اخبار
کد خبر : 2229 ۱۳۹۵/۰۲/۱۹   

موزه های سیار در آذربایجان غربی راه اندازی می شود

راه اندازی موزه كودك و نوجوان در مركز كانون استان

استان آذربايجان غربي دارای 22 موزه و سایت موزه با افزون بر 30 هزار قلم اشیا از ادوار مختلف تاریخی است.

به گزارش نای قلم، موزه‌ها و میراث فرهنگی نقش مهمی در آگاهی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در یک جامعه ایفا می‌کنند و این موضوع در بین کودکان و نوجوانان اهمیت بسزایی دارد.

باید به خاطر داشت که موزه فقط جایی برای پر کردن اوقات فراغت نیست و می تواند در زمینه های آموزشی، تربیتی، فرهنگی،‌ اجتماعی و حتی اقتصادی نقش ویژه ای داشته باشد، چرا که افسانه‌ها، ادبیات، اشیا موزه ای، فضاها و بناهای تاریخی همه می‌توانند به ابزاری بدل شوند که از طریق آموزش های غیرمستقیم تأثیر بسزایی بر ذهن کودکان داشته باشند.

به طوری که تقریبا از اوایل قرن بیستم موزه هایی تحت عنوان موزه کودک راه اندازی شده و یا در برخی موزه ها،‌ بخشی برای کودکان در نظر گرفته شده است موضوعی که در استان آذربایجان غربی مورد غفلت واقع شده است.   

بر همگان واضح است که تمدن‌ها به اعتلا نمی‌رسند مگر اینکه بر روی نیروی انسانی در حال رشد خود سرمایه گذاری کنند.

در این راستا اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و اداره كل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آذربايجان غربي با همديگر در زمينه راه اندازي موزه هاي سيار همكاري مي كنند.

امروز در نشست مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي با مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان، تفاهمنامه همكاري هاي مشترك جهت راه اندازي موزه هاي سيار در حوزه هاي فرهنگي، هنري و تاريخي براي قشر كودكان و نوجوانان به امضا رسيد.

مدير کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربايجان غربي، آشنائي عمومي با فرهنگ ريشه دار و آداب و رسوم منطقه و استان را براي همه اقشار جامعه از جمله كودكان و نوجوانان يك ضرورت دانست و بر آمادگي اين اداره كل جهت همكاري در راه اندازي موزه هاي سيار تاكيد كرد.

جليل جباري افزود: ما از اين طرح استقبال مي كنيم و مي توان اين همكاري را در زمينه هاي ديگر از جمله آشنائي با صنايع بومي و دستي استان گسترش داد.

جواد زاهدي مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان آذربايجان غربي نيز در اين ديدار با ابراز قدرداني از اين اداره كل به جهت همكاري در تهيه طرح محتوائي اين موزه ها گفت: قشر كودك و نوجوان بهترين و بزرگترين ظرفيت هستند كه مي توان فرهنگ بازديد از موزه ها و آثار تاريخي را در آن نهادينه كرد.

وی اظهار كرد: به زودي موزه كودك و نوجوان نيز در مركز كانون استان راه اندازي مي شود تا كودكان و نوجوانان بيشتر با هويت تاريخي و بومي و فرهنگي استان آشنا شوند.

باور کردن کودکان در جامعه پرشتاب و بی صبر امروز،‌ کار چندان ساده و آسانی نیست، اگر چه باور نکردن آنها نیز هزینه های سخت و جبران ناپذیری را به جامعه آینده تحمیل خواهد کرد. بنابراین لزوم ایجاد موزه ای برای کودکان و توجه به این قشر از بازدیدکنندگان موزه ها امروز دیگر امری بدیهی است و دلایل مستدلی را برای آن می توان عنوان کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا