اخبار
کد خبر : 2124 ۱۳۹۵/۰۲/۰۳   

برنامه های کاربردی در پیشگیری از اعتیاد اتخاذ شود

پدیده اعتیاد مهمترین و قابل اعتناترین ناهنجاری اجتماعی در شرایط امروزی محسوب می شود. درک تمام علل و عوامل زمینه ای سبب می شود تا روند پیشگیری، درمان و پیگیری به طور هدفمند طرح ریزی شود.

به گزارش نای قلم، مصرف مواد مخدر از عوامل گوناگونی تاثیر می پذیرد که عواملی همچون عوامل خانوادگی، عوامل گروهی، اجتماعی و فردی از جمله آنهاست.  

در بخش حوزه اجتماعی می توان به محیط سکونت اشاره کرد، زندگی در محیط های شلوغ و پرجمعیت، حاشیه نشینی، سکونت در محل هایی که خشونت و اعمال خلاف فراوانی زیاد دارد، احتمال سوء مصرف مواد را در نوجوانان افزایش می دهد.

از این رو به دنبال پدیدار شدن اجتماعات حاشیه نشین مسائل و مشکلاتی دامن گیر شهرها شد که شاید به طور مستقیم زاده مسائل حاشیه نشینی نبود ولی در واقع تاثیر غیر مستقیمی است که عوامل بوجود آورنده و تشدید کننده حاشیه نشینی مسبب آن هستند.

تاثیرات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گاه سیاسی حاشیه نشینی بر سیستم اقتصادی حاکم بر کل جامعه، بر روابط اجتماعی و محیط زندگی شهری و همچنین بر فرهنگی که با آن در تماس هستند و محیط زیستی که به آلودگی و خطرات موجود در آن دامن می زند بسیار خطرناک و مخرب می باشد.

اغلب از حاشیه نشینی به عنوان یک معضل اجتماعی نام برده می شود. معمولا آسیب های اجتماعی مانند بزهکاری، اعتیاد به مواد مخدر یا پخش و فروش آن در بین آنان گسترش می یابد.

افراد حاشیه نشین به علت دستمزد پایین که خود ناشی از عرضه فراوان نیروی کار غیرماهر است دارای درآمد ناچیز هستند به همین دلیل قادر به تهیه مسکن مناسب نیستند. بدین ترتیب حاشیه نشینی همچنان ادامه می یابد و همین طور وجود افراد زیاد و تراکم بسیار در فضاهای محدود از نظر تربیتی روی فرزندان آنان تاثیر می گذارد و بسیاری از کودکان در محیطی آلوده و کثیف به دور از مدرسه و بدون هیج وسیله پرورشی و تربیتی بزرگ می شوند.

از آنجایی که حاشیه نشینی از عوامل بسیار مهم در بروز اعتیاد است باید با از میان برداشتن عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر در وقوع حاشیه نشینی در پیشگیری از اعتیاد گام موثری برداشت.

به گفته مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی معتقدیم که  مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه های غیررسمی مستعد بروز و شیوع آسیب هایی چون اعتیاد هستند و در این راستا توجه به این مناطق ضروری است.

سعید فریور در نخستین جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، اظهار کرد: دامنه شیوع اعتیاد در جامعه ایجاب می کند تا برای پیشگیری از آن برنامه های کاربردی تدوین و اجرایی شود.

وی افزود: وضعیت موجود و اطلاع از اینکه دشمن برنامه ریزی وسیعی برای ضربه زدن به نظام اجتماعی کشور تدارک دیده باعث شده تا تفکر و سیاست اجتماعی کردن روند مبارزه و پیشگیری مطرح شود.

فریور تصریح کرد: جامعه امروز از مسئولان این را می طلبد که برای پیشگیری از اعتیاد برنامه های کاربردی تدارک دیده و در کنار آن از ظرفیت های مردمی نیز بهره بگیرند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه کمیته فرهنگی پیشگیری از اعتیاد استان سال قبل با برگزاری 14 جلسه عملکرد قابل قبولی ارائه کرد، افزود: با توجه به ظرفیت های فکری و اجرایی موجود در اعضای کمیته این انتظار می رود تا در سال جاری بیش از پیش در زمینه اجرایی کردن سیاست های ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیز تاکیدات ریاست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گام بردارند.

فریور در ادامه به تفاهمنامه همکاری مشترک 9 ارگان اجرایی استان در زمینه کاهش آسیب در سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهرها اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه مورد استقبال وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز قرار گرفته و درخواست نموده تا این تفاهمنامه در سایر استان ها نیز اجرایی شود.

رئیس کمیته فرهنگی پیشگیری از اعتیاد استان و دبیر تفاهمنامه مشترک کاهش آسیب در سکونتگاه های غیررسمی از دستگاه های عضو کمیته درخواست کرد تا با توجه به اهمیت موضوع و نتایج مطلوبی که می تواند در کاهش آسیب اجتماعی داشته باشد نسبت به مشارکت در اجرای آن اقدام کنند.

در ادامه این جلسه هر یک از اعضا به بیان نکته نظرات خود از جمله تشریح فعالیت های سال قبل و نیز برنامه ها و ایده های سال جاری پرداختند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا