اخبار
کد خبر : 2135 ۱۳۹۵/۰۲/۰۴   

حجم ذخایر سدهای آذربایجان غربی افزایش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: حجم ذخایر سدهای آذربایجان غربی به یک هزار و 560 میلیون متر مکعب رسید.

به گزارش نای قلم، کیومرث دانشجو در گفت و گویی اظهار کرد: میانگین بارش های استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 328 میلی متر است که این میزان بارش ها نسبت به مشابه سال گذشته 18 میلی متر افزایش نشان می دهد.

وی با اشاره به عزم جدی دولت تدبیر و امید برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه و تشکیل جلسات متعدد کارشناسی مصوبات عدیده این ستاد در بین دستگاههای اجرایی سه حوزه آذربایجان غربی وشرقی وکردستان توزیع و به منظور اجرا ابلاغ شد.

دانشجو با اشاره به اینکه بیشترین آب ورودی به دریاچه ارومیه از حوضه آذربایجان غربی و از رودخانه های زرینه رود و سیمینه رود، گدارچای و دیگر رودخانه ها تامین می شود، بیشترین بار مسئولیت بر دوش مردم صبور منطقه و هماهنگی کامل بین مسئولان سیاسی و اجرایی این استان دانست و وجود این عزم و اراده جدی برای احیای دریاچه ارومیه را بی سابقه و مثال زدنی ذکر کرد .

وی تشکیل کمیته برنامه ریزی و مدیریت منابع و مصارف آب در شهرستان میاندوآب را از جمله اقدامات مهم در این راستا دانست که هدف آن ایجاد هماهنگی بین تمام دستگاه های درگیر با موضوع دریاچه  و نتیجه آن تامین نیازهای آبی منطقه در حد مطلوب و در عین حال پایین آمدن مصارف آب است.

دانشجو در ادامه با اشاره به بارش های خوب امسال این اتفاق را از عنایات ویژه خداوند بر مردم این منطقه را همزمان با این اقدامات دانست و افزود: حاصل این بارش ها پرآب شدن رودخانه ها، جاری شدن سیلاب ها و ذخایر خوب برف در منطقه، سرریز شدن بخش عمده ای از سدها و رهاسازی بیش از 700 میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه بود به طوری که امروزدر تراز 97/1270 شاهد افزایش 27 سانتی متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به مشابه سال قبل  و همچنین افزایش 89 سانتی متری آن از ابتدای سال آبی جاری تا کنون هستیم و سطح دریاچه نیز بیش از 50 درصد تحت پوشش آب قرار گرفته است.

دانشجو در ادامه به اقدامات مهم شرکت آب منطقه ای در راستای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه پرداخت و لایروبی بیش از90 کیلومتر از رودخانه های مشرف به دریاچه ارومیه، اتصال زرینه رود به سیمینه رود و انتقال آب در طول 12.5 کیلومتر در داخل پیکره دریاچه و لایروبی 290 کیلومتر از انهار مشرف به رودخانه های اصلی در حوضه دریاچه را ازجمله این اقدامات مهم برشمرد.

وی همچنین جلوگیری از حفاری های غیرمجاز، انسداد چاهه ای غیر مجاز، جلوگیری از برداشت های غیرمجاز از رودخانه ها و انهار و همچنین برق دار کردن چاه ها، خرید و نصب کنتورهای هوشمند آب و برق، ایجاد 80 اکیپ گشت و بازرسی در سطح استان را از جمله اقدامات مهم این شرکت در راستای طرح تعادل بخشی در این حوضه ذکر کرد.

دانشجو در ادامه با اشاره به اهمیت هماهنگی در بین دستگاه های اجرایی برای اجرای مصوبات افزود: عدم وجود هماهنگی و یکپارچگی در بین ارگان ها و عدم سیاست یکپارچه باعث افت نتیجه مطلوب و موجب سردرگمی و تزلزل مردم و ذینفعان می شود.

وی گفت: گام اول در این جلسات، هماهنگی ها و یکسان سازی تفکرات در مورد بهره برداری از منابع و بهینه کردن مصارف آن است و اتخاذ بهترین سیاست گذاری ها برای منابع نیاز امروز ماست و در این راستا فرمانداری ها می توانند نقش بسیار کلیدی در راستای هماهنگ کردن و اجرای سیاست های مصوب را داشته باشند .

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا