اخبار
کد خبر : 2280 ۱۳۹۵/۰۲/۲۶   

تالیف سه کتاب پیرامون تاریخ ورزش آذربایجان غربی

سه کتاب تاریخ والیبال آذربایجان غربی، تاریخ ورزش که حدود 50 رشته ورزشی استان را شامل می شود و تاریخ نام آوران ورزش آذربایجان غربی در تمام رشته ها به صورت همزمان تالیف می شود.

به گزارش نای قلم، مولف کتب ورزشی استان در گفت و گوی اختصاصی اظهار کرد: سابقه ورزش استان بیش از 90 سال است که در راستای هویت بخشیدن به ورزش استان و به منظور ارج نهادن به زحمات بزرگ مردان و زنان ورزشکار استان، این کتاب ها تالیف می شوند.

بهمن رضایی افزود: تالیف این کتب علاوه بر فرهنگ سازی در جامعه و آشنایی بیش از پیش آحاد جامعه به ویژه جوانان با بزرگمردان و شیرزنان عرصه ورزش و متولیان آن هدیه ای فرهنگی است هرچند ناچیز و بعضا ناقص برای ثبت در تاریخ کهن ورزش هم برای نسل امروز و نسل های آینده.

به گفته دبیر سابق هیئت والیبال استان در تالیف این کتب از آرشیو مطبوعاتی و کتب ورزشی شخصی که شاید قدمت بالای نیم قرن را شامل می شود، جمع آوری مطالب و مستندات و نیز عکس ها از اساتید و پیشکسوتان (به صورت امانتی)، تحقیقات میدانی، مصاحبه با اساتید مجرب رشته های مختلف ورزشی و مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است.

مولف کتب ورزشی استان اضافه کرد: کتاب تاریخ ورزش دارای بخش های مختلفی از جمله رویدادها و مسابقات ورزشی رشته های مربوطه با معرفی ورزشکاران، دست اندرکاران و بخش های معرفی باشگاه های موجود و خبرنگاران پرتلاشی که در زمینه ورزش قلم فرسایی کرده اند، معرفی مدیران ورزشی، روسا و اعضای هیئت های ورزشی به همراه عکس های مصور و بی نظیر، می باشد.

او یادآور شد: کتاب تاریخ والیبال نیز اختصاص به تمام مسابقات، تیم ها، بازیکنان و مربیان، داوران، سرپرستان، اعضا و روسای هیئت والیبال و نیز تیم های باشگاهی و منتخب، بازیکنان دعوت شده و انتخاب شده به تیم های ملی در رده های مختلف سنی، اتفاقات تلخ و شیرین به همراه عکس های بی نظیر والیبال و عناوین و افتخارات کسب شده و تاریخچه والیبال ایران، مسابقات کشوری استانی، تا حضور تیم های ملی در مسابقات آسیایی، جهانی، بازی های آسیایی و عناوین و افتخارات آنها با بیوگرافی بزرگان این رشته ها است.

رضایی ادامه داد: کتاب نام آوران ورزش استان (کتاب سوم) نیز بیوگرافی، عکس ها، قهرمانان ارزشمند استان در تمام رشته های ورزشی (شامل حدودا 50 رشته) را در بر می گیرد و نیز پیشکسوتان گرانقدر در تمام حوزه های ورزشی را شامل می شود.

مولف سه کتاب پیرامون ورزش آذربایجان غربی با اشاره به قدمت برخی از رشته های ورزشی در استان اظهار کرد: جام زرین حسنلو محکم ترین سندی است که نقوش روی آن قدمت و عظمت فعالیت های ورزشی در منطقه و ایران زمین را نشان می دهد.

وی هوشنگ کارگرنژاد (قهرمان وزنه برداری آسیا و ارتش های جهان) و از عبدوی، والامقام، جوهری، حقی، گهرخانی، حاجی پور، پورتقی قوشچی، شادی و عاشوری، میدان رو، حسن پور، معروف، کارگرپیشه و پرتوی، باباوندپورها را از جمله ورزشکاران استان ذکر کرد و ادامه داد: وجود بزرگانی چون صدقیانی ها در فوتبال که اولین لژیونر، مربی و سرپرست تاریخ فوتبال ایران بوده، جعفر سلماسی ها که اولین مدال آورها در المپیک 1948 لندن در تاریخ کشور و آندره گویوویچ از اولین مربی های کشتی فرنگی ایران که اقلیت مذهبی و از شهر تاریخی سلماس هستند، نشان دهنده قدمت برخی از رشته های ورزشی در استان آذربایجان غربی است.

وی اظهار امیدواری کرد این کتب ورزشی که تالیف آنها حدود 14 سال طول کشیده است، بتواند مرجعی معتبر و مستند به همراه تصاویر ماندگار و شاید کمتر دیده شده برای ورزش استان آذربایجان غربی و کشورمان باشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا