اخبار
کد خبر : 2272 ۱۳۹۵/۰۲/۲۶   

نزاع و درگیری؛ رتبه نخست جرائم در آذربایجان غربی

«نزاع و درگیری همچنان رتبه نخست جرائم را در آذربایجان غربی به خود اختصاص داده است». این خبری بود که رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی امروز در نشست خبری خود اعلام کرد.

به گزارش نای قلم، سرهنگ جعفر علیزاده تاکید کرد که عمده نزاع و درگیری‌ها به دلیل اینکه توسط ارازل و اوباش صورت نمی‌گیرد، امنیتی نیست و به طور عمده در بین مردم عادی رخ می دهد.

فراوانی این پدیده بیانگر آن است که هر شهروند ممکن است محیط خانواده، مکان های خصوصی، مکان های عمومی ‌و حتی هنگام عبور از سطح خیابان با پدیده نزاع و درگیری به طور مستقیم مواجه ‌شود.

افزایش نزاع و درگیری، موجبات نگرانی‌های اجتماعی در زمینه ترویج رفتار خشونت بار در جامعه، سلب امنیت اجتماعی، برهم خوردن نظم اجتماعی و فرسایش سرمایه اجتماعی می شود که در بروز آن عوامل مختلفی همچون فقر فرهنگی، بی اعتمادی در روابط بین فردی، اختلافات خانوادگی، بیکاری، پایین بودن تحمل و ظرفیت مردم و ضعف باورها نقش دارند.

از این رو چنانچه در مورد این معضل اجتماعی در استان چاره‌اندیشی نشود هر ساله شاهد افزایش میزان نزاع‌ها و درگیری‌های فردی و جمعی و ایجاد آسیب‌های مختلف منتج از آن خواهیم بود که رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کار فرهنگی را چاره کار عنوان کرد.

علیزاده تصریح کرد که نیروی انتظامی در راستای "فرهنگ سازی" تعامل خوبی با مراکز علمی و دانشگاهی دارد به طوری که در این زمینه تحقیقات پژوهشی و علمی زیادی در حال انجام است.

او تاکید کرد که تقویت این مهم در ارتباط با سازمان ها و نهادهای مختلفی چون رسانه‌ها، نهاد آموزش و پرورش به ویژه کانون خانواده به عنوان سلول اجتماع است تا از این طریق بتوان میزان گرایش به نزاع را کاهش داد.

علیزاده در ادامه سخنان خود از افزایش 88 درصدی جرایم سایبری در استان خبر داد.

با توجه به اینکه هر روز بر تعداد کاربران اینترنت افزوده می‌شود و افراد بیشتری به انواع وسایل فناورانه ازجمله گوشی‌های هوشمند، لپ تاپ، تبلت و... دسترسی پیدا می‌کنند اما به موازات توسعه فناوری، مشکلاتی هم برای کاربران ایجاد می‌شود.

جرایم سایبری یکی از جدی‌ترین دردسرهای کاربران اینترنتی است که در قالب آن ممکن است اطلاعات شخصی یا عکس‌ها و فیلم‌های خانوادگی افراد به سرقت برود، ایمیل‌های آنها هک شود یا دامنه آن به حوزه امور مالی برسد و حساب‌های بانکی و کارت‌های اعتباری آنها مورد دستبرد قرار گیرد.

با توجه به مشهود بودن افزایش جرایم به صورت خاص باید اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آسیب پذیری آن در جامعه صورت گیرد.

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی علت اصلی وقوع این جرم را ناشی از اعتماد، خوش بینی و مثبت اندیشی کاربران عنوان کرد و اینکه سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری بانک ها قابل نفوذ نیستند و تا به امروز نفود به شبکه بانکی گزارش نشده است اما متاسفانه در جرائم سایبری عمده برداشت ها توسط خود مردم و به صورت ناآگاهانه صورت می گیرد و مردم باید در این رابطه هوشیار باشند.

علیزاده ادامه داد: تخلفات راهور 50 درصد و تخلفات خانوادگی 42 درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

او در عین حال از کاهش 68 درصدی جرائم خشن در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: آذربایجان غربی امسال در زمینه سرقت رتبه پنجم را به دست آورده است این درحالیست که در سال گذشته در رتبه چهارم قرار داشت بنابراین جزو استان‌های عادی محسوب می‌شویم.

علیزاده همچنین به کاهش 63 درصدی در قتل و 44 درصدی در شرارت اشاره و اضافه کرد: در سرقت خودور 54 درصد، سرقت موتورسیکلت 577 درصد‌ و  سرقت احشام 500 درصد‌ افزایش کشف داریم.

رئیس پلیس پیشگیری آذربایجان غربی گفت: امسال 14 درصد دستگیری زنان کاهش داشته و 13 درصد دستگیری مردان افزایش یافته است.

رئیس پلیس پیشگیری آذربایجان‌غربی گفت: با همکاری نیروی انتظامی و اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اقدامات اولیه برای تشکیل یگان انتظامی ویژه مبارزه با زمین‌خواری انجام شده و به زودی راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا