اخبار
کد خبر : 2276 ۱۳۹۵/۰۲/۲۶   

پل تاريخي قلعه جوق باراندوز اروميه بازسازی می شود

پل تاریخی قلعه جوق ارومیه در 25 کیلومتری جاده ارومیه-اشنویه در نزدیکی روستای قلعه جوق و بر روی رودخانه پر آب باراندوز احداث شده است.

به گزارش نای قلم، قدمت این پل به دوره قاجار باز می گردد و مصالح آن سنگ و آجر و گل است.

پل در ضلع غربی دارای آب شکن های سنگی زاویه دار با پی سنگی به شکل مربع است. دهانه های پل به شکل جناقی و طاق های تخلیه کننده آب اضافی با قوس رومی و با مصالح آجری ساخته شده است و پی بندهای آجری از عوامل تزئیناتی پل محسوب می شود.

با توجه به شواهد موجود می توان پل قلعه جوق ارومیه را به عنوان یکی از مهمترین و منحصربه فردترین پل های منطقه دانست، هرچند که نوع معماری و تزئینات نمایانگر اهمیت این پل تاریخی در روزگار نه چندان دور است اما متاسفانه پل قلعه جوق در سال های اخیر مورد بی مهری و بی توجهی مسئولان قرار گرفته است.

 این پل تاریخی که در سال 1379 در فهرست آثار تاريخي كشور به ثبت رسيده است از سه سال اخير دچار آسب ديدگي شده است که طرح آسيب شناسي و مرمت جامع آن در سال 93 از سوي اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی تهيه شد.

مدیرکل ميراث فرهنگي ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفت و گویی برنامه هاي مرمتي اين اداره كل را تشریح کرد.

جلیل جباری اظهار کرد: طرح مرمت و بازسازي پل تاريخي باراندوزچاي اروميه يكي از طرح هاي اولويت دار اين اداره كل در سال جاري به شمار مي آيد.

او افزود: با توجه به اينكه پل تاريخي قلعه جوق باراندوز در دو سه سال اخير دچار آسب ديدگي شده لذا طرح آسيب شناسي و مرمت جامع آن در سال 93 از سوي اين اداره كل تهيه شد و پس از اخذ نظر مساعد معاونت ميراث فرهنگي كشور، اقدامات به منظور تامين منابع مالي مورد نياز به عمل آمد ولي متاسفانه تا بهمن ماه سال گذشته اين امر محقق نشد كه در نهايت با توجه به اهميت شايان توجه اين اثر تاريخي و پيگيري هاي اين اداره كل توانستيم رديف اعتبار مالي را براي آن اخذ كنيم و پس از تشريفات قانوني در اسفند ماه سال گذشته با پيمانكار ذي صلاح قرارداد منعقد شد.

مدیرکل ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه گفت: آغاز عمليلت بازسازي و مرمت اين پل، با بارش هاي كم سابقه اخير مواجه شد و متعاقب آن به دليل بالا آمدن آب رودخانه، امكان ادامه عمليات مرمت كه نياز به پي كني و پي ريزي در بستر رودخانه بود، ميسر نشد كه عمليات اجرائي آن پس از پایین آمدن آب رودخانه، مجددا از سر گرفته می شود.

جباری، حساسيت هاي عمومي نسبت به آثار و ابنيه تاريخي در معرض خطر استان را ارزشمند توصيف كرد و افزود: اين اداره كل حسب وظيفه ذاتي خود متولي حفظ و صيانت از مواريث تاريخي استان است و مرمت و بازسازي ابنيه تاريخي و باستاني همواره در سرلوحه برنامه هاي سالانه ما قرار دارد كه البته اين وظيفه مهم و سنگين نياز به تامين و تخصيص اعتبارات لازم و به موقع دارد كه اميدوارم حداقل در اين مورد به خصوص مربوط به پل تاريخي باراندوز اروميه بتوانيم با تامين اعتبار تا پايان سال جاري عمليات مرمت و بازسازي آن به اتمام رسد.

انتهای پیام/ 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا