اخبار
کد خبر : 22 ۱۳۹۴/۰۳/۲۴   

ثبات قیمت‌ كالاهاي اساسي در آستانه ماه مبارک رمضان

در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان، رکود همچنان بر بازار حاکم است. دولت هم گویا از این فرصت استفاده کرده و قصد ندارد تا دخالتی برای تنظیم قیمت‌ها، در بازار داشته باشد. تشکل‌ها هم آنقدر از رکود و کسادی بازار نالانند که خود به خود به دنبال جلب مشتری هستند و نیازی نمی‌بینند که دولت تکلیفی به آن‌ها برای کاهش قیمت‌ها داشته باشد.

در این میان نقش پررنگ تنظیم بازار رمضان را شاید تولیدکنندگانی به دوش کشند که از نبود مشتری و کسادی بازار گلایه دارند و بر این باورند که شاید رمضان، فرصت خوبی برای این باشد که بتوانند بخشی از کالاهای خود را بفروشند و نقدینگی را از این بازار نه چندان پررونق، جمع کنند. به همین دلیل، ترجیح می‌دهند هنوز که زمان تا رمضان باقی است، از فرصت حداکثر استفاده را کرده و بتوانند کالاهای خود را بفروشند.

از سوی دیگر، برخی بنکداران مواد غذایی نیز می‌گویند که کارخانجات به خصوص تولیدکنندگان کالاهای اساسی تخفیف‌های مناسبی را برای مردم در نظر گرفته‌اند؛ چرا که به هر حال فرا رسیدن ماه مبارک رمضان می‌تواند خود رونقی در بازار ایجاد کند و مردم برای خرید مایحتاج خود حداقل برای یک ماه، به بازار مراجعه کنند و همین امر، بازار را رونق می‌بخشد. در حالی که آن گونه که خرده‌فروشان هم می‌گویند خریدهای مردمی حتی برای مایحتاج روزمره نیز تقریبا به روز شده و مردم نقدینگی ندارند که بخواهند خریدهای زیادی انجام دهند و مثل گذشته، کالا را انبار نمایند.

اما در این میان، رونق مختص کالاهایی است که در ماه مبارک رمضان، بیشترین مصرف را دارند، اگرچه کالاهای اساسی در این زمره قرار می‌گیرند، اما برخی اقلام مخصوص هم در سفره های مردم قرار می‌گیرد که به نظر می‌رسد آن‌ها هم رونق را در سایه خریدهای مردم برای ماه مبارک رمضان، تجربه کنند. در این میان، البته اصناف نیز برنامه ویژه ای برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده‌اند که بیشتر متمرکز بر فروش‌های فوق‌العاده می‌شود.

البته دو سالی هم هست که دولت شعار رونق تولید و حمایت از مصرف‌کنندگان را سر داده است و بر این مبنا، طرح‌های متعددی را برای خروج از رکود بازار در نظر گرفته است، اما این طرح‌ها در عمل عملیاتی شده است یا نه، هنوز آثار آن مشخصا در بازار دیده نمی‌شود و بیشتر بازارها، همچنان در رکود به سر می‌برند، مگر اینکه مردم خود بخواهند و برخی بازارها را از رکود خارج کنند؛ بنابراین حداقل برای بازار کالاهای اساسی و مواد غذایی، باز هم مردم هستند که دست به کار شده و به جای دولت، بازار را رونق داده‌اند.

گزارش‌ها از بازار کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان، نشانگر ثبات قیمتی است؛ اگرچه برخی تولیدکنندگان نیز از مراجعه بیشتر این روزهای مردم به بازار سوءاستفاده کرده و کم‌فروشی را باب کرده‌اند، اما حداقل در ظاهر، دست به قیمت نزده‌اند و نرخ‌ها را افزایش نداده‌اند.


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا