اخبار
کد خبر : 215 ۱۳۹۴/۰۴/۲۲   

لزوم توقف برداشت از چاه هاي آب غيرمجاز

توسعه کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، موضوعي است كه در سال‌هاي اخير مورد توجه قرار گرفته است گرچه برخی کاهش نزولات جوی، برخی احداث میان‌گذر دریاچه ارومیه و برخی احداث سدها را مهم‌ترین عوامل خشکی آن اعلام کرده‌اند اما در این بین توسعه کشاورزی و حفر چاه های متعدد در حوضه آبریز دریاچه یکی از مقصران اصلی وضعیت کنونی دریاچه شناخته می‌شود. چاه‌هایی که گفته می‌شود اغلب آن‌ها در طی یک دهه گذشته و با تشدید خشکی در اراضی کشاورزی و نیز توسعه کشاورزی حفر شده‌اند و چون زالو خون نگین فیروزه ای آذربایجان را می‌مکند و به بهای برداشت بیشتر محصولات باغی، راه رسیدن مایع حیات به پیکر دریاچه را بسته‌اند.

در اين راستا استاندار آذربايجان غربي تاكيد مي‌كند باید فعالیت‌های گسترده در راستای جلوگیری از ضربه زدن مردم به منابع طبیعی و منابع آبی آذربایجان غربی توسط نهادهای مرتبط صورت گیرد.

به گزارش ناي قلم، قربانعلي سعادت ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی ارومیه که با حضور معاون امور برنامه ریزی و اشتغال استاندار و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی در سالن حوزه استانداری برگزار شد، اظهار مي‌دارد: مدیران برای محافظت از آب‌های زیر زمینی بایستی به صورت هماهنگ و زنجیروار عمل کنند.

وي با تاکید بر لزوم همکاری‌های دستگاه های اجرایی مي‌گويد: مدیران برای محافظت از آب‌های زیر زمینی بایستی به صورت هماهنگ و زنجیروار عمل کنند.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به برداشت‌های غیر مجاز از منابع آب‌های زیرزمینی مي‌افزايد: آب ذخیره شده به دلیل عملیاتی و اجرایی نمودن طرح‌های احیای دریاچه ارومیه با برداشت‌های غیرمجاز از رودخانه‌ها و چاه‌های غیرمجاز به هدر می‌رود.

وی اضافه مي‌كند: دولت تدبیر و امید برنامه ریزی‌های قابل توجهی برای احیای دریاچه ارومیه تدوین و اجرایی کرده که هدف مهم این اقدامات، ذخیره آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

سعادت مي‌افزايد: طبق برنامه های دولت، قرار است 17 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا شود ولی اثر این کار با برداشت‌های غیرمجاز، حفر چاه‌های غیرمجاز و همچنین تخریب پوشش گیاهی از بین می‌رود که باید جلوی این کار گرفته شود.

استاندار آذربایجان غربی همچنین به معضل استفاده غیرقانونی از منابع طبیعی با وسعت زیاد در استان پرداخته و ادامه مي‌دهد: در برخی موارد، چندین هکتار از عرصه های ملی به باغ سیب تبدیل شده‌اند که این امر موجب شده ضمن دست اندازی به بیت‌المال، آب بسیار زیادی نیز تلف شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نيز در اين نشست مي‌گويد: در حال حاضر سطح تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه پارسال چهار سانتیمتر کاهش دارد.

کیومرث دانشجو مي‌افزايد: هم اکنون سطح تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۴۶ متر رسیده است که چهار سانتیمتر کمتر از مدت مشابه پارسال است.

وی با اشاره به بحران خشکسالی در کشور به تبع آن در آذربایجان غربی بر صرفه جویی در مصرف منابع آبی موجود تاکید مي‌كند و اظهار مي‌دارد: اگر بخواهیم تنش و یا بحران آبی را کنترل و از تبعات احتمالی آن دوری کنیم لازم است که در مصرف آب کنترل‌های لازم و کافی را داشته باشیم و از آنجایی که مهم‌ترین مصرف آب در بخش کشاورزی است استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین و کشت محصولات کم آب بر می‌تواند در مصرف بهینه از منابع آبی موثر باشد.

دانشجو از شناسایی شش محدوده ممنوعه در استان خبر مي‌دهد و مي‌گويد: هم اکنون ۱۶ محدوده مطالعاتی آبی در استان وجود دارد که از این تعداد شش محدوده ممنوعه هستند.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا