Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 2114 ۱۳۹۵/۰۲/۰۲   

دوم اردیبهشت، روزی برای زمین پاک

امروز دوم اردیبهشت روز جهانی زمین پاک است. روزی برای تقدیر و توجه به زمین که در ٣٦٤روز دیگر سال توسط انسان‌ها مورد هیچ توجهی نیست و بیشترین آسیب‌ها را می‌بیند. تخلیه میلیاردهاتن زباله، تخریب زیستگاه‌های طبیعی شامل جنگل‌ها، رودخانه‌ها، کوه‌ها و دریاها و... تنها بخشی از آسیب‌هایی است که هرروزه زمین از دست انسان‌ها متحمل می‌شود.

پیشینه روز زمین به ٤٤سال پیش برمی‌گردد، این روز که برابر با ٢٢ آوریل، دوم اردیبهشت است توسط یک سناتور آمریکایی به نام سناتور گایلورد نلسون مطرح شد، او هدف از پیشنهاد خود را اختصاص روزی «برای نزدیکی با محیط‌زیست» اعلام کرد.

در تقویم رسمی ایران، دوم اردیبهشت «روز زمین پاک» اعلام شده است.
البته زمین یک روز دیگر هم در تقویم به نام خود دارد؛ اول فروردین برابر با ٢١ مارس هم روز زمین نام‌گذاری شده است، یک فعال صلح‌طلب به نام «جان مک کانل» به انجمن شهر سانفرانسیسکو در آمریکا پیشنهاد داد تا نخستین روز بهار به‌عنوان «روز زمین» نامیده شود.

با این حال به دلیل آنکه در ایران روز اول‌فروردین تعطیل رسمی به‌شمار می‌رود، در تقویم رسمی دوم‌اردیبهشت به‌عنوان روز زمین درج شده است، هرساله سازمان حفاظت محیط‌زیست و دیگر تشکل‌ها و سازمان‌های مرتبط و فعال در حوزه محیط‌زیست تلاش می‌کنند روز دوم اردیبهشت را به‌عنوان روز زمین با برگزاری ویژه برنامه‌هایی گرامی بدارند. امروز نیز سازمان محیط‌زیست آذربایجان غربی به مناسبت روز زمین پاک و گرامیداشت هفته سلامت برنامه پیاده روی خانوادگی در کوه سیر با همت و تلاش دانشگاه علوم پزشکی و همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، انجمن حمایت از بیماران دیابتی، انجمن حمایت از بیماران کلیوی برگزار می شود و از عموم خانواده ها دعوت کرد در این مراسم حضور یابند.

پرویز آراسته افزود: این اداره کل روز جمعه همچنین با همکاری تشکل حیات وحش و آبزیان و عموم ماهیگیران ورزشی علاقمند به محیط زیست اقدام به پاکسازی و جمع آوری تورهای زائد در طول بیش از ۲۵ کیلومتر از مسیر حاشیه رودخانه ارس از محل تاج سد تا پل فلزی در منطقه حفاظت شده مراکان خواهد کرد.

 پایش واحدهاي صنعتي استان به صورت مستمر

وي در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه واحد تولیدی بزرگ فاقد تصفیه خانه در استان وجود ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر تمام فاضلاب هاي واحدهاي صنعتي جمع آوري و به تصفيه خانه مركزي اروميه وارد مي شود.

آراسته تصریح کرد: پایش واحدهاي صنعتي استان به منظور نظارت بر واحدها از نظر میزان آلایندگی آنها، کنترل پسماندهای تولیدی، کاهش آلودگی های زیست محیطی و ارائه برنامه عملیاتی مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه توسط این قبیل واحدها هر سه ماه يكبار به صورت تخصصي و از طريق آزمايشگاه هاي خصوصي انجام مي شود.

وی به تصفیه خانه فاز یک و دو شهرک صنعتی ارومیه اشاره و تصریح کرد: 70 درصد فاضلاب شهر اروميه در تصفيه خانه فاز يك شهرك صنعتي اروميه با راندمان 60 تا 80 درصدي تصفيه مي شود.

 مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي به مشکل شهرك صنعتي فاز 2 اروميه اشاره و متذکر شد: در این شهرک با مشکل کانال‌کشی و هدایت فاضلاب به تصفیه‎خانه مرکزی مواجه هستیم به طوری که مشکل این شهرک وجود زميني بين دو شهرك است كه حل نشده و كشاورزان حاضر به فروش آن زمين ها براي عبور لوله فاضلاب نيستند و شركت شهركهاي صنعتي نيز مصمم است تا لوله فاضلاب را از طريق كانال قوپي انتقال دهد كه در صورت اجرايي شدن مشكل حل مي شود.

به گفته وی این مشکل در دست بررسی است و اقدامات اساسی برای حل آن به کمک دادگستری نازلو در حال انجام است.

اغلب شهرهاي استان داراي تصفيه خانه فاضلاب هستند

آراسته گفت: هم اكنون اغلب شهرهاي استان داراي تصفيه خانه فاضلاب هستند و در شهرهايي نيز كه تصفيه خانه وجود ندارد، از جمله در شاهین‎دژ و نقده مطالعه احداث تصفیه‎خانه مرکزی آغاز شده است که پس از اتمام آن فاضلاب شهری و شهرک‎های صنعتی به تصفیه‏خانه مرکزی هدایت می شوند.

آراسته در عین حال یکی از چالش های مهم در راستای حفظ محیط زیست را مدیریت فاضلاب کارخانجات صنعتی عنوان و تصریح کرد: چون خروجی پساب‌های برخی واحدهای صنعتی بزرگ دارای استاندارد زیست محیطی نیستند، ضروریست تصفیه خانه های موجود با مدیریت اصولی و بهره برداری مطلوب خروجی پساب استاندارد داشته باشند.

به گفته وی نمونه برداری از منابع آب رودخانه، تالاب ها، آب های سطحی ۵۴ درصد و بازدید و بی خطر سازی پسماند های بیمارستانی ۳۰ درصد افزایش یافته است.

آراسته گفت: در مجموع در استان ۶۰ تصفیه خانه وجود دارد که هفت تصفیه خانه مربوط به شهرک های صنعتی است.

كيسه‌هاي پلاستيكي حذف مي‌شوند

شایان ذکر است معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست نیز هفته گذشته در خبری که بر خروجی ایرنا قرار گرفت، اعلام کرد بر اساس تحقيق علمي كه در كشور صورت گرفت، مشخص شد كه امكان حذف كيسه‌ پلاستيكي و كاهش مصرف آن وجود دارد.

سعید متصدی حذف كيسه‌ پلاستيكي در مرحله اول به صورت يك هدف براي سازمان محسوب مي‌شود و در آينده نزديك دستورالعمل‌هاي اجرايي آن اعم از تشويقي، تنبيهي و فرهنگ‌سازي به اطلاع عموم خواهد رسيد.

وي تاكيد كرد: سازمان محيط زيست با جديت اين برنامه را در چارچوب قوانين و اصلاح مقررات پيش مي‌برد كه البته به نتيجه رسيدن آن نيازمند همكاري مردم و تمام سازمان‌ها و نهادهاي ذيربط است.

به گفته متصدي، دستورالعمل استفاده از كيسه‌هاي‌ زيست تجزيه پذير تهيه شده و به‌زودي به سازمان‌هاي مرتبط ابلاغ مي‌شود. براي رسيدن به اين هدف نيازمند اصلاحات قانون و هماهنگي با وزارتخانه‌هايي مانند نفت، صنعت و كشور هستيم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا