اخبار
کد خبر : 2281 ۱۳۹۵/۰۲/۲۷   

آسیب های اجتماعی جدی گرفته شود

« آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق و ... در حال افزایش است». این موضوعی بود که مسئولان فرهنگی و اجتماعی استان امروز در نشستی مشترک تاکید کردند، چند سالی می‌شود که مسئولان می‌گویند که از وضع آسیب‌های اجتماعی نگرانند.

نمونه‌اش هم همین امروز؛ وقتی تعدادی از جوانان به همراه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهزیستی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و فرمانده انتظامی ارومیه نشست مشترکی را برگزار کردند و در آن باز هم از نگرانی‌شان درباره رشد فزاینده آسیب‌های اجتماعی گفتند.

دوره جوانی یکی از مهم ترین مراحل زندگی آدمی محسوب می شود و آخرین مرحله تحوّل شناختی و گذار از مرحله «پیرو دیگران بودن» به دوره «مستقل بودن» است؛ دوره ای که جوان به هویّت واقعی خویش دست می یابد. جوان باید خود را برای زندگی مستقل اجتماعی آماده کند که تحقق این موضوع، پیش از هر چیز مستلزم یافتن هویّت خویشتن است که اگر تحقق نیابد زمینه بروز آسیب های اجتماعی فراهم می شود.

در راستاي اهميت اين موضوع و با توجه به آغاز هفته جوان، جمعی از جوانان و مسئولان دولتی گردهم آمدند تا به بررسي و تبيين اين موضوع بپردازند.

این نشست‌ به همت کانون طلایه داران پژوهش و با محوریت هویت و آسیب‌‌های اجتماعی در محل استانداری برگزار و تاکید شد ضرورت دارد نرخ رشد آسیب های اجتماعی کاهش یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این نشست پیش نیاز افزایش سرمایه های اجتماعی و انسانی را کاهش آسیب های اجتماعی عنوان کرد و اینکه اگر در هر جامعه ای آسیب‌های اجتماعی و نرخ رشد آن بالا باشد هشداری است که باید جدی تلقی شود چرا که می‌تواند امنیت ملی را دچار مشکل و خطر کند.

حجت الاسلام محمدباقر کریمی به این نیز اشاره کرد که طبق تحقیقات صورت گرفته در کشور یک‌هزار و 600 جرم و آسیب اجتماعی شناسایی شده است. او تضعیف باورهای اعتقادی، بحران هویت، اعتیاد و طلاق را در صدر آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و در توضیح آنها گفت که امروز نسل جوان ما از هویت ایرانی و اسلامی فاصله می‌گیرد و این خطری است که باید بررسی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اینکه تاکید کرد امروز طلاق به بحث حادی تبدیل شده است، گفت که بحث اعتیاد از مباحث و معضلات اجتماعی محسوب می‌شود و تاثیرات بسیار منفی در افزایش جرایم دارد به طوری که براساس آخرین اطلاعات 55 درصد علت طلاق در جامعه اعتیاد است.

او آماری ارائه و اضافه کرد: در حال حاضر در هر ساعت در کشور 19 طلاق اتفاق می افتد این در حالیست که متاسفانه نرخ ازدواج از روند کاهشی برخوردار است. کریمی با ترسیم وضعیت استان متذکر شد وضعیت استان خوب نیست و آمارها خطرناک است هرچند که کار سلبی و ایجابی در حال انجام است.

وضعیت آسیب‌های اجتماعی در استان در حال بررسی است

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی نیز گفت: بعد از 30 سال تعطیلی مطالعات و تحقیقات در حوزه های اجتماعی، در حال حاضر وضعیت آسیب‌های اجتماعی در مناطق و استان های مختلف به روش علمی در حال بررسی است.

به گفته هوشنگ عطاپور براساس ارزیابی و بررسی مرکز امور اجتماعی وزارت کشور از سال 93، شاخص های فرهنگی و اجتماعی استان ها مشخص و بیش از 30 نوع آسیب اجتماعی شناسایی شده است.

او تاکید کرد امروزه توجه به معضلات اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، فساد و فحشاء و آسیب پذیری نقاط بحرانی از موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب نیز بر آنها تاکید فراوان دارند و از مسئولان می خواهند که در زمینه این موارد عملکرد قاطع تری داشته باشند.

یکی از بزرگ ترین معضلات ما اعتیاد و طلاق است

رئیس سازمان بهزیستی آذربایجان غربی هم در این نشست با ابراز تاسف از روند روبه رشد آسیب های اجتماعی، گفت: یکی از بزرگ ترین معضلات ما اعتیاد و طلاق است، هر روز شاهد درگیری جوانان با معضل اعتیاد هستیم بحث قابل تامل اینکه اعتیاد از حالت سنتی به صنعتی تبدیل و باعث سخت تر شدن درمان شده است.

سعید فریور به بحث هویت اشاره و تصریح کرد که اگر ما هویت خود را بشناسیم کمک کننده خواهد بود تا گرفتار اعتیاد نشویم.

او گفت که در حال حاضر برای پیشگیری و کاهش آسیب‌ها نیازمند مداخلات اجتماعی هستیم و باید از سطح مداخلات فردی فراتر رویم زیرا درحال حاضر این آسیب‌ها دارای تبعات اجتماعی گسترده هستند.

فریور با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی گفت: آموزش مهارت های زندگی ویژه دانشجویان در دانشگاه های پیام نور، آزاد، علمی کاربردی و دولتی به تعداد سه هزار و 950 نفر با اعتباری بالغ بر 25 میلیون تومان، آموزش قبل از ازدواج به تعداد سه هزار و 200 نفر از جوانان استان در دانشگاه ها و محلات با اعتباری بالغ بر 30 میلیون تومان، آموزش زندگی خانواده شامل فرزندپروری، روابط همسران و رفع تعارضات خانوادگی به تعداد چهار هزار و 200 نفر از زوجین جوان با اعتبار 20 میلیون تومان و فعالیت های پیشگیری از اعتیاد برای جوانان و خانواده ها به تعداد چهار هزار نفر با رویکرد پیشگیری و ارتقای سلامت روانی اجتماعی انجام گرفته است.

پلیس به دنبال آگاه سازی لایه هایی از مردم که در معرض آسیب هستند، می باشد

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی هم گفت: نیروی انتظامی به دنبال استفاده از تمام ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی در حوزه های مختلف برای کاهش آسیب ها و جرائم و اجرای قانون است.

سرهنگ رحیم جهانبخش اظهار کرد: مادر بحث آسیب های اجتماعی فعالیت های زیادی در زمینه پیشگیری از اعتیاد و دیگر زمینه ها انجام داده ایم و امید است که با کمک دیگر نهادها بتوانیم در جهت حفظ امنیت و کاهش آسیب های اجتماعی جامعه قدم برداریم.

او خاطرنشان کرد: نحوه برخورد پلیس با آسیب های اجتماعی سلبی است اما چون جنس کار فرهنگی است جنس پیشگیری هم باید فرهنگی باشد و پلیس به دنبال آگاه سازی لایه هایی از مردم که در معرض آسیب هستند، می باشد.

جهانبخش با بیان اینکه هویت از جنس شناخت و آسیب های اجتماعی از جنس ضرر است، اظهار کرد که آسیب های اجتماعی تا زمانی که بر کسی وارد نشده، تهدید محسوب می شود و نیروی انتظامی تلاش کرده تا 70 درصد مسئولیت خود را در این زمینه ایجابی و 30 مابقی را به سلبی تبدیل کند.

او تاکید کرد: برای پیشگیری و جلوگیری از ناهنجاری های اجتماعی، برخورد های سلبی  به تنهایی  جوابگو نیست ، بلکه بایستی از برخورد ایجابی بهره برد.

جهانبخش افزود:از حوزه روانشناختی برای حل این ناهنجاری اجتماعی کمک گرفته ایم و جلسات مشاوره مذهبی و روانشناسی برگزار شده است که نتایج بسیار خوبی نیز حاصل شده است.

این نشست با پرسش و پاسخ جوانان حاضر در جلسه به پایان رسید.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا