اخبار
کد خبر : 2207 ۱۳۹۵/۰۲/۱۶   

برنامه ریزی برای افزایش تجارت میان منطقه آزاد ماکو و جمهوری نخجوان

افتتاح پايانه مرزي پلدشت نخستین گام برای افزایش تجارت میان منطقه آزاد ماکو و جمهوری نخجوان است

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو از برنامه ریزی های بلندمدت و میان مدت برای افزایش تجارت میان منطقه آزاد ماکو و جمهوری نخجوان خبر داد.

 به گزارش نای قلم، حسین فروزان در آيين افتتاح پايانه مرزي پلدشت در آذربايجان غربي اظهار کرد: منطقه آزاد ماکو مصمم است حجم مبادلات مرزی دو طرف را در گمرک و مرز پلدشت، افزایش داده و با ایجاد رویه‌های گمرکی گامی بلند در تجارت دو جانبه بردارد که افتتاح این پایانه نخستین گام در این راستا است که در تلاشیم با اقدامات متناسب و همگون، موجبات رضایت مندی تجار و اهالی مقیم در دو طرف مرز را فراهم کنیم.

 وی گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از گذشته‌های دور دارای قرابت فرهنگی و علقه‌های دینی بسیاری بوده و هستند و همین امر سبب شده است مراودات تجاری و فرهنگی دو طرف گسترش یافته و زمینه‌های توسعه و بسط آن فراهم شود.

فروزان اضافه کرد: اگر چه این مبادلات تجاری در سال های اخیر به حدود یک میلیارد دلار رسیده است، اما زمینه‌های افزایش آن تا دو برابر و حتی بیشتر فراهم است.

وی افزود: سفر اخیر الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به تهران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران، نوید بخش افزایش این تعاملات در فضای پسابرجام است که امید داریم با عنایات ویژه دو طرف این امر بیش از گذشته محقق شود.

فروزان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در محدوده منطقه آزاد ماکو، 130 کیلومتر با جمهوری آذربایجان از طریق جمهوری خود مختار نخجوان دارای مرز مشترک است که این امر لزوم همکاری‌های دو طرف را بیش از گذشته فراهم کرده است.

به گفته وی منطقه آزاد ماکو با دارا بودن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان در حوزه سرمایه‌گذاری، گردشگری و تجارت به عنوان محلی امن برای همکاری های دو طرف تعریف شده و چشم انداز نیکویی برای همکاری‌ها ترسیم کرده است.

 فروزان اضافه کرد: امروز منطقه آزاد ماکو با توجه به فراهم شدن تسهیلات زیربنائی از قبیل فرودگاه، جاده‌های امن، پایانه صادراتی مجهز، عدم وصول مالیات به مدت 20 سال و سرمایه‌گذاری خارجی با تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران آماده است از هرگونه سرمایه‌گذاری اتباع جمهوری آذربایجان استقبال کرده و امکانات و شرایط لازم را برای آنان فراهم نماید.

فروزان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و منطقه آزاد ماکو، مصمم هستند گام‌های اساسی در رفع تعاملات دو جانبه بردارند که در این راستا حذف رویداد از سوی طرف آذری، گامی مهم در این زمینه محسوب می‌شود.

فاز نخست طرح جامع پايانه مرزي پلدشت با اعتبار 250 ميليارد ريال و در مساحتي بالغ بر 18 هكتار احداث و مورد بهره برداري قرار گرفت، اين فاز شامل محوطه سازي و احداث ساختمان هاي تجاري و مسافري پايانه پلدشت است.

 انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا