اخبار
کد خبر : 2277 ۱۳۹۵/۰۲/۲۶   

هر خانوار ارومیه ای روزانه 3 کیسه زباله مصرف می کند

زباله های پلاستیکی امروزه یکی از بزرگ ترین معضلات زیست محیطی را به وجود آورده اند. این مصنوعات دست بشر به علت قابلیت های فراوان و قیمت ارزان به شکل های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

به گزارش نای قلم، دامنه این محصولات از وسایل و ابزارهای پیش پا افتاده و روزمره تا وسایل فوق پیشرفته و استراتژیک را شامل می شوند. استفاده از مواد پلاستیکی به حدی روزمره شده که هیچ کس نمی تواند بدون کاربرد روزانه از این مواد زندگی کند.

این کیسه ها به علت مصرف روزانه و عمومی آنها و تقریبا استفاده به صورت یکبار مصرف و تبدیل سریع به زباله های بعضا غیرقابل بازیافت و حتی کثیف مشکلات و معضلات بسیاری برای محیط زیست به وجود آورده اند .

این در حالیست که غافل از این موضوع هستیم که هزینه جمع آوری، بازیافت، امحاء این مواد و از همه مهم تر هزینه زیان و خسارات زیست محیطی ناشی از پراکندگی آنها در محیط زندگی غیرقابل محاسبه و بسیار گزاف است.

زیرا پلاستیک غیرقابل تجزیه است و کیسه های نایلونی و کیسه زباله به طور متوسط ۵۰۰ سال در محیط باقی می مانند. کیسه های پلاستیکی به علت سبکی به راحتی به همراه باد همه جا پخش می شوند و بیشتر آنها سر از دریا و مناطق طبیعی و حفاظت شده در آورده و موجبات آلودگی دریا و خاک و در نهایت محیط زیست را فراهم خواهند کرد و چنانچه این مواد سوزانده شوند باعث تولید اسید کلریدریک، گاز سمی دیوکسین و در نهایت باعث آلودگی هوا می شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه می گوید: روزانه هر خانوار ارومیه ای به طور متوسط سه کیسه زباله نایلونی مصرف می‌کند.

عزیز قال در گفت و گویی اظهار کرد: برای بهبود وضعیت بهداشتی شهر با توجه به فرا رسیدن فصل گرما، باید تعداد مصرف این کیسه‌ها کاهش یابد.

به گفته وی دستیابی به شهر پاک با استفاده از ماشین آلات پرسی، مکانیزه و همچنین فرهنگ‌سازی، همکاری و مشارکت شهروندان در این زمینه از اصلی‌ترین اهداف این سازمان در سال جاری محسوب می‌شود.

 قال در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که برای ترویج فرهنگ تفکیک زباله از مبدا، جشنواره‌های کودک و بازیافت و پاکبان در سال گذشته برگزار شده است، اظهار کرد: با فروش پسماندهای خشک جشنواره پاکبان، 8 میلیون تومان به دست آمد که به بیماران تالاسمی و هموفیلی اختصاص یافت.

به گفته وی، بخشی از فروش پسماندهای خشک با اجرای طرح تفکیک از مبدا در سال گذشته به حساب بیماران سرطانی واریز شده است.

این مقام مسئول از توزیع چهار هزار کیسه زباله ویژه خودرو در سال جاری خبر داد و افزود: 10 هزار کیسه زباله خودرو نیز برای بهبود وضعیت محیط زیست مابین رانندگان طی سال گذشته در نقاط مختلف شهر پخش شده است.

وی همچنین از بازسازی و نوسازی ماشین آلات پرسی و جارو از سوی سازمان خدمات موتوری شهرداری ارومیه در سال جاری خبر داد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا