اخبار
کد خبر : 2205 ۱۳۹۵/۰۲/۱۶   

تلاش دولت براي بهبود روابط بين المللي ستودنی است

آذربایجان غربی در موقعیت جغرافیایی ممتاز و منحصر به فردی واقع شده که این موقعیت استان دسترسی آسان کشورمان را به بازارهای جهانی فراهم آورده است.

به گزارش نای قلم، آذربایجان غربی دارای پنج پایانه مرزی و گمرگ در شهرهای مختلف است که می‌تواند زمینه‌ساز مراودات تجاری ایران با کشورهای مجاور و بسترساز  تعاملات گسترده بازرگانان و تجّار ساکن این استان با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان باشد.

 راه های زمینی ارتباط با اروپا از طریق جاده و ریل همچنین مبادی اصلی ورود و خروج زمینی کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی واقع بوده و زیرساخت هایی که متناسب با این امور در استان ایجاد شده در کنار مزیت های کم نظیر جغرافیایی و اقتصادی آذربایجان غربی را به یکی از کانون های مهم تجارت و صادرات کشور تبدیل کرده است.

برای تبدیل قابلیت ها و زیرساخت های اقتصادی و بازرگانی آذربایجان غربی به فرصت های توسعه در طول برنامه چهارم توسعه کشور برنامه های خاصی در زمینه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و صنعتی، تقویت زیرساخت های ارتباط زمینی صورت گرفته که ثمرات این برنامه ها هم اکنون قابل مشاهده است.

در این راستا فاز نخست طرح جامع پايانه مرزي پلدشت با حضور معاون وزير و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، مديركل راه و شهرسازي استان، سفير ايران در جمهوري آذربايجان، مسئولان جمهوري نخجوان و جمعي از مسئولان استاني به بهره برداري رسيد.

استاندار آذربایجان غربی در این مراسم با بیان اینکه تلاش دولت تدبير و اميد براي بهبود روابط بين المللي ستودنی است، گفت: در سایه حمایت های کشورمان و تلاش های دیپلمات های ایران در آذربایجان روابط دو کشور ارتقا و مراحل خوبی را طی می کند، چه بسا در گسترش روابط دوجانبه بين ايران و آذربايجان بايد به برنامه هاي بلند مدت توجه ويژه اي شود.

قربانعلی سعادت، با بیان اینکه در شرایط حاضر دو کشور روابط دوستانه و برادارنه دارند، افزود: اراده بین ملت و دولت های دو کشور جمهوری اسلامی و آذربایجان شرایط مناسب برای تردد فراهم ساخته است.

وی با اشاره به هدایت های مقام معظم رهبری و تدبیر دولت مردان خاطرنشان کرد: منطقه آزاد ماکو فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی فراهم کرده است تا گردشگران و صنعتگران از مزایای این منطقه استفاده کنند، لذا بايد از ظرفيت هاي منطقه آزاد تجاري ماكو براي گسترش روابط با كشورهاي همسايه بهره برد.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه به شرایط مناسب مناطق مرزی در شمال غرب کشورمان گفت: تردد و مبادلات مرزی، مرزداران دو کشور جمهوری اسلامی و آذربایجان بعد از فروپاشی شوروی افزایش یافته و تردد به راحتی صورت می گیرد که اميدواريم رهبران فعلي جمهوري آذربايجان با مدنظر قرار دادن مشتركات قومي و مذهبي خود با ايران، ادامه دهنده راه حيدرعلي اف رئيس جمهور فقيد جمهوري آذربايجان که نقش مهمي در تحكيم روابط كشورش با جمهوري اسلامي ايران ايفا كرد، باشند.

سعادت با اظهار امیدواری از حمایت مسئولان دو کشور برای ارتقا و پایداری شرایط حاکم تصریح کرد: با ارتباط و روابط بهتر آینده روشن در پیش روی مرزنشینان دو کشور خواهد بود.

پايانه مرزي شهرستان پلدشت در شمال آذربايجان غربي به عنوان يكي از پايانه هاي مجهز كشور طي آييني با حضور مقامات جمهوری اسلامی ايران و جمهوري آذربايجان به بهره برداري رسيد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا