اخبار
کد خبر : 2093 ۱۳۹۵/۰۱/۳۱   

مدیر کل محیط زیست: تکلیف پل شهید کلانتری بستگی به نتیجه نهایی دانشگاه تبریز دارد

آبگذرها در ضلع غربی و به سمت شهر ارومیه احداث نشده اند

دریاچه ارومیه که در میان دو استان آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی واقع شده است و عنوان بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور محسوب می شود در سال‌های اخیر با بحران کم‌آبی مواجه شده است.

به گزارش نای قلم، عوامل مهمی از جمله سدسازی بدون عاقبت اندیشی، حفر چاه‌های غیرمجاز برای صنایع و کشاورزی، افزایش اراضی زیر کشت کشاورزی و استفاده از آب پشت سدها و خشكسالی‌های اخیر دلیل خشک شدن این دریاچه عنوان شده که در این میان سدسازی و بستن دریچه سدها روی دریاچه ارومیه مهم‌ترین دلیل کاهش سطح آب این دریاچه معرفی شده است.

موضوع دریاچه ارومیه با روی کار آمدن دولت یازدهم مورد توجه ویژه قرار گرفت و اوضاع پیچیده دریاچه ارومیه سبب شد تا حسن روحاني رئيس‌جمهور دستور توقف ساخت سد‌هاي جديد در حوزه درياچه اروميه را صادر کند.

وزیر نیرو نیز در ابتدای سال های شروع به کار دولت یازدهم در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد برای حفظ این دریاچه دست به هر کاری می‌زند و از جمله در صورت لزوم سدهای واقع بر آن را خراب می‌کند.

حمید چیت‌چیان در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرده بود مسئله دریاچه ارومیه پیچیده است و اگر قرار باشد سدی را تخریب کنیم تا دریاچه ارومیه نجات پیدا کند از این کار ابایی نخواهیم داشت، چه بسا به این نیز اشاره کرده بود که اکنون این کار در برنامه ما نیست.

 مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست نیز سال گذشته در گفت و گو با خبرآنلاین اعلام کرده بود آثار مخرب پل میان‌گذر دریاچه ارومیه در حال مطالعه است و بعد از تکمیل مطالعات در مورد این پل تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

این مسئول در پاسخ به سئوالی در مورد احتمال تخریب پل میان گذر شهید کلانتری دریاچه ارومیه گفته بود اینکه احداث این پل آثار منفی بر محیط زیست و نابودی دریاچه ارومیه داشته است پذیرفته شده است و ما در ستاد احیا درصدد بررسی این موضوع هستیم تا نظر نهایی‌مان را در مورد وضعیت این پل اعلام کنیم.(24 شهریورماه 94- خبرآنلاین)

در همان سال ها در رسانه های مختلف، تخريب پل شهيد كلانتري و مكانيزه كردن كشاورزي در زمين‌هاي اطراف درياچه اروميه از جمله راهكارهايی عنوان شد كه بسياري از كارشناسان از جمله «بهروز دهزا» كارشناس اكولوژي آب‌هاي داخلي براي نجات درياچه اروميه عنوان کردند.

راهكاري كه پيش از دهزا، احمد كيخا، معاون محيط طبيعي سازمان محيط‌زيست آن را كوتاه‌ترين و سريع‌ترين راهكار براي نجات درياچه اروميه دانسته و از ساماندهي پل روگذر كلانتري سخن به ميان آورده بود؛ پلي كه به‌رغم همه مخالفت‌ها با خاكريزي‌هاي فراوان، درياچه اروميه را به دو نيم تقسيم و سير خشك شدن آن را سريع كرده است. اين جاده ميان گذر ارتباط اكولوژيكي بين درياچه را به‌هم زده تا با خشك شدن درياچه اروميه، ريزگردهاي نمكي به بحران جدي در محيط‌زيست كشور تبديل شوند.(19 شهریور – پایگاه خبری تحلیلی زیست بوم)

رسوبات پل سبب کندی جریان آب می شود

میانگذر دریاچه ارومیه یک هزار و 709 متر طول و 24 متر عرض دارد که یک هزار و 276 متر آن در داخل دریاچه ارومیه اجرا شده و حدود ۳۸۵ متر آن در دو طرف پل‌های اتصال است.

براساس مشخصات فنی، پل میانگذر داراي 33 دهانه بوده كه پل اصلي شامل يك دهانه 100 متري، 12 دهانه 70 متري، 6 دهانه 55 متري و پل دسترسي شامل 10 دهانه 28 متري، 2 دهانه 26.8 متري و پل انتقالي شامل 2 دهانه 50 متري بود اما به گفته مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی، آبگذرها در ضلع غربی و به سمت شهر ارومیه به علت خشکسالی و نبود آب احداث نشده اند و همین می تواند ارتباط بخش شمالی و جنوبی دریاچه ارومیه را قطع کند.

پرویز آراسته امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میانگذر دریاچه ارومیه در زمان ساخت مشکلاتی داشت که بدون توجه به آنها، این میانگذر احداث می شود، اظهار می دارد: بعد از گذشت چند سال متوجه شدیم در اطراف این سد رسوباتی می تواند وجود داشته باشد که سبب کندی جریان آب مابین اضلاع شمالی و جنوبی دریاچه شود.

به گفته آراسته سازمان محیط زیست سال گذشته به منظور بازنگری طرح ارزیابی میانگذر دریاچه ارومیه، اعتباراتی را از طریق ستاد احیای دریاچه ارومیه تخصیص داد و مطالعات طرح تعریف شده از طریق اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی به دانشگاه تبریز واگذار شد.

نتایج نهایی مطالعات اعلام نشده است

مدیر کل محیط زیست استان ادامه می دهد: مطالعات طرح در حال حاضر توسط مشاور دانشگاه تبریز در حال انجام است و نتایج نهایی هنوز اعلام نشده است.

وی تاکید می کند: تکلیف میانگذر دریاچه ارومیه بستگی به نتیجه نهایی مشاور دارد و هر نظری بدهد ما پیگیر خواهیم بود تا اداره راه و شهرسازی اجرایی کند.

آراسته متذکر می شود هیچ پیشنهادی مبنی بر تخریب میانگذر دریاچه ارومیه داده نشده است و منتظر اعلام نتایج مطالعات دانشگاه تبریز هستیم.

فرجام سخن اینکه حسن روحاني رئيس‌جمهور در همان بدو ورود به پاستور احياي درياچه اروميه را در برنامه كاري وزارت نيرو قرار داد، وزارت نيرو با توقف سدسازي در حوزه آبريز درياچه اروميه گام های خوبي را برداشته است. اما كارشناسان اعتقاد دارند براي نجات آن هم بايد زمين‌هاي كشاورزي منطقه مكانيزه شوند و هم پل ميانگذر درياچه اروميه ساماندهي شود، به نظر مي‌رسد ساماندهي پلي كه ارتباط اكولوژي درياچه را با ريختن هزاران تن خاك در آن به هم زد يكي از راهكاري‌هايي‌است كه در زمانی كوتاه قابل انجام است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا