اخبار
کد خبر : 2106 ۱۳۹۵/۰۲/۰۱   

فرمانده انتظامی ارومیه خبر داد: كنترل مداوم مناطق جرم خيز در ارومیه

بر اساس آمارهای رسمی در استان آذربایجان ‌غربی، بیش از ۷۲ محله و منطقه حاشیه‌ نشین با ۲۵۰۰ هکتار مساحت و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد، از ۱۷ شهرستان استان، ۱۳ شهرستان دارای مناطق حاشیه نشین و شهرستان های پلدشت، تکاب، شوط و ماکو فاقد این مناطق هستند.

به گزارش نای قلم، طبق بررسی‌های انجام گرفته 750 هکتار سکونتگاه غیررسمی نیز در شهرستان ارومیه وجود دارد که این رقم بیش از 20 درصد جمعیت شهری را به خود اختصاص داده است، لذا وقوع جرم و شاخص رو به رشد آن در چنين فضايي كه آبستن حوادث و آسيب هاي اجتماعي است، چندان دور از انتظار نيست.

این واقعیتی انکارناپذیر است كه هر چه حاشيه نشيني در اطراف شهرهاي بزرگ گسترده مي شود، زنگ خطر فقر و جرايم و آسيب هاي اجتماعي ناشي از آن در جامعه بيشتر طنين انداز مي شود.

بیکاری و رفاه شهرنشيني، افراد را جذب شهرها می کند و به سوي بازارهاي كار مي كشاند، اما از آنجا كه در چنین شهرهايی هم جايي براي سكونت ندارند، در حاشيه شهرها ساكن مي شوند و مي كوشند خود را به اقتصاد شهر تحميل كنند.

 هرگز نبايد حكم مجرم بودن را براي تمام حاشیه نشینان صادر كرد، اما این افراد چون فاقد شغل مناسب و از نظر اقتصادی هم دچار بحران هستند از اين رو براي امرار معاش به پول نياز دارند و در چنين بحراني است كه انگيزه هاي ارتكاب جرم فراهم مي شود و حاشيه شهرها به بستري براي بروز ناهنجاري هاي گوناگون اجتماعي، بزهكاري ها، بيماري ها و ناامني ها تبديل مي شوند.

از این رو شرايط نامناسب فيزيكي و معيشت غيراستاندارد حاشيه نشينان، تبعات زيادي بر رفتار آنان دارد كه روي آوردن به بزهكاري و مسائل غيرفرهنگي، بخشي از پيامدهاي سنگين آن است.

طرح ارتقای امنیت اجتماعی، احساس امنیت را افزایش می دهد

 طرح ارتقای امنیت اجتماعی در مناطق آلوده و جرم خیز یکی از طرح‎هایی است که می‎تواند احساس امنیت را در جامعه افزایش داده و موجب راحتی خیال مردم از حضور پلیس در شهر شود.

مخلان نظم و امنیت همواره به دنبال ایجاد رعب و وحشت در جامعه بوده و گاهی نیز مردم قربانیان این مخلان آرامش جامعه می‎شود، سرقت، ایجاد مزاحمت برای مردم، ایجاد ترس و دلهره از اقدامات مخلان نظم و امنیت جامعه است که اقتدار پلیس می‎تواند از بروز چنین حوادثی با اجرای طرح‎های ارتقای امنیت جلوگیری کند.

فرمانده انتظامی ارومیه با اشاره به برنامه پليس براي كنترل مناطق حاشيه نشين و جرم خيز، می گوید: اجرای مستمر طرح های ارتقای امنیت اجتماعی و برخورد با مخلان نظم و امنیت در مناطق جرم خیز را با جدیت پیگیری می کنیم.

اجرای طرح های ارتقای امنیت اجتماعی با جدیت و قاطعیت

سرهنگ حسين صمدپور امروز در جمع خبرنگاران اظهار می کند: هدف اصلی اجرای طرح های ارتقای امنیت اجتماعی، پاکسازی نقاط آلوده و جرم خیز از برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی است که این مهم با جدیت و قاطعیت در دستور کار پلیس ارومیه قرار دارد و تا رسیدن به وضعیت مطلوب ادامه خواهد یافت.

وی به اقدامات نیروی انتظامی ارومیه در سال جاری اشاره و می افزاید: در راستای برخورد با فروشندگان مواد مخدر و با اجرای طرح پاکسازی مناطق آلوده به مواد، طرح ارتقای امنیت اجتماعی در مناطق جرم خیز هفته گذشته در ارومیه اجرا شد که در این راستا 51 نفر مصرف کننده و توزیع کننده مواد مخدر دستگیر و 2 کیلوگرم انواع مواد مخدر و قرص های روان گردان کشف و ضبط شده است.

صمدپور همچنین از توقیف شش دستگاه خودرو خبر داده و اضافه می کند: دو باب منزل مسکونی که به شیره کش خانه تبدیل شده بود، پلمپ شد و دستگیرشدگان تحویل مقامات قضایی شدند.

پیشگیری بهترین راه‌کار برای کاهش جرائم

وی با تأکید بر اقدامات پیشگیرانه در مناطق جرم خیز، ادامه می دهد: بالا بردن سطح آگاهی های انتظامی مردم باعث کاهش وقوع جرایم می شود که در این راستا برنامه های متنوع از جمله کلاس های آموزشی و آگاه سازی در محلات، مدارس، مساجد و سایر محافل عمومی توسط پلیس به صورت مستمر برگزار می شود.

صمدپور با اشاره به‌ضرورت اجرای برنامه‌های آموزشی در محافل عمومی خاطرنشان می کند: بالا بردن سطح آگاهی‌های انتظامی مردم و تشدید اقدامات پیشگیرانه در محله‌ها و مناطق جرم خیز باعث کاهش وقوع جرائم می شود.

وی متذکر می شود: با توجه به این‌که پیشگیری بهترین راه‌کار برای کاهش جرائم در جامعه است، بنابراین تعامل، هماهنگی و استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌ها در حوزه آموزش عمومی می‌تواند گامی مهم در راستای پیشگیری از جرائم باشد.

سخن آخر اینکه پلیس به تنهایی نمی تواند در کاهش جرایم در مناطق جرم خیز و حاشیه نشین نقش آفرینی کند و ضروريست تمام دستگاه هاي مرتبط دولتي براي جلوگيري از ايجاد اين بافت ها و ساماندهي ساكنان مناطق حاشيه نشين با يكديگر تعامل و همكاري کنند و با ايجاد تفريحات سالم و در اختيار قراردادن امكانات مورد نياز زندگي شهري براي اين گروه از افراد، زمينه ارتكاب جرم را در اين مناطق از بين ببرند و شرايط زندگي قانونمند تر را براي ساكنان آن فراهم كنند.

حاشيه نشيني و افزايش وقوع جرايم در مناطق جرم خیز در حال تبديل شدن به معضلي بزرگ در جامعه است، چه بسا هنوز مسئولان و متوليان، زنگ خطر آسيب هاي اجتماعي ناشي از رشد خزنده پديده حاشيه نشيني در اطراف شهرها را آنچنان كه بايد جدي نگرفته و براي آن راهكار مناسبي ارائه نكرده اند.

به نظر مي رسد تا زماني كه عزم جدي از سوي تمام دستگاه هاي متولي براي ساماندهي به وضعيت حاشيه نشيني وجود نداشته باشد، همچنان اين حاشيه ها پناهگاه هاي امني براي مجرمان و بسترهاي مناسبي براي وقوع جرم در جامعه خواهند بود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا