Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 2201 ۱۳۹۵/۰۲/۱۴   

رسانه ها؛ حلقه مفقوده پيشگيري از جرم

نقش مهم رسانه هاي ارتباط جمعي مانند مطبوعات در کاهش يا افزايش بزهکاري را نمي توان ناديده گرفت چرا که وسايل ارتباط جمعي به عنوان چهارمين رکن دموکراسي خود بهترين نشانه پيوند ميان آنها و نظام مردم سالار است.

به گزارش نای قلم، رسانه ها با ايفاي رسالت اطلاع رساني و آگاهي بخشي مي توانند در افزايش احساس امنيت و کاهش وقوع جرم نقش آفرين باشند یا رسانه مي تواند نقش روان درماني داشته باشد.

تأثیری که رسانه ها بر زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه دارد بر کسی پوشیده نیست، لذا با اتخاد سیاست های کارآمد می توان از رسانه به عنوان ابزاری که تأثیر مستقیم و اساسی در پیشگیری از بزه کاری دارد، استفاده شایان توجهی کرد، موضوعی که تاکنون مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

به طوری که معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی نیز می گوید: موضوع رسانه و جرم اهمیت بسیار مهمی دارد و ارتباط تنگاتنگی باهم دارند که در حال حاضر رسانه ها نقش چندانی در این زمینه ایفا نکرده اند.

پرویز علیزاده امروز در نشست هم‌اندیشی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و اصحاب رسانه با موضوع «افزایش آگاهی‌های حقوقی جامعه» و «ارتباط رسانه و جرم» می افزاید: برخی مشکلات شاید مربوط به قانونگذاری باشد که نقش چندانی برای مطبوعات قائل نشده است هرچند که امر به معروف و نهی از منکر به صراحت در قانون اساسی بیان شده و یکی از مهمترین توصیه های دین اسلام است و یکی از رسالت ها و کارکرد رسانه ها نیز اشاعه معروفات و کاهش منکرات در جامعه است.

وی تصریح می کند: يكي از وظايف اصلي پليس، قوه قضاييه و ساير ارگان ها، پيشگيري از وقوع جرم است و آنها بايد به جز مأموريت هاي معمول خود، از وقوع جرم نيز پيشگيري كنند كه اين امر با آگاهي دادن به مردم امكان پذير خواهد بود.

کاهش جرایم با مشارکت نهادهای مدنی

علیزاده با تاکید به اینکه قوه قضاییه بدون مشارکت نهادهای مدنی و مردمی در بحث پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی نمی تواند به موفقیت هایی دست یابد، اظهار می دارد: در اين راستا رسانه هاي مکتوب و الکترونیکی نقش بسيار مهمي در بسترسازي افكار عمومي، تأمين امنيت عمومي و پيشگيري از وقوع جرم ايفا مي كنند، به تعبيري مي توان گفت در گردونه رسانه ها، آحاد مختلف جامعه ارزش ها، عادات و انديشه هاي جديدي مي آموزند.

وی با اشاره به اینکه باید علل و عوامل جرم را در جامعه شناسایی کنیم، متذکر می شود: باید به دنبال این پرسش باشیم که چرا در حوزه جرائم موفق نیستیم و  سالیان سال است که شاهد افزایش آن هستیم.

علیزاده با بیان اینکه ورود رسانه ها در مسئله پيشگيري از وقوع جرم مي تواند اثربخشي تلاش هاي متوليان اين امر را چند برابر كند، ادامه می دهد: جامعه شناسان و جرم شناسان معتقدند که رسانه ها با آگاهی هایی که به افکار عمومی می دهند می توانند در این مقوله تاثیرگذار باشند اما در مواقعی شاهد غفلت و عدم ورود رسانه ها در این حوزه هستیم.

وی یادآور می شود: یکی از پرمخاطب‌ترین مطالب در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بخش حوادث است و مردم به سبب جذابیت هایی که در این حوزه وجود دارد پیگیر اخبار هستند و نکته قابل تامل اینکه به سرعت توسط شبکه های مجازی در سطح جامعه اشاعه داده می شود و این نشان می دهد مردم تشنه اطلاعات در این زمینه هستند ولی آیا رسانه ها با تخصص کافی به این حوزه ها ورود پیدا می کنند و در بحث پیشگیری اقدامات لازم را انجام می دهند؟

آموزش بهتر زندگی کردن توسط رسانه ها

وی متذکر می شود در راستای جامعه پذیر کردن، رفتار قانونمند و اطلاع از حقوق شهروندی، رسانه ها نباید به اطلاع رسانی صرف بسنده کنند و ضروریست تحلیل های لازم در بحث آسیب ها و جرایم نیز ارائه شود تا روش بهتر زندگی کردن آموزش داده شود.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود بر بالا بردن سطح آگاهی های حقوقی مردم تاکید و تصریح می کند: رسانه ها باید در این راستا واژگان ثقیل و اصطلاحات و قوانین حقوقی را به زبان ساده تشریح کنند تا سطح آگاهی های مردم ارتقا یابد.

وی در عین حال به سایر نهادهای دخیل در کاهش جرایم نیز اشاره و تشریح می کند: آموزش و پرورش نهاد تاثیرگذاری است که همکاری های مستمری با معاونت پیشگیری از جرایم دارد و کارگاه های آموزشی  در مدارس راهنمایی در راستای مهار خشونت و آموزش مهارت های زندگی در حال برگزاری است.

علیزاده گریزی به نهاد خانواده زد و اینکه در این بخش نیز مشکلاتی داریم، او سپس توضیح می دهد: یکی از علل افزایش جرایم مشکلاتی نظیر گذر از سنت مدرنیته و جنبش زنان است که در نهاد خانواده وجود دارد و تنش هایی را موجب شده است به طوری که در نهایت کارکرد خانواده در بحث عاطفی، مراقبتی و نظارتی را از بین برده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی در جمع بندی این بخش می گوید: هیچ کدام از این برنامه ها نمی تواند از نقش و نظارت رسانه ها و پیشگیری از وقوع جرم بکاهد، چرا که رسانه ها در کوتاه ترین زمان ممکن تأثير شگرفي بر افكار و عقايد عمومي مي گذارند و همین ايفاي نقش اثرگذار رسانه ها، آنها را به عنوان اثرگذارترين عامل نظم، امنيت اجتماعي، وفاق، همبستگي و مشاركت مردمي تبديل كرده است.

راهکار کاهش جرایم توسط رسانه ها

وی در پایان سخنان خود به راهکار کاهش جرم اشاره و تصریح می کند: جلوگیری از بزه‌دیدگی افراد و قربانی جرم شدن، شناساندن مناطق جرم زا، اطلاع رسانی جرایم توسط رسانه ها به مراجع کیفری و ایجاد قبح و حساسیت نسبت به برخی جرایم و رفتارهای اجتماعی از جمله راهکارهایی است که با اجرایی شدن آنها می توان شاهد کاهش جرایم در جامعه باشیم.

سخن آخر اینکه هیچ کس نمی تواند منکر این باشد که رسانه هاي جمعي در فرآيند تداخل ضروريات اجتماعي و فرهنگي مي توانند نقش سازنده داشته باشند. آنها مي توانند از طريق تحكيم و تعميق پيوندهاي مذهبي، ملي، فرهنگي و تاريخي به تشديد توسعه بپردازند، اما این مهم زمانی می تواند نمود عینی داشته باشد که شاهد حمایت جدی و عملی متولیان امر از رسانه ها باشیم.

 انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا