اخبار
کد خبر : 2089 ۱۳۹۵/۰۱/۳۰   

آمادگی آذربایجان غربی برای اجرای نظام نوین ترویج کشاورزی

اجرای نظام نوین ترویج کشاورزی در استان ضروری است مدیر کل دفتر ترویج کشاورزی و منابع طبیعی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر ضرورت اجرای نظام نوین ترویج کشاورزی در آذربایجان غربی تاکید کرد.

به گزارش نای قلم، امیری لاریجانی در جلسه هم‌اندیشی طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و انطباق آن با طرح نجات دریاچه ارومیه که با حضور مدیر کل دفتر ترویج کشاورزی و منابع طبیعی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سالن جلسات ساختمان شماره دو سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار کرد: اطلاعات آبادی ها به عنوان ارکان اصلی این طرح‌ باید استخراج شوند تا در دسترس کاربران مختلف قرار گیرد و در سامانه گنجانده شود.

وی با اشاره به ضرورت اجرای نظام نوین ترویج در استان، انتقال دانش و معرفی نیازهای عرصه کشاورزی به بخش های مدیریتی را به عنوان رویکردهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با اجرای این طرح عنوان کرد.

لاریجانی با تاکید بر نقش مهم و تاثیرگذار آموزش در اجرای این طرح ادامه داد: بستر لازم برای اجرای طرح‌های ترویجی، بنیه‌سازی فرهنگی است که باید از پایه های سطوحی بویژه فرزندان کشاورزان در این راستا استفاده شود. وی تاکید کرد: عناصر اصلی این طرح ساماندهی و تجهیز مراکز خدمات، ایجاد شبکه مدیریت دانش و پهنه بندی عرصه های کشاورزی برای ارائه خدمات بیشتر به بهره برداران و بیشترین ضریب پوشش برای فعالیت های ترویجی است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان نیز در این جلسه با ارائه گزارش مختصری ا ز برنامه عملیاتی و عملکرد نظام نوین ترویج در استان، اظهار کرد: با آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تجهیز مراکز جهاد کشاورزی، استان آذربایجان غربی به عنوان استان پایلوت نظام نوین ترویج، آماده اجرای این طرح از سال 95 در جهت فعالیت‌های ترویجی با هدف دسترسی به سهم 24 درصد مسائل ترویجی از 40 درصدی کاهش مصرف آب است.

سیدزین‌العابدین قمری در ادامه به گزارش پیاده‌ سازی برنامه جامع آموزشی، آگاه‌ سازی و جلب مشارکت عمومی و جوامع محلی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه پرداخت و افزود: فاز اول اجرایی این پروژه در زون آبی شماره چهار، در داخل شبکه به عنوان محدوده مطالعاتی میاندوآب انتخاب و به عنوان کانون محوری برنامه ترویج و مبنای عملیات ارزیابی کمی و توسعه برنامه در بقیه سطوح انتخابی است که 10 درصد از کشاورزان به عنوان کشاورزان هدف تحت پوشش فعالیت های آگاه‌سازی، توانمندسازی فنی و مدیریت سیستماتیک خواهند بود.

در ادامه جلسه، نماینده عالی مقام شرکت «مشاور یکم» نیز با ارائه راهکارهای اجرایی در زمینه عرضه و تقاضای آب برای اجرای پروژه کاهش 40 درصدی مصرف آب دربخش کشاورزی افزود: راهکارهایی چون بهسازی شبکه زرینه رود، تکمیل شبکه اصلی و فرعی زرینه رود، احداث سردهنه و دریچه برای انهار سنتی منشعب از رودخانه اصلی، نصب کنتور بر روی چاه‌های مجاز و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی تحت پوشش آن‌ها در بحث «عرضه آب»، ارائه خدمات تشویقی برای محصولات کم ‌مصرف مانند کلزا، ترویج و ارائه راهکارهای کم آبیاری، ارائه تسهیلات برای تامین بذور اصلاح شده، خاک ورزی حفاظتی ، کشت نشائی و نیز توسعه کشت های متراکم گلخانه ای می تواند در این راستا تاثیرگذار باشد. انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا