اخبار
کد خبر : 2266 ۱۳۹۵/۰۲/۲۵   

شناسايي سه هزار هكتار بافت فرسوده در آذربايجان غربي

بافت های فرسوده شهری، محله های فرسوده ای در فضای شهری هستند که مسائل و پیچیدگی های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و شیوه خود را دارند.

به گزارش نای قلم، این محلات و بافت ها از یک سو؛ ریشه های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری دارند و ازسوی دیگر به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش سوزی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن، دارای مشکلات روبنایی و زیرساختی متعدد هستند.

هنگامی که حیات شهری در محدوده ای از شهر، به هر علتی رو به رکورد می گذارد و کوششی جهت رونق مجدد آن صورت نمی گیرد، بافت شهری آن محدوده در روند فرسودگی قرار می گیرد. فرسودگی در بافت های شهری بر کالبد بافت وهمچنین فعالیت های اجتماعی و اقتصادی آن تاثیرگذار است. فرسودگی کالبدی و فرسودگی حیات اجتماعی و اقتصادی بافت، در یک رابطه متقابل به تشدید یکدیگر کمک کرده و موجب رکود حیات شهری و تنزل شدید کیفیت زیست می شود.

مديركل راه وشهرسازي آذربايجان غربي از شناسایی افزون بر سه هزار هكتار بافت فرسوده دراستان خبر داد و گفت: براساس مطالعات انجام شده افزون بر سه هزار هكتار بافت فرسوده دراستان شناسايي شده است كه در قالب برنامه هاي ستاد باز آفريني و براساس اولويت هاي تعيين شده ساماندهي خواهند شد.

داريوش نصر اظهار کرد: سكونت گاه هاي غيررسمي شناسايي شده در استان افزون بر يك هزار و 431 هكتار است كه مشكلات عديده اي را براي مديران استاني و شهري در ارائه خدمات فراهم كرده است.

وي از اجراي پروژه هاي مختلف در قالب طرح هاي توانمندسازي، بهسازي و بازآفريني در محلات و مناطق مختلف شهرهاي استان خبر داد.

نصر ادامه داد: بازآفريني شهري از رويكردهاي مهم وزارت راه و شهرسازي است كه برهمين اساس در استان نيزعلاوه بر ساماندهي كالبدي بافت هاي فرسوده و سكونتگاه هاي غيررسمي مباحث اجتماعي، توانمندسازي اقتصادي و بخش سلامت اين بافت ها در دستور كار اين اداره كل قرار گرفته است.

دولت تدبير واميد بانگاه عدالت خواهانه و حمايت گرانه خويش در راستاي تحقق عملي موضوع حقوق شهروندي با نگاه ويژه به عرصه هاي هدف بهسازي، بازآفريني پايدار شهري رابه عنوان يكي ازسياست هاي داراي اولويت مورد تائيد و رسيدگي قرار داده است.

پنج محور كليدي كاهش فقر شهري و پيشگيري از بازتوليد آن در محله ها و محدوده هاي هدف، ارتقاي تاب آوري شهري و تجهيز و مقاوم سازي شهرها در مواجهه با سوانح، ارتقاي هويت و حفاظت از ارزش ها در محدوده ها و محله هاي هدف، تحقق حكمروائي شهري در برنامه بازآفريني شهري و ارتقاي انسجام اجتماعي در ساكنان و مالكان محدوده ها و محلات هدف به عنوان استراتژي هاي دولت در فرايند تدوين برنامه بازآفريني پايدار شهري مدنظر قرار گرفته است.

اجراي سه پروژه توانمندسازي در بافت فرسوده آذربايجان غربي

سه پروژه توانمندسازي درمحلات هدف، سكونتگاه هاي غيررسمي و بافت فرسوده آذربايجان غربي اجرا مي شود و شش پروژه نيز در مرحله مناقصه است.

عضوهيئت مديره شركت مادرتخصصي عمران و بهسازي شهري ايران نیز بر ارائه برنامه كاري از سوي دستگاه هاي عضو تاكيد كرد و گفت: دستگاه هاي عضو ستاد بازآفريني شهري پايدار استان بايد عملكرد و اقدامات را به منظور انجام پروژه هاي توانمندسازي درمحلات هدف، سكونتگاه هاي غيررسمي و بافت فرسوده به روز و دقيق ارائه دهند.

هوشنگ عشايري از تشكيل پنج كميته تخصصي در ستاد استاني بازآفريني شهري پايدار استان آذربايجان غربي خبر داد و روند اجراي سه پروژه توانمندسازي در محلات هدف، سكونتگاه هاي غيررسمي و بافت فرسوده آذربايجان غربي را مطلوب ارزيابي كرد.

وي بر عملياتي سازي شش پروژه توانمندسازي در محلات هدف، سكونتگاه هاي غيررسمي و بافت فرسوده آذربايجان غربي كه در حال حاضر در مرحله مناقصه است، تاكيد كرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا