اخبار
کد خبر : 2225 ۱۳۹۵/۰۲/۱۹   

زیرمیزی جامعه پزشکی را آلوده کرده است

عدم تناسب میزان تعرفه‌ها در برخی رشته‌های پزشکی

در حالی که گرفتن زیرمیزی پدیده ای زشت و جرم محسوب می شود اما این امر متاسفانه مدتی است برای عده کمی از پزشکان و بخشی از مراجعه کنندگان به این قشر به یک وظیفه عادی و نامناسب تبدیل شده است.

به گزارش نای قلم، بازگشت سلامتی فرد بیمار و تامین آرامش و رفع نگرانی خانواده و بستگان او زمانی دردناک تر است که خانواده بیماران نگون بخت جدا از تحمل فشارهای مالی سنگین ناشی از افزایش هزینه های درمان، باید دریافت زیرمیزی توسط عده ای از پزشکان را قبل از عمل جراحی نیز تحمل کنند.
دریافت زیرمیزی در دنیای سلامت، یک پدیده زشت و کاملا غیراخلاقی است که قبح این عمل متاسفانه در سال های اخیر نزد بخشی از آحاد جامعه پزشکی شکسته و گرفتن این گونه پول ها بابت اعمال جراحی در برخی از مراکز درمانی، به امری عادی تبدیل شده است.
دیگر مردم با واژه زیرمیزی کاملا آشنا و از نزدیک با این واژه در ارتباط هستند. گویی این امر برای همه بیماران و همراهان آنها به یک روال طبیعی تبدیل شده که باید در کنار هزینه های جراحی و بیمارستان، دستمزد پزشک را نیز به صورت جداگانه پرداخت کنند.
انگار برای برخی از پزشکان، طبابت دیگر فقط حرفه ای مقدس و نجاتبخش نیست؛ بلکه به شغلی نان آور و برای دریافت پول بیشتر از بیمارانی که نباید به جز بیماری درد دیگری داشته باشند، تبدیل شده است.

چندی پیش نایب رئیس جامعه جراحان کشور اظهار کرده است: تا زمانی که تعرفه‌ها ناعادلانه باشد، زیرمیزی حق پزشکان است.

کاظم عباسیون، در اظهاراتی با انتقاد از میزان تعرفه‌ها، افزوده است: وقتی تعرفه‌های درمانی عادلانه نیستند، پس هرچه پزشک می‌گیرد، حقش است. حال رو میزی باشد یا زیرمیزی.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس در پاسخ به ادعاها، می گوید: با بازنگری صورت گرفته در کتاب تعرفه ها دریافتی پزشکان به میزان قابل قبولی رسیده است.

رسول خضری می افزاید: طرح چنین اظهاراتی از سوی برخی پزشکان تاسف‌ آور است زیرا درسال 94 کتاب تعرفه گذاری نسبی خدمات سلامت بازنگری شد بنابراین طرح چنین مسائلی ازسوی برخی پزشکان قابل قبول نیست؛ هرچند که درخصوص برخی رشته های پزشکی مانند اطفال و داخلی تناسب در تعرفه ها وجود ندارد.
نماینده مردم سردشت وپیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه میزان تعرفه‌ها در برخی رشته‌های پزشکی مانند بخش عمومی، کودکان و داخلی متناسب نیست، اظهار می دارد: 80 درصد بار سلامت بر دوش پزشکان عمومی و داخلی است اما متاسفانه میزان تعرفه‌ها برای این پزشکان تغییر چندانی نداشته است؛ هرچند که جامعه پزشکی هم باید به شرایط اقتصادی مردم توجه داشته باشد.
وی با تاکید بر ضرورت همراهی پزشکان با اقشار مختلف مردم در حوزه بهداشت و درمان، تصریح می کند: پدیده شوم زیرمیزی جامعه پزشکی را آلوده کرده، واقعیت آن است که مهم ترین مشکل امروز حوزه سلامت تعیین تعرفه‌ها و دستمزدهای پزشکان نیست بلکه عدم پرداخت بدهی بیمه ها به بخش سلامت به مدت 9 تا 10 ماه است؛ بنابراین تنها موضوع قابل نقد درحال حاضر عدم پرداخت بدهی بیمه ها به مراکز درمانی است.
خضری با بیان اینکه بازنگری در کتاب تعرفه‌گذاری نسبی خدمات سلامت بیشتر به نفع بیمارستان ها و مراکز درمانی خصوصی است، اضافه می کند: متاسفانه بیشترین فشار به پزشکان مناطق محروم، پزشکان خانواده و متخصصان اطفال تحمیل می شود که در مناطق دورافتاده خدمت رسانی می‌کنند، اما به مدت 9 ماه باید منتظر دریافت پول و تامین منابع مالی باشند؛ بنابراین مرفهان بی درد حامی دریافت زیرمیزی اطلاع نداشته و نمی دانند که 80 درصد بار حوزه سلامت بر دوش پزشکان عمومی و داخلی است.
این نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان اینکه درطرح تحول سلامت کم‌ترین بهره را پرستاران، بهیاران و پیراپزشکان بردند، تصریح می کند: چرا باید 80 درصد بار سلامت بر دوش این گروه باشد که کمترین توجه به آنها می شود؛ حامیان رومیزی و زیرمیزی بهتر است که از پزشکان عمومی و داخلی حمایت کنند که در مناطق دورافتاده باید ماه ها منتظر دریافت منابع مالی باشند.
عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، ادامه می دهد: متاسفانه بیشترین گلایه درخصوص تعرفه‌ها از سوی کسانی مطرح می‌شود که بیشترین ثروت را در طول چندین سال گذشته اندوخته اند و متاسفانه جامعه پزشکی را دچار مشکل کردند.
آنچه مسلم است اینکه تعرفه‌های درمانی به شکل قانونی در بیمارستان‌های دولتی خارج از تحمل بیمار نیست؛ چراکه 90 درصد این هزینه‌ها را بیمه‌ها می‌پردازند. اما دریافت‌های خارج از ضوابط با عنوان زیرمیزی توسط برخی از پزشکان در بیمارستان‌های دولتی که هنوز هم به قوت خود باقی است، از جمله مواردی است که باعث افزایش هزینه‌های درمان بیماران در بیمارستان‌های دولتی شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا