اخبار
کد خبر : 2246 ۱۳۹۵/۰۲/۲۱   

افتتاح رسمی پتروشیمی مهاباد همزمان با سفر کاروان تدبیر و امید به استان

جمعی از خبرنگاران شهرستان ارومیه امروز به همت روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از مجتمع پتروشیمی مهاباد بازدید کردند.

به گزارش نای قلم، پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگ ترین طرح استان آذربایجان غربی به مساحت  185هکتار در کیلومتر 15 جاده ارومیه واقع است که فعالیت های اجرایی آن از اردیبهشت ماه 1389 آغاز شده است.

مجتمع پتروشیمی مهاباد که واحد پلی اتیلن واحد اصلی این مجتمع بوده، در 20 دی 94 به مرحله تولید صنعتی رسید و به گفته رئیس خدمات فنی مجتمع پتروشیمی مهاباد قرار است 300 هزار تن در سال پلی اتیلن سنگین و سبک خطی با گریدهای مختلف و ۳۰ هزار تن «بوتن ۱» تولید کند.

پلی اتیلن کاربرد فراوانی در تولید انواع لوازم پلاستیکی مورد استفاده در آشپزخانه و صنایع سنگین دارد، یکی از مصارف پلی اتیلن سنگین استفاده از آن در قالب گیری بادی است که به منظور تولید بطری های شیر، ظروف مواد شیمیایی خانگی، ضدیخ، مواد شیمیایی سفیدکننده، روغن موتور، لوازم آرایشی، مخازن سوخت اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید فیلم پلاستیکی نیز بیشترین کاربرد پلی اتیلن سبک خطی را تشکیل می دهد. این محصول کاربردهای متنوعی در زمینه های بسته بندی مواد غذایی، ظروف مواد شیمیایی مایع و جامد و جعبه های نوشابه و آب میوه دارد.

مسعود جعفری حجم سرمایه‌گذاری این پروژه ملی را 252 میلیون یورو در بخش ارزی و سه هزار و 500 میلیارد ریال اعلام کرد.

وی به فروش بازرگانی این مجموعه اشاره و تصریح کرد که ترکیه یکی از مشتری های بزرگ پلی اتیلن هست که در کنار آن می توان به چین، هندوستان و روسیه اشاره کرد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهاباد هم در این نشست به ایجاد شهرک صنعتی پتروشیمی در شهرستان مهاباد اشاره و تصریح کرد: احداث مجتمع یا شهرک مرتبط با پتروشیمی در شهرستان مهاباد می تواند تحول بزرگی را در رفع محرومیت ها و اشتغال زایی ایجاد کرده و منجر به توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی شود.

صادق قادری اظهار امیدواری کرد زیرساخت های لازم برای توسعه صنایع پایین دستی گسترش یابد چرا که با توسعه صنایع پایین دستی می توان اشتغالزایی قابل توجهی را نیز به وجود آورد.

وی با بیان اینکه توسعه پتروشیمی اولویت دولت است، تاکید کرد که دولت حمایت از توسعه صنعت پتروشیمی را اولویت خود می داند و برای ایجاد حداکثر ارزش افزوده و تاثیر صنایع پتروشیمی در توسعه صنایع پایین دستی تلاش می کند.

در خلال این برنامه خبرنگاران و عکاسان شهرستان ارومیه از واحدهای پلی اتیلن، تصفیه آب خام، هوا وازت، آب خنک کننده، بخار و هیدروژن بازدید کردند.

مجتمع پتروشیمی مهاباد در دی ماه سال گذشته به صورت کامل به اتمام و بهره برداری رسیده و هم اکنون در حال تولید محصول است اما در سفر رئیس جمهوری و هئیت دولت به استان به صورت رسمی افتتاح می شود.

مالک این مجتمع، شرکت پتروشیمی باختر است.

در مسیر این خط انتقال شش واحد پتروشیمی در مناطق محروم چون خرم آباد، گچساران، چهارمحال بختیاری، کرمانشاه، مهاباد و سنندج احداث می‌شود و منبع تأمین کننده اتیلن مورد نیاز واحدهای پتروشیمی واقع در مسیر این خط لوله واحدهای بندر امام و عسلویه هستند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا