اخبار
کد خبر : 2121 ۱۳۹۵/۰۲/۰۳   

کمبود تخت بستری؛ مشکل عمده نظام سلامت استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان آذربایجان غربی گفت: کمبود تخت بستری و قدمت بالای بیمارستان ها مشکل عمده نظام سلامت استان است.

به گزارش نای قلم، جواد آقازاده در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی آذربایجان غربی اظهار کرد: از 113 تخت برای توسعه تخت های بستری ویژه در استان، 30 تخت در سال گذشته راه اندازی شده است و مابقی امسال راه اندازی می شود که افزایش 25 درصدی تخت های بستری ویژه را خواهیم داشت.

وی در خصوص وضعیت تخت های بیمارستانی گفت: شاخص میزان تخت بیمارستانی در سطح کشور به ازای یک هزار نفر 1.7 است که در استان آذربایجان غربی این میزان به ازای یک هزار نفر 1.2 است و برای اینکه به شاخص کشوری برسیم لازم است تا پایان سال تعداد پنج هزار و 189 تخت داشته باشیم که از این تعداد چهار هزار و 62 تخت فعال اعم از دولتی و خصوصی در استان داریم و نیازمند یک هزار و 127 تخت هستیم.

این مقام مسئول، کمبود تخت بستری بر اساس نظام سطح بندی خدمات سلامت کشور و قدمت بالای بیمارستان های کنونی را مشکل عمده نظام سلامت در آذربایجان غربی عنوان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی آذربایجان غربی به ارائه گزارشی از فعالیت های تحول نظام سلامت در حوزه درمان پرداخت و گفت: در مجموع اعتباری بیش از 238 میلیارد تومان برای هفت برنامه تحول سلامت در حوزه درمان اختصاص یافته است.

آقازاده به کاهش چشمگیر سهم بیمار در پرداخت هزینه های درمانی اشاره کرد و گفت: پرداختی از جیب مردم از 30-25 درصد به طور میانگین برای بیماران شهری و روستایی به چهار تا هفت درصد کاهش یافته است.

وی افزود: با اجرای تحول سلامت شاهد حذف کامل ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان جهت تهیه دارو و لوازم مصرفی هستیم. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان رشد 60 درصدی در ارائه خدمات آزمایشگاهی و 160 درصدی خدمات پانولوژی، کاهش تدریجی درصد سزارین و رشد زایمان طبیعی، رشد 440 درصدی پزشکان فول تایم به ویژه در مناطق محروم، رشد 65 درصدی ارائه خدمات در درمانگاه های بیمارستانی به ویژه در شهرستان های محروم را از دیگر ثمرات اجرای تحول نظام سلامت در استان بیان کرد.

قائم مقام وزیر در ادامه به ارتقای کیفیت هتلینگ نیز اشاره کرد و گفت: با اعتباری قریب به 179 میلیارد ریال برای بهینه سازی فضاهای فیزیکی بیمارستانی و خرید تجهیزات تحول عظیمی در این عرصه ایجاد شد به طوری که از نظر هزینه اثربخشی در میان دانشگاه های تیپ یک، رتبه برتر را کسب کرده و لوح تندیس جشنواره توسط مقام محترم وزارت به این دانشگاه اهداء شد.

آقازاده همچنین به خرید و تحویل 34 دستگاه آمبولانس در طول دو سال اخیر، خرید 50 دستگاه آمبولانس که هنوز تحویل گرفته نشده ولی در دست پیگیری است و نیز خرید یک دستگاه خودروی حمل واکسن و محصولات بیولوژیک اشاره کرد.

رئیس دانشگاه به توسعه و استانداردسازی بلوک های زایمانی و احداث کلینیک تخصصی در تمام شهرستان های استان اشاره کرد و گفت: توسعه اورژانس در شش مرکز بیمارستانی را در برنامه داریم که اورژانس نقده، سردشت و  پیرانشهر در حال فعالیت و بهره برداری هستند و اورژانس مهاباد و قمر بنی هاشم خوی، امام خمینی (ره) ارومیه و بیمارستان چالدران در دست اقدام هستند.

آقازاده درخواست ویژه دانشگاه برای کاهش مشکل عمده نظام سلامت استان را تکمیل سه پروژه بیمارستانی در حال احداث توسط وزارت راه و شهر سازی شامل بیمارستان 160 تختخوابی خوی، بیمارستان 104 تختخوابی بوکان، بیمارستان 64 تختخوابی تکاب و تکمیل بال دوم بیمارستان حضرت فاطمه (س) میاندوآب با ظرفیت 50 تخت عنوان کرد و گفت: با تکمیل چهار پروژه بیمارستانی خوی، بوکان، تکاب و میاندوآب شاهد افزایش 378 تخت جدید در سال جاری در آذربایجان غربی خواهیم بود.

 هفته سلامت 1395 با شعار "غلبه بر دیابت" از یکم الی هفتم اردیبهشت ماه همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی نیز با برنامه های متنوع برگزار می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا