اخبار
کد خبر : 2204 ۱۳۹۵/۰۲/۱۶   

حذف روادید جمهوری آذربایجان تا سه ماه آینده

روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به دلایل قرابت های جغرافیایی، سوابق تاریخی و اشتراکات فرهنگی و دینی و مولفه های اقتصادی مثل ظرفیت های تجاری، شبکه ی ارتباطی و تزانزیت کالا و انرژی می تواند استراتژیک و با چشم اندازی مثبت باشد.

به گزارش نای قلم، روابط مطلوب میان ایران و جمهوری آذربایجان می تواند به ثبات و تعادل در منطقه بینجامد و نقش مهمی در حفظ صلح و ثبات دو کشور ایفا کند.

هر چند مناسبات دو کشور در مقاطعی دارای فراز و نشیب هائی بود و در مقطع کوتاهی شاهد التهاب در روابط دوجانبه ایران و آذربایجان بودیم، اما خوشبختانه با درایت مسئولان دو کشور این وضعیت مدیریت شد و به تدریج آرامش و اطمینان جایگزین فضای سابق شده است، به طوری که طرفین تلاش خوبی برای تاکید بر اشتراکات و استفاده از فرصت ها برای تحکیم مناسبات به خرج داده اند که نشان از توجه طرفین به اهمیت روابط بود.

در واقع مسئولان دو کشور با دوراندیشی و خویشتن داری مسیر توسعه را هموار کردند و شاهد گام های بلندی برای توسعه روابط هستیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در مراسم بهره برداری از فاز نخست پایانه مرزی پلدشت، از حذف روادید در جمهوری آذربایجان تا سه ماه آینده خبر داد.

محسن پاک آئین اظهار کرد: با حذف این روادید تردد شهروندان این دو کشور افزایش می یابد.

وی افتتاح این پایانه و حذف روادید را تحول مهم در این منطقه و مرزهای مشترک دو کشور دانست و خاطرنشان کرد: روابط بین جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان با افزایش تردد وافزایش تبادلات مرزی استحکام می یابد.

سفیر کشورمان با بیان اینکه با افتتاح پایانه مرزی پلدشت روابط دو کشور همسایه در بهترین وضعیت خود در سال های اخیر قرار دارد، تصریح کرد: اشتراکات تاریخی و فرهنگی بین استان آذربایجان غربی و جمهوری خود مختار نخجوان باعث رونق تبادلات مرزی شده است.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با بیان اینکه بعد از برجام در شرایط حاضر روابط ایران با سایر کشورها در وضعیت بهتری قرار دارد، اظهار کرد: تلاش ایران و آذربایجان مقاوم سازی اقتصاد و کاهش وابستگی خود به نفت است و این زمینه افزایش همکاری را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه ایران و آذربایجان در حوزه کشاورزی نیز در حال سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی هستند، اضافه کرد: علاوه بر این تقویت حوزه گردشگری بین این دو کشور نیز می تواند رونق اقتصادی ایران و آذربایجان را موجب شود به طوری که هر گردشگر می‌تواند 9 شغل جدید ایجاد کند.

پاک‌آیین با اشاره به موقعیت جغرافیایی آذربایجان غربی و اینکه این استان حلقه اتصال بین کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق است افزود: سال گذشته افتتاح پایانه پله‌سوار در استان آذربایجان غربی سبب رونق اقتصادی در منطقه شد و در این باره امیدواریم با فعالیت هر چهار پایانه موجود در استان به صورت شبانه‌روزی، شاهد توسعه بیش از پیش اقتصاد در آذربایجان‌غربی شویم.

به گفته وی در ایام نوروز45 هزار نفر خروجی از ایران به کشور جمهوری آذربایجان داشته و حدود یک میلیون نفر ورودی از کشور جمهوری آذربایجان داشتیم.

فاز  نخست پایانه مرزی پلدشت با حضور کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی، طالب اوف رئیس مجلس عالی جمهوری آذربایجان، سفیر ایران در آذربایجان و استاندار آذربایجان غربی در زمینی به مساحت 18 هکتار با اعتبار 250 میلیارد ریال افتتاح شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا