اخبار
کد خبر : 2200 ۱۳۹۵/۰۲/۱۸   

تقویت کننده نگاه ملی باشیم

نشست فعالان اصلاح طلب آذربایجان غربی با رئیس حزب ندای ایرانیان امروز در محل خانه جوان ارومیه برگزار شد.

به گزارش نای قلم، صادق خرازی در سخنانی به وضعیت احزاب در ایران اشاره کرد و گفت: حزبی که دارای ویژگی های موثر و جدی مبانی تحزب باشد و بتواند مبانی فکر دموکراتیک را با مدارا، تحمل و تدبیر در کشور تجربه کند یا نداریم و یا ناقص هستند.

وی اظهار کرد: هنوز هم نتواسته ایم فکر عمیق، صریح و بدون دغدغه ای را به عنوان مبانی فکری اصلاح طلبی ایرانی عرضه کنیم و به مردم بگوییم که این اندیشه ناب اصلاحات است که ما دغدغه آن را داریم.

خرازی اضافه کرد: آنچه در میان اصلاح طلبان، اصولگرایان و نحله های فکری دیگر وجود دارد، بیشتر جریانات یا گعده های فکری هستند که دور هم جمع شده اند و احزاب را تشکیل داده اند.

وی با بیان اینکه حزب دارای قاعده و مبانی خاص خود است، تاکید کرد: در شرایط موجود این سوال را باید از خود بپرسیم که آیا انتخابات و کنگره احزاب، اساسنامه و مرامنامه، گردش قدرت در دورن حزب و چرخش نیروها به عنوان یک تجربه ای که بتواند نیروها را برای کشور آماده کند، داشته ایم و یا داریم و آیا متولیان سیاست توانستند این فضیلت ها و موقعیت ها را توسعه دهند؟ این مسائل قصه پرغصه احزاب در ایران است.

در حال تجربه هستیم

خرازی ادامه داد: ما در حال تجربه هستیم، گذار و گذر ما تجربه است تا ببینیم این کشتی روان اصلاحات چه موقع می تواند به ساحل امن و نجات مردم تبدیل شود.

وی گریزی به تاریخ سیر تحول اندیشه در ایران و اروپا زد و سپس تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم همانند تفکرات و اندیشه هایی که در طول تاریخ بشر مورد مداقه قرار گرفتند و سپس تبدیل به مکتب فکری شدند، اندیشه ناب خود را عرضه کنیم نیازمند "ذهن سیال" هستیم، یعنی "ذهن سیال" فرزند زمانه خود باشد، با روزگار توان همزیستی داشته باشد و بتواند از تلازم بین زمان و مکان دغدغه ای به وجود آورد که زندگی مردم و اندیشه ای که مبتنی بر رستگاری آحاد بشر است را تبیین کند و حرفی برای گفتن داشته باشد.

اصلاحات ایرانی نیازمند نرمش فکری است

به گفته خرازی، اصلاحات ایرانی نیازمند سال ها دقت، فکر و نرمش فکری و روحی است که بزرگان اندیشه و تفکر در سرزمین ما باید انجام می دادند و یا انجام دهند تا بتوانیم نسل به نسل وارث چنین تفکری باشیم.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان سپس این سوال را مطرح کرد که در چنین شرایطی آیا باید مبانی کلی داشته باشیم و بعد کار خود را شروع کنیم و یا ناچار هستیم با وجود هر تحولی مسیر خود را طی و مسئولیت خود را ایفا کنیم؟ و سوال بعدی که مطرح می شود این است که آیا همبستگی و همزیستی ملتزم به وحدت فکری ماست یا اینکه به واسطه یک اندیشه ناب می توانیم راه و مسیر خود را طی کنیم؟ او پاسخ داد: برداشت شخصی من این است که ما در دایره یک فکر و اندیشه می توانیم همدیگر را تحمل و مدارا کنیم.

خرازی اضافه کرد: براساس ترمولوژی هایی که در فرهنگ ملی و دینی ما وجود دارد، تنها چیزی که می تواند اصلاح طلبان را به هم متصل کند و زیر یک خیمه و سرای بلند فکری قرار دهد "وحدت رویه و وحدت فکری" است که اگر این مهم تحقق یابد نتیجه آن مبارک و فرخنده خواهد بود و خروجی آن این خواهد شد که کسانی مسئولیت پیدا می کنند که براساس نگاه قرآنی عمیق ما وارثان زمین هستند و صلاحیت زمامداری دولت و مسئولیت کشورداری را دارند و حق آنهاست که با تدبیر در جغرافیای سیاسی کار کنند.

در آغاز راه هستیم

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با تاکید به اینکه در آغاز راه هستیم و نباید بعد از انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، کار را تمام شده تلقی کنیم، متذکر شد: مهم ترین مولفه ای که اصلاح طلبان و متعاقب آن کشور را تهدید می کند این است که نمی خواهیم نگاهمان را از نگاه گروهی و حزبی به نگاه ملی تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: اگر دید و نگاهمان ملی شود اقدامات بزرگ و اتفاقات باشکوه تری می تواند رخ دهد، اگر به قوت مدنی مردم نگاه کنیم و اگر پایه های قدرت جامعه را تقویت کنیم تفاوت بزرگ و جدی را شاهد خواهیم بود.

باید در درون خود همفکری به وجود آوریم

خرازی سپس نخبگان جامعه را مورد خطاب قرار داد و گفت: نخبگان جامعه رسالت و مسئولیت بزرگی برعهده دارند، باید در درون خود همزیستی و همفکری به وجود آوریم و اگر این مسئولیت آگاهانه تعریف شود برخی ها نمی توانند از غفلت موجود میان کنشگران سیاسی و در پرتو اصلاحات رشد کنند.

مشاور رئیس جمهور دولت اصلاحات با بیان اینکه هنوز نتوانستیم به یک حزب فراگیر اصلاح طلب برسیم، ادامه داد: ما نیازمند فهم مشترک هستیم و باید با همفکری و جدیت به آینده بنگریم نه اینکه قدرت حزبی خود را افزایش دهیم بلکه تقویت کننده نگاه ملی در شرایط موجود باشیم در این صورت یقین بدانید که موفقیت و پیروزی متعلق به حریان فکری خواهد بود که دلش برای کشور می سوزد و می تپد.

نگاه ملی خود را توسعه دهید

وی سپس توصیه کرد وحدت و هماهنگی بین خود را بالا ببرید، نگاه ملی خود را توسعه دهید، در مقابل اتفاقاتی که رخ می دهد با متانت برخورد شود، امنیت و هویت ملی ما نیاز به تقویت و کار جمعی دارد و این امکان ندارد محقق شود مگر اینکه کنشگران سیاسی در داخل کشور قدرت تاثیرگذاری را داشته باشند.

خرازی خاطرنشان کرد: عدالتی که ما به آن معتقدیم، فریبکاری، فرار از مسئولیت و راستی گریزی نیست، عدالتی است که با صدای بلند با مردم صحبت کند و بگوید ما در این حوزه اشتباه کردیم که اگر اینگونه باشد رویکرد مردم نسبت به اصلاح طلبان درست تر خواهد شد.

 وی با بیان اینکه کار سیاسی کار متعامل و دوجانبه ای است، اضافه کرد: فعالان سیاسی در استان ها می توانند در تعامل با مرکز نقش مهم و سازنده ای داشته باشند و نصایح و توصیه های آنها می تواند برای بزرگان کشور کارساز باشد چرا که جوانان ما نیازمند این هستند که یک جامعه مدنی با کنشگران سیاسی فهیم، فکور و فتنه به دور برای اداره کشور داشته باشند.

در پایان این نشست حکم رئیس حزب ندای ایرانیان آذربایجان غربی توسط سید صادق خرازی اعطا شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا