اخبار
کد خبر : 2230 ۱۳۹۵/۰۲/۱۹   

نمادهای شهری امسال بازسازی می‌شوند

گذشت زمان و افزایش وسعت شهرها موجب زوال عناصر شهری و تخریب هرآنچه مردم آن را به عنوان نشانه ای از گذشته می پندارند شده است.

به گزارش نای قلم، نشانه ها و نمادهای هر شهر ابزاری برای بیان درک بصری از آن شهر و همچنین عامل هویت بخشی به فضای زندگی مردم می باشد و بر اساس فرهنگ و تمدن هر منطقه طبقه بندی می شود. در واقع می توان گفت نشانه های شهری بخشی از خاطرات مردم شهر هستند. در یک کلام می توان گفت هر شهر و جامعه کوچکی، مجموعه ای متنوع و پیچیده از نشانه ها و نماد ها به شمار می آید که می توانند از عوامل تاثیر گذار بر خوانایی آن شهرها در نظر گرفته شوند.

امروزه ورودي شهرها به عنوان دروازه هايی هستند كه در بدو ورود مسافران هويت، فرهنگ و معماري آن منطقه را براي آن ها بازگو و متبلور مي كنند، به همین دلیل این نقاط جهت نصب نمادها به شدت مورد توجه بوده و از اهمیت خاصی برخوردارند.

با این اوصاف به جرات می توان گفت در حال حاضر ورودي بسیاری از شهرها به ویژه ارومیه از این حیث از وضعيت خوبي برخوردار نبوده و اگر تابلوهای بزرگی که برای خیر مقدم گویی به مسافران در ورودی آنها به چشم می خورند راهم از جلوی چشم ها برداریم به هیچ عنوان نمی توان متوجه شد که وارد چه شهری می شویم.

با گشت زنی در ارومیه خلا وجود نمادهایی درخور جایگاه فرهنگی و تاریخی را در میادین و معابر و نقاط مختلف شهر می توان به وضوح حس کرد و این خلا سال هاست که انتظار می کشد تا مسئولان شهر فکری به حال این هویت در حال فراموشی بکنند.

طی چند سال اخیر شهرداری در راستای زیباسازی شهر کارهای مختلفی انجام داده است. هرچند با استفاده از روش های گوناگون سعی شده تا بهترین نتایج حاصل شود اما در برخی موارد می توان به وضوح، عدم همخوانی و ناهماهنگی بعضی از طرح ها با مکان و محل آن را مشاهده کرد.

با این حال مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه از بازسازی و نوسازی نمادها، وسایل تفریحی و رفاهی و همچنین رنگ آمیزی دیوارهای شهر خبر داد.

مجتبی علیزاده با بیان این که پروژه‌های متعددی در سال جاری اجرا می‌شود، از طراحی و ساخت کشتی اسب پرنده به طول 9 متر خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود در ماه آینده با شناسایی مکان مناسب، این نماد در شهر جانمایی شود.

وی اضافه کرد: تمام برنامه‌ها با هدف زیباسازی و بهسازی فضاهای شهری برای بالا بردن نشاط، شادابی و بهداشت روانی شهروندان و ایجاد شهری سالم اجرامی‌شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری ارومیه افزود: افزایش بهره وری تاسیسات و تجهیزات عمومی شهر و ایجاد زمینه‌های استفاده مطلوب و بهینه از تاسیسات در پارک ها، میادین، باغ‌های عمومی و پارکینگ‌ها برای افزایش رفاه عمومی صورت می‌گیرد.

به گفته وی مطالعات زیباسازی، نورپردازی و پردازش روگذرهای شهیدلر و آذربایجان به پایان رسیده است و در مرحله نصب سیستم‌های روشنایی قرار دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا