اخبار
کد خبر : 2123 ۱۳۹۵/۰۲/۰۳   

بیکاری بخشی از دلایل قاچاق کالا است

ایجاد صنایع تبدیلی در مرزها از راهکارهای مهم برای مهار قاچاق کالا است

قاچاق کالا در مفهوم نقل و انتقال غیرقانونی کالا از خارج کشور به داخل و بر عکس آن، سابقه­­ی زیاد و علل گوناگون دارد که به طور عمده در ارتباط با ساختار و سیاست­های اقتصادی در بعد کلان است، به همین ترتیب پیامدهای قاچاق نیز متوجه تمام کشور و زندگی آحاد مختلف جامعه است اما در این میان مناطق مرزی و مرزنشینان به دلیل زندگی در مجاورت مرز، محرومیت نسبی و ... بیش از مردمان ساکن در مناطق دیگر تحت تاثیر این پدیده قرار دارند.

به گزارش نای قلم، به نظر می­ رسد گونه ­ای از دور تسلسل میان نبود سرمایه گذاری، بیکاری و فقر و قاچاق کالا در مناطق مرزی وجود داشته باشد، به این ترتیب که عدم ایجاد اشتغال، بیکاری و فقر جمعیت را ناگزیر از دست زدن به کار قاچاق می کند.

به طوری که نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، نیز می گوید: بخشی از دلایل قاچاق کالا به دلیل مشکل بیکاری است که این موضوع قابل تامل است.

محمدقسیم عثمانی در گفت و گویی اظهار می دارد: باید برنامه ریزی ها به نحوی باشد که براساس موقعیت و استعداد هر بخش از مناطق مرزی صنایع اشتغال زا ایجاد شود و با انجام این مهم، قاچاق کالا را کنترل کرد.

وی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا تصریح می کند: ایجاد صنایع تبدیلی در مرزها از راهکارهای مهم برای مهار قاچاق کالا است.

این نماینده مردم در مجلس نهم می افزاید: اینکه تداوم قاچاق به اقتصاد و تولید داخلی کشور ضربه می زند، یک موضوع بدیهی است که باید به این موضوع به صورت ریشه ای رسیدگی کرد، البته راهکار کنترل قاچاق تنها به برخورد انتظامی محدود نمی شود.

عثمانی ادامه می دهد: باید برنامه ریزی ها به نحوی باشد که براساس موقعیت و استعداد هربخش از مناطق مرزی صنایعی ایجاد شود که با ایجاد اشتغال، مانع از این شد که بخشی از مرزنشینان اقدام به قاچاق کالا کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور می شود: در هر صورت باید با قاچاق کالا به صورت اصولی مبارزه کرد و همزمان با این کار بخش تولید را تقویت کرد.

از این رو قاچاق کالا معضلی است که آثار و پیامدهای منفی آن ارکان کلی اقتصاد را متزلزل می­ سازد و آحاد مختلف جامعه را تحت تاثیر قرار می­ دهد. علل و موجبات پدیده­ی قاچاق کالا نیز ریشه در ساختار و سیاست­ های کلی اقتصادی دارد. امّا در این میان عواملی چند موجب می­ شود که این پدیده در مناطق مرزی ظهور و نمود زیادتری داشته و شهرها و سکونتگاه­ های مرزی و مردم مرزنشین، بیشتر درگیرودار و متاثر از این موضوع باشند. محرومیت نسبی بیشتر مناطق مرزی، بیکاری و نبود فرصت­ های اشتغال و اختلاف قابل توجه قیمت بسیاری از کالاها در دو سوی مرز، بخشی از جامعه مرزنشین را از سرناچاری و تلاش برای زنده­ ماندن و امرار معاش و بخش دیگری را از سر طمع  به کار قاچاق می­کشاند.

لذا فائق آمدن بر این وضعیت تنها با اقدامات مقابله ای حاصل نمی شود. هرچند نمی توان از اقدامات تامینی، کنترلی و حفاظتی نیز غفلت کرد اما باید ضمن آن در بسامان سازی اقتصاد و فراهم کردن فرصت های اشتغال کوشید و به لحاظ بی رغبتی بخش خصوصی و ریسک بالای سرمایه گذاری، بسترهای سرمایه گذاری بخش دولتی را در طرح های کاملاٌ مطالعه شده و ارزیابی شده با تاکید براستفاده از ظرفیت های منطقه فراهم آورد و در جلب اعتماد مردم کوشید تا شاهد کاهش قاچاق کالا در این مناطق باشیم.

پایان پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا