اخبار
کد خبر : 2148 ۱۳۹۵/۰۲/۰۷   

قرارگاه تشدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز در آذربایجان غربی راه اندازی شد

قاچاق، پدیده شوم و مخربی است که صدمات فراوانی بر جامعه وارد می کند، فعالیت اقتصاد رسمی و برنامه ها را تحت الشعاع قرار می دهد و دچار اختلال می کند، در این راستا متاسفانه مشکلاتی همانند کاهش تولید داخلی، افزایش بیکاری، کاهش سرمایه گذاری مولد، تقلیل کارآفرینی و همچنین کاهش درآمدهای عمومی دولت را به همراه دارد.

به گزارش نای قلم، عوامل اقتصادی و غیراقتصادی مختلفی در پدیده بروز قاچاق کالا و ارز نقش داشته که با توجه به ضرورت امر، مطالعه دقیق در راستای مهار این پدیده خطرناک به عنوان یک نیاز علمی الزامی به نظر می رسد. 

امروزه این پدیده علاوه بر اینکه به عنوان یک تهدید جدی است هزینه های زیادی نیز بر بدنه اقتصادی تحمیل می کند، به طوری که در اقتصاد سالم تمام فعالیت های اقتصادی ثبت و ضبط می شود اما دسته ای از فعالان اقتصادی مایل به چنین امری نیستند لذا موجبات شکل گیری اقتصاد زیرزمینی یا اقتصاد سیاه را به وجود می آورند که از مهم ترین مصادیق اقتصاد زیرزمینی همانا پدیده قاجاق کالا و ارز است که نظام اطلاعات اقتصادی را مختل می کند و تصمیم گیری را با مشکل مواجه کرده و سیاستگذاری ها کارایی خود را از دست می دهند.

قاچاق، کاری غیرقانونی است و طبیعی است که وقتی فعالیتی از نگاه زمامداران و قانونگذاران یک جامعه غیرقانونی تلقی می شود، برنامه هایی نیز در جلوگیری و مبارزه با آن اندیشیده شده و به مورد اجرا گذاشته می شود.

رئیس پلیس آگاهی آذربایجان غربی امروز در جمع خبرنگاران از راه اندازی قرارگاه تشدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و گفت: قرارگاه تشدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان غربی تشکیل شده است و مبارزه جدی با این پدیده در دستور کار قرار دارد.

سرهنگ سامان غنی زاده افزود: هفت قرارگاه نیز در شهرستان هایی که با معضل قاچاق کالا و ارز درگیر هستند تشکیل شده است.

وی با اشاره به شناسایی و انهدام سرشاخه ها و باندهای کلان قاچاق، اظهار کرد: با وجود اینکه تلاش نیروی انتظامی بر شناسایی و انهدام سرشاخه ها و باندهای کلان قاچاق در نقاط صفر مرزی متمرکز شده است اما مبارزه با قاچاق کالا در عمق شهرها نیز به قوت خود باقی است.

غنی زاده اضافه کرد: موضوع مبارزه با قاچاق کالا مورد تاکید مقام معظم رهبری است، به طور قطع مبارزه با قاچاق کالا اقدام عملی در راستای پیشرفت اقتصاد داخلی و توسعه اقتصاد مقاومتی به شمار می آید.

وی گفت: امسال تعداد 166 نفر متهم قاچاق كالا در اين استان دستگير شده اند.

غني زاده تصریح کرد: در یک ماه گذشته 174 عمليات توسط پليس اجرا شده است که در اين عمليات ها تعداد 166 نفر متهم دستگير و 97 دستگاه انواع خودرو نيز توقيف شده است.
وي اضافه كرد: در اين عمليات ها تعداد پنج هزار و 285 ثوب البسه خارجي، 94 هزار و 480 پاكت انواع سيگار خارجي، سه هزار و 552 قلم انواع لوازم آرايشي و بهداشتي، 300 كيلو گرم چاي خارجي، 210 دستگاه گوشي موبايل و 45 تن برنج كشف شده است.
غني زاده همچنين گفت: روز گذشته دو نفر قاچاقچي در ايواوغلي از توابع شهرستان خوي دستگير شدند و مقدار هفت كيلو و 300 گرم طلا و جواهرات از آنها كشف و ضبط شد.
وي افزود: متهمان اين طلا و جواهرات را از كشور تركيه وارد كرده بودند.
وي اضافه كرد: در اين رابطه يك دستگاه خودرو سواري نيز توقيف شد.
سرهنگ غني زاده اظهار كرد: كارشناسان ارزش ريالي طلا و جواهرات كشف شده را بالغ بر 9 ميليارد ريال اعلام كردند.
وي افزود: متهمان پس از تشكيل پرونده مقدماتي جهت سير مراحل قانوني تحويل مقامات قضايي شدند.

مبارزه صحیح و همه جانبه با قاچاق کالا اگرچه دشوار و نیازمند همکاری و قاطعیت همه دستگاه هاست، اما اگر امروز جلوی این پدیده با قاطعیت گرفته نشود ممکن است فردا هزینه آن را نتوان جبران کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا