اخبار
کد خبر : 2241 ۱۳۹۵/۰۲/۲۰   

اخبار کوتاه شهرستان ها

آغاز فصل زادآوری وحوش در منطقه حفاظت شده مراکان خوی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خوی از آغاز فصل زادآوری وحوش در منطقه حفاظت شده مراکان خبر داد.

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ، جبرائیل قلی پور با بیان این خبر گفت: این پستانداران که حمایت شده می باشند همه ساله در محدوده زمانی نیمه دوم اردیبهشت ماه تولید مثل نموده و  به منظور حفاظت از حیات وحش منطقه مامورین یگان حفاظت محیط زیست با برنامه ریزی منسجم و شبانه روزی با هدف حفاظت از حیات وحش و مخصوصا بزغاله و بره ها ی  تازه متولد شده تلاش میکنند.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست خوی خاطر نشان کرد : همه ساله همزمان با شروع زمان زاد و ولد حیات وحش ، در اثر ورود گردشگران ، افراد محلی ( به بهانه جمع آوری سبزی های کوهی و ... ) یا دامداران در مناطق ، حیات وحش آرامش خود را از دست داده بطوریکه برخی بزغاله   بره های های تازه متولد شده از مادر جدا شده و این برغاله ها  و بره ها با توجه به آسیب پذیر بودن و عدم توانایی بدنی ، قادر به فرار یا ادامه حیات در طبیعت نمی باشند به راحتی مورد طعمه سگهای گله و یا در دسترس افراد فرصت طلب قرار میگیرند که در اینصورت این افراد با جداکردن بره ها و برغاله ها از زیستگاه طبیعی ، اقدام به فروش آن به افراد سود جو نموده و یا خود اقدام به نگهداری آنها در منزل می کنند

قلی پور اضافه کرد: از همشهریان و دوستداران محیط زیست خوی واهالی  شهرها و  روستائیان ساکن منطقه حفاظت شده مراکان تقاضا داریم  که همگام با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خوی، در این ایام بیش از پیش بر حفاظت و صیانت از این مواهب طبیعی همت گمارند و جهت ممانعت از هرگونه تخلف شکار یا تخریب زیستگاه آنها، نقش کلیدی خود را در حراست از حیات وحش منطقه حفاظت شده مراکان خوی و افزایش جمعیت این جانداران را که مقدمه ای برای افزایش شاخصهای زیبا شناختی شهرستان خوی است ایفا نمایند.

منطقه حفاظت شده مراکان به علت دارا بودن زیستگاه های مختلف از تنوع گونه‌های جانوری برخوردار بوده و با تأثیرپذیری از محیط اطراف خود و به دلیل داشتن ارتفاعات، صخره‌ها، دشت‌ها و تپه ماهورهای متعدد با پوشش گیاهی متنوع استپی، به صورت یک مجموعه ارزشمند از حیات جانوری در شمال غربی کشور در آمده است.

سد شهید کاظمی بوکان میزبان هزاران قطعه پرنده کاکایی

محمد احمدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: جزایر کوچک و بزرگ سد شهید کاظمی بوکان این روزها به مکان اجتماع هزاران قطعه پرنده به خصوص کاکایی ها تبدیل شده است.

 به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی احمدی افزود: با شروع فصل زاد و ولد پرندگان، بیش از چهار هزار جفت کاکایی و پرندگانی از خانواره اردک سانان، باکلان ها، کشیم و دیگر پرندگان آبزی و کنار آبزی بر روی جزایر، درختان و بیشه زارهای حاشیه این سد اقدام به آشیانه سازی، تخمگذاری و جوجه آوری کرده اند.

وی افزود: از مجموع پرندگانی که در جزایر سد بوکان لانه گزینی کرده اند، افزون بر 90 درصد شامل انواع پرندگان کاکایی از جمله کاکایی صورتی، سرسیاه، ارمنی است و 10 درصد دیگر آنها را نیز پرندگان آبزی و کنار آبزی تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: این جزایر به علت آن که در دریاچه سد شهید کاظمی محصور است، شرایط امنی را برای زندگی این پرندگان به وجود آورده و این منطقه را به زیستگاهی ایده آل برای زیست و تخمگذاری انواع پرندگان به ویژه کاکایی ها در آذربایجان غربی مبدل کرده است.

احمدی گفت: هر ساله با شروع فصل بهار جزایر این دریاچه مملو از انواع پرندگانی می شود که به علت امنیت، این مکان را برای لانه سازی و جوجه آوری خود انتخاب می کنند.

وی افزود: بارش های مناسب سال زراعی جاری به ویژه در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان کردستان و شهرستان سقز که از مهمترین مناطق تامین کننده آب سد شهید کاظمی است، موجب شده تا این سد از شرایط آبی بسیار خوبی برای زیست پرندگان برخوردار شود.

کاکایی با نام علمی Larus در سراسر جهان پراکنده هستند و تنوع گونه های آنها در نیمکرهٔ شمالی از دیگر نقاط جهان بیشتر است.

کاکایی ها پرندگانی با جثه ای متوسط تا بزرگ هستند و رنگ آنها اغلب سفید یا خاکستری است.

گازگرفتگي جان دو جوان عشاير را در تكاب گرفت

دو جوان عشاير شهرستان تكاب در آذربايجان غربي به علت مسموميت با گاز مونواكسيد كربن جان خود را از دست دادند.

به گزارش ايرنا، اين دو جوان عشاير كه براي چراي گوسفندان خود به صحرا رفته بودند، در ارتفاعات روستاي قره عمر و مايين بلاغ براثر بي احتياطي در استفاده از وسيله گاز سوز يكشنبه شب جان خود را از دست دادند.

اين دو جوان 22 و 28 ساله از اهالي روستاي قره عمر از توابع بخش تخت سليمان در 35 كيلومتري شهر تكاب هستند كه بر اثر استنشاق گاز مونواكسيد كربن دچار خفگي شده و جان خود را از دست دادند.

اين حادثه زماني اتفاق افتاد كه اين افراد به همراه يكي ديگر از دوستان خود پس از آن كه گوسفندان را به آغل بردند، براي استراحت به درون چادر خود رفته و براي گرم كردن خود از كپسول گاز مايع و چراغ خوراك پزي استفاده كردند.

بي احتياطي در استفاده از اين وسيله گرمايشي گاز سوز و بسته بودن در چادر پارچه اي موجب متراكم شدن گاز مونواكسيد كربن در داخل چادر و خفگي آنها شده است.

جسد بي جان اين دو جوان و جسم نيمه جان يكي ديگر از دوستان آنها در ساعات ابتدايي صبح توسط اهالي روستا از چادر بيرون كشيده شد.

فرد نيمه جان نيز بلافاصله براي مداوا به يكي از شهرهاي همجوار اعزام شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا