اخبار
کد خبر : 2261 ۱۳۹۵/۰۲/۲۶   

اینترنت در انحصار مخابرات نیست

شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی حاضر به سرمایه گذاری نیستند

 

با توجه به اینکه اینترنت امروز به یک ضرورت انکار ناپذیر برای مردم تبدیل شده و داشتن خط پرسرعت ADSL به یک نیاز برای همگان، اما متاسفانه مشکلاتی در این زمینه در استان آذربایجان غربی وجود دارد.

به گزارش نای قلم، شرکت های خصوصی اعلام می کنند که امکان استفاده از تجهیزات شرکت مخابرات ایران برای سرویس دهی اینترنت از طریق فیبرنوری وجود ندارد و نمی‌توانند به کاربران خود خدمات اینترنتی ارائه دهند چرا که این شرکت به صورت انحصاری از فیبرهای نوری استفاده می‌کند.

اما مدیرعامل شرکت مخابرات آذربایجان غربی معتقد است، هیچ محدودیتی برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی وجود ندارد و آنها می توانند در کنار شرکت مخابرات به مشترکان خود خدمات ارائه دهند، مشروط به اینکه مصوبات تنظیم مقرارت ارتباطات را رعایت کنند.

بهمن اسمعیل زاده که امروز در محل سالن جلسات شرکت مخابرات استان حضور یافته بود تاکید کرد که کمیسیون تنظیم مقرارت ارتباطات شرایط جدیدی را با تعامل شرکت های خصوصی برای استفاده تمام سرویس دهندگان ارتباطی از امکانات پایه ای شبکه دسترسی مخابرات، تصویب کرده است.

براساس این مصوبه شرکت مخابرات ایران، موظف شده است که امکانات پایه‌ای خود را براساس قرارداد عمده فروشی با موافقت رگولاتوری، به متقاضیان ارائه کند. در همین حال شرکت مخابرات موظف شده حداکثر دو ماه پس از ابلاغ این مصوبه، سامانه ثبت اطلاعات مورد نیاز را با رعایت مسائل امنیتی و دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده، تهیه و دسترسی آنلاین به آن را برای رگولاتوری و ثبت درخواست برای کلیه ارائه کنندگان خدمات، آماده کند.

مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، شرکت مخابرات ایران را موظف کرده که فهرست کامل امکانات پایه‌ای در اختیار خود را در شهرهای بزرگ مورد نظر رگولاتوری، حداکثر ظرف مدت سه ماه و برای سایر شهرها حداکثر ظرف ۶ ماه پس از ایجاد و راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات، به ثبت برساند. شهرهای بزرگ شامل تهران، قم، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، شیراز، اهواز، اراک، بندرعباس، بوشهر، کرمانشاه، همدان، ارومیه، قزوین، کرمان، رشت، ساری، کیش و قشم خواهد بود.

امکانات مدنظر شامل تجهیزات سیم مسی، میکروداکت، سابداکت و داکت خواهد بود و متقاضیان استفاده از این امکانات هم باید فهرست امکانات پایه‌ای مورد نیاز خود را از طریق سامانه ثبت اطلاعات، به شرکت مخابرات ایران اعلام کنند. مخابرات نیز باید بلافاصله به درخواست‌های ثبت شده توسط متقاضیان پاسخ لازم را اعلام کند.

نمی توانیم امکانات را به صورت رایگان در اختیار شرکت های خصوصی  قرار دهیم

مدیرعامل شرکت مخابرات استان تاکید کرد که اینترنت هرگز در انحصار مخابرات نبوده و نیست و انتظار شرکت های خصوصی فراتر از قانون است.

او ادامه داد: شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی حاضر به سرمایه گذاری نیستند و ما نیز نمی توانیم امکانات را به صورت رایگان در اختیار شرکت ها  قرار دهیم اما در چارچوب مصوبات سازمان تنظیم مقرارت آماده واگذاری امکانات هستیم.

اسماعیل زاده در ادامه سخنان خود یکی از نقاط قوت استان در بحث فن آوری اطلاعات و پیاده سازی دولت الکترونیک را توسعه و ارتقای مسیرهای فیبرنوری در استان عنوان کرد؛ پروژه ای که به عنوان شبکه سراسری زیرساخت اینترنت، شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیک و سایر خدماتی که از طریق اینترانت در کشور قابل ارائه است را پشتیبانی می‌کند.

اجرای پروژه فیبر نوری تا نقاط صفر مرزی استان

او با بیان اینکه در بحث زیرساخت ها سرمایه گذاری های خوبی انجام گرفته است، تصریح کرد: پروژه فیبر نوری تا نقاط صفر مرزی استان نیز اجرا شده است، همچنین در حال حاضر 500 روستا از اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند که طبق برنامه ریزی های انجام شده امسال در 100 روستا نیز امکان استفاده از اینترنت پرسرعت فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان از اجرای 900 کیلومتر فیبر نوری خبر داد و تصریح کرد: 600 کیلومتر در سه سال گذشته اجرا شده است.

اسماعیل زاده همچنین از پوشش ۵۰ درصدي شبكه تلفن همراه در استان تحت پوشش اينترنت پرسرعت خبر داد و گفت: در سال جاري تمام سايت هاي تلفن همراه استان به شبكه اينترنت پرسرعت متصل مي شوند.

او اظهار کرد: از سال 89 تا 94 پهنای باند استان از 500 مگ به 10 هزار مگ رسیده است.

اگرچه که بسیاری از کاربران از وضعیت فعلی و سرعت اینترنت نالان هستند و خدمات دسترسی مناسبی به کاربران ارائه نمی‌شود، با این حال باید جانب انصاف را هم رعایت کرد و گفت که در حال حاضر اینترنت در مقایسه با چند سال گذشته وضعیت بهتری دارد اما بدون شک هنوز تا نقطه مطلوب و رسیدن به آنچه که شایسته و درخور جامعه ما باشد، فاصله بسیاری داریم و بی شک در شرایط فعلی و عصر اطلاعات و ارتباطات، فضای اینترنتی آذربایجان غربی تحولات عمده و اساسی را ایجاب می‌کند، تا این استان نیز بتواند با تبادلات اطلاعاتی روز دنیا همگام شود، امیدواریم با تلاش دست اندرکاران مخابرات استان شاهد قطعی اینترنت در سطح استان نباشیم و وضعیت اینترنت روز به روز بهتر شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا