اخبار
کد خبر : 210 ۱۳۹۴/۰۴/۲۱   

جایگزین طرح نکاشت به مذاق عده‌ای خوش نیامد

طرح نکاشت یا طرح عدم کشت موقت در اراضی زراعی شبکه آبیاری زرینه رود جزو 27 مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه بود كه اوایل مهرماه سال گذشته توسط دولت برای احیای دریاچه ارومیه مطرح شد.

طرح نکاشت که اجرای آن در زمان کشت پاییزه یعنی از آبان آغاز می‌شد قرار بود در 61 هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی اجرا شود و برای اجرای آن در هر هکتار، 50 میلیون ریال یارانه دولتی پرداخت شود.

اجرای این طرح را استانداری‌های آذربایجان غربی و شرقی برعهده داشت و ستاد احیای دریاچه ارومیه بر آن نظارت می‌کرد، این طرح در حالی قرار بود وارد فاز اجرایی شود که اشتغال اول آذربایجان غربی کشاورزی است و به اعتقاد نمایندگان این استان در مجلس اجرای این طرح مهاجرت، بیکاری و از بین رفتن کشاورزی را به همراه داشت، اما انتقادات تند نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پیگیری رسانه‌ها مسئولان را وادار کرد طرح را نکاشت به بهکاشت تغییر دهند طرحی که با تصویب مجدد در هیئت دولت شاید بتواند گامی در جهت نجات دریاچه ارومیه باشد.

اين در حاليست كه دبیر انجمن نجات دریاچه ارومیه امروز در گفت‌وگويي اعلام كرده است كه اصلاح الگوی کشت که به‌عنوان جایگزین طرح نکاشت با تمرکز بر توسعه کشت دانه‌های روغنی، علوفه، حبوبات و محصولات گلخانه‌ای و افزایش راندمان آب تدوین شده بود، با استقبال آقایان روبه‌رو نشد و در شمار ۲۷ طرح مورد بررسی نجات دریاچه ارومیه قرار نگرفت.

حبیب شایان‌فر افزود: با وجود کاهش چهار تا پنج سانتی‌متری سطح دریاچه ارومیه، روند کاهش نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده و می‌توان گفت خشک شدن دریاچه ارومیه به تأخیر افتاده است.

به گفته او افزایش بارندگی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و همچنین باز کردن مقطعی سد عجب‌شیر باعث تقویت منابع آبی دریاچه ارومیه شده است.

طرح اصلاح الگوی کشت با اقبال روبه‌رو نشد

وی خاطرنشان کرد: طرح اصلاح الگوی کشت در حوزه آبریز دریاچه ارومیه که با تمرکز بر توسعه کشت دانه‌های روغنی، علوفه، حبوبات و محصولات گلخانه‌ای جایگزین طرح نکاشت شده بود که می‌توانست با افزایش راندمان و بهره‌وری آب که عملاً ۴۰ درصد مصرف آب را به‌دنبال دارد، مورد توجه قرار نگرفت.

شایان‌فر ادامه داد: در این طرح با در نظر گرفتن ارزش اقتصادی آب و محصولات کشاورزی و شاخصه‌هایی نظیر DPE، بهره‌وری آب و سوابق کشت در اراضی زراعی و باغ‌ها مورد بررسی قرار می‌گرفت و روش‌های آبیاری به‌عنوان اصلاح الگوی کشت می‌توانست ضمن افزایش ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی بهره‌برداران در این حوزه مصرف آب را نیز کاهش دهد.

وی تصریح کرد: با اصلاح الگوی کشت، سرانه مصرف آب کاهش پیدا می‌کرد و میزان محصول تا چهار برابر افزایش داشت که همزمان منافع اقتصادی تولیدکنندگان را نیز به همراه داشت. با این وجود، طرح اصلاح الگوی کشت جزو ۲۷ طرح مورد بررسی نجات دریاچه ارومیه قرار نگرفت و با اقبال روبه‌رو نشده است.

شایان‌فر در پاسخ به این پرسش که موضع‌گیری شخص رئیس ستاد دریاچه ارومیه درباره طرح اصلاح الگوی کشت چیست، یادآور شد: “آقای کلانتری معتقد است بر اساس قانون افزایش بهره‌وری، وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است که به اصلاح الگوی کشت بپردازد و اگر طی پنج سال گذشته این مهم اتفاق نیفتاده است، باید انتقادها متوجه وزارت جهاد کشاورزی شود. ”

۳۲ میلیارد تومان اعتبار دریاچه ارومیه هنوز تزریق نشده است

دبیر انجمن نجات دریاچه ارومیه تأکید کرد: هرچند ۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای اجرایی شدن طرح‌های GIS، نقشه‌های کاداستر اراضی کشاورزی، کنترل برداشت آب از چاه‌های کشاورزی و لایروبی رودخانه‌ها تخصیص داده شد، اما هنوز تزریق نشده و در مرحله جذب اعتبار قرار دارد.

وی اظهار داشت: در صورتی که برنامه‌های جانبی نجات دریاچه ارومیه با در نظر گرفتن زمان و مدیریت منابع صورت نگیرد، نمی‌تواند اثرگذار باشد و از مرگ حتمی دریاچه جلوگیری کند.

لایروبی رودخانه‌های ارومیه به تأخیر افتاد

شایان‌فر همچنین گفت: با تأخیر پیش‌آمده در جذب ۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای نجات دریاچه، عملاً کار لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه که برای اتصال آب‌های جانبی به حوضه آبریز باید صورت می‌گرفت، با تأخیر روبه‌رو شده است.

وی در ادامه افزود: همچنین پوشش انهار و چاه‌ها که باید به‌منظور جلوگیری از تبخیر آب با حلقه‌های سیمانی مرمت می‌شد، به تأخیر افتاده است.

ايانا گزارش داد همچنین تسهیلات گلخانه‌ای که باید برای شبکه گلخانه‌های ارومیه و توسعه کشاورزی منطقه تزریق می‌شد، توسط بانک کشاورزی بلوکه شده است.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا