایجان سر فراز می‌رویم.

همین جا فرصت را مغتنم می‌دانم که از اقشار مختلف مردم صبور، آزاده، نیک اندیش و شریف استان خاصه جوانان، دانشجویان، فرهیختگان و بانوان محترم دعوت کنم که در پذیرایی و استقبال از این مهمان گرانقدر سنگ تمام بگذاریم و با استقبال تاریخی و کم نظیر خود، هم‌دلی و هم‌زبانی بین دولت و ملت را به نمایش بگذاریم و نشان دهیم که پای رای خود برای حاکمیت اعتدال و عقلانیت و تدبیر و امید هستیم و قدردان زحمات و تلاش‌های ارزنده دولت مردان در سطح بین‌المللی و داخلی هستیم.

نای قلم: ارزیابی شما از این سفر چیست؟

عسکری: امید وافر دارم که این سفر توام با خیرات و برکات فراوان برای مردم استان بوده و منشاء تحولات جدی در بهره برداری از استعدادها و پتانسیل های منطقه ای برای مردم شایسته استانمان باشد.

چنانچه استحضار دارید آذربایجان در طول تاریخ همواره از مهدهای عدالت طلبی، آزاداندیشی و آزادی خواهی کشورمان بوده و همیشه تاریخ در مبارزات ضد استبدادی، استعماری و استکباری پیشرو بوده و سینه سپر کرده است. برگ برگ تاریخ گواه است که هیچ گزند و خیانتی از جانب این خطه متوجه ایران و ایرانی نبوده و همواره در راه اعتلای وطن جانبازی و ایثارگری کرده است. پرچم داری مبارزات دوران مشروطه، تقدیم هزاران شهید و جانباز و آزاده در طول مبارزات قبل و بعد از انقلاب و حضور قهرمانانه در دفاع مقدس مشتی از نمونه خروارهاست. هوشیاری، حضور موثر و به موقع مردم این خطه برای مصالح عمومی کشور همیشه تعیین کننده بوده، رای مردم دلاور و اصلاح طلب آذربایجانغربی جزو سه استان برتر و موثر در انتخاب آگاهانه جناب آقای دکتر روحانی به ریاست جمهوری اسلامی ایران و تغییر رویه های ناصواب گذشته بوده است مردم آذربایجان هر وقت شعار و ندای اصلاح طلبی، راستی، درستی، استقلال، آزادی و پاکدستی شنیده اند لبیک گفته و همراهی کرده اند در انتخابات های اخیر نیز با انتخاب نمایندگان همسو بر تداوم برنامه های دولت تدبیر و امید و تحقق شعارهای آن تاکید و رای مثبت دادند.

مردم مقاوم، سخت کوش و پاک طینت آذربایجان علی رغم تمام کاستی ها و مشکلات در همراهی دولت مردان صدیق کوتاهی نکرده اند و انشاالله من بعد نیز با اتحاد و همدلی در فضای پسا برجام در ساختن کشور نهایت همت خویش را به کار خواهند بست.

استان آذربایجان غربی جزو معدود استان های کشور هست که در روند توسعه کشور از سرمایه گذاری های مستقیم و غیرمستقیم دولتی کمترین بهره را برده است به دلایل عدیده من جمله درگیر شدن در دفاع مقدس و شرارت های گروهک های ضدانقلاب از منابع ارز ۷۰ ریالی که در سالهای بعد از دفاع مقدس موتور محرکه توسعه استانهای مرکزی بوده بی نصیب بوده است اکثریت قریب اتفاق سرمایه گذاری های تولیدی و صنعتی انجام شده با سرمایه گذاری بخش خصوصی اتفاق افتاده است و شاخص های ارزنده موجود در توانمندی های تولیدی استان حاصل سخت کوشی تلاش گران عرصه تولید در بخش خصوصی استان است. استان آذربایجان غربی قبل از اینکه فرصت جذب سرمایه گذاری دولتی را پیدا کند بحث منطقی و اساسی، ضرورت کوچک شدن و ممنوعیت سرمایه گذاری مستقیم توسط دولت، پیش امده است با این تفاسیر طبیعی است که انتظار داشته باشیم دولت محترم تدبیر و امید برنامه ریزی لازم را برای جبران عقب ماندگی های این استان مستعد انجام دهند تا نهال امید بیشتر به بار بنشیند.

نای قلم: به نظر شما استان آذربایجان غربی چه استعدادهایی دارد و آیا برخوردی متناسب با این استعدادها از سوی دولت مردان صورت گرفته است؟

عسکری: استعدادهای استان اغلب خدادادی است و بخشی از این استعداد ها به لحاظ واقع شدن استان در موقعیت ژئوپولیتیک کشور هست. همسایگی با سه کشور خارجی و همسایگی با استان های آذربایجان شرقی، کردستان و زنجان نیز استثنایی ترین موقعیت را برای استان فراهم کرده است.

ما پتانسیل غنی نزدیک ترین، استان کشور به بازارهای اروپایی را دارا هستیم موقعیت عالی در بهره گیری از مزیت های مرزی با کشورهای همسایه را داریم از منابع معدنی بسیار غنی و با کیفیت برخوردار هستیم که اگر در استان ما شعار محوری “پرهیز از خام فروشی” در دستور کار دولت محترم قرارگیرد، تبعاً هم سرمایه گذاری قابل ملاحظه و هم اشتغال مولد را برای رفع بیکاری استان بدنبال خواهد داشت. ما معادن طلای با ذخیره و کیفیت مناسب را در استانمان داریم ایجاد اتاق مبادلات طلا در استان وبستر سازی برای فراوری و تولید محصول نهایی خیرات و برکات زیادی برای استان خواهد داشت.

نای قلم: از انتظارات مردم استان از رئیس جمهور چه مواردی را مهمتر ارزیابی می کنید که نیازمند پیگیری و اقدام از سوی ایشان است؟

عسکری: همان طور که گفتم استان به رغم استعدادهای فراوان، توسعه ای در خور را شاهد نبوده و تمامی این موارد نیازمند پیگیری و اقدامات عملی هستند و نمی توان برای میزان اهمیت آنها درجه بندی انجام داد، پای عهدی که با مردم بسته اند در حوزه حقوق شهروندی انتظار داریم رئیس جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی به وعده های انتخاباتی خود به مردم استان آذربایجان غربی در خصوص اجرای بدون تنازل اصول قانون اساسی جامعه عمل بپوشانند، اجرای اصول ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی نیز از اولویت های مورد توجه مردم استان هست.

ایجاد فضای عادلانه و برابر خدمت، برای شایستگان، فارغ از هرنوع طبقه بندی شهروندی، قومیتی، مذهبی و دینی که در ارتقاء سطح همبستگی ملی موثر خواهد بود. استفاده از نیروهای زبده و توانمند استان در سطوح وزارت نیز از دیگر مطالبات مردم اذربایجان هست.

نای قلم: در خصوص دریاچه ارومیه و روند احیای آن چه نظری دارید؟

عسکری: در بحث دریاچه ارومیه خوشبختانه شاهد وفای به عهد رئیس جمهور محترم مبنی بر طرح موضوع در اولین جلسه هیئت محترم دولت بودیم و تشکیل کارگروه های پژوهشی، عملیاتی و تخصصی و پیگیری موضوع، درکل عملکرد دولت در کنار رحمت واسعه خداوند متعال تا کنون به نسبت به ثمر نشسته و شاهد توفیقاتی هرچند اندک در تثبیت وضع موجود و تلاش در جهت احیای دریاچه هستیم. دریاچه ارومیه نیز در کنار تهدیدات زیستی و منطقه ای فرصت های قابل ملاحظه ای را برای استان دارد. منابع غنی و بارزش معدنی موجود در بستر دریاچه هم باید در خصوص سرمایه گذاری و بهره برداری مورد توجه دولت محترم قرار گیرد .

نای قلم: و سخن پایانی؟

عسکری: از منظر من، مردم آگاه آذربایجان شایسته بهترین ها هستند و تدبیر رئیس جمهور محبوب جناب اقای دکتر روحانی عزیز و همکاران محترمشان در هیات دولت، می تواند در ایجاد شرایط بهتر، برای زندگی این مردم وفادار، موثر باشد و امیدواریم سفر پیش روی ایشان، نقطه عطفی در روند پیشرفت و تحول استان در شاخص های مختلف و پیگیری مطالبات به حق مردم این استان باشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا