اخبار
کد خبر : 2088 ۱۳۹۵/۰۱/۳۰   

پایش مستمر مزارع گندم استان از نظر تراکم آفت سن گندم

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پایش مستمر مزارع گندم آبی و دیم از نظر تراکم آفت سن گندم در سطح استان خبر داد.

به گزارش نای قلم، حسن پاشازاده در گفت و گوی خبری اظهار کرد: به علت تغییرات شدید آب و هوایی و سرمای حاکم بر استان فعلا مبارزه با سن مادری در استان به حد نرم نرسیده است اما کمیته های شهرستان فعال بوده و پایش مزارع برای کنترل آفت در جریان است.

وی افزود: با آغاز عملیات مبارزه شیمیایی با علف های هرز، از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون درحدود 34هزار و 266 هکتار از مزارع گندم آبی و دیم استان عملیات سمپاشی انجام گرفته است.

پاشازاده با اعلام اینکه این سمپاشی در قالب عملیات مبارزه شیمیایی با علف های هرز پهن برگ و نازک برگ در استان صورت گرفته است، افزود: با توجه به محدودیت زمانی، زارعان گندم کار در صورت نیاز به عملیات سمپاشی در مزارع با رعایت موارد فنی و کارشناسی هر چه سریع تر باید اقدام لازم را به عمل آورند.

وی ادامه داد: برابر بازدیدهای مکرر از اماکن و مزارع غلات آبی و دیم و بررسی گزارشات و فرم های زیستی سن غلات دهستان ها، اولین ریزش سن مادری در سال جاری در مزارع غلات استان در شهرستان های شاهین دژ و بوکان به صورت موردی مشاهده شده است و تاکنون در سطح 9 هزار و 500 هکتار از مزارع غلات این دو شهرستان بر علیه سن مادری مبارزه شیمیایی انجام شده است.

پاشازاده تصریح کرد: با توجه به نوسانات دما و بارندگی بهاره، هنوز توصیه مبارزه شیمیایی با سن در دیگر شهرستان ها به دلیل عدم تخلیه کامل سن مادری از اماکن زمستان گذران آغاز نشده است. گفتنی است مبارزه با سن مادری از 17 فروردین ماه سال جاری در سطح استان آغاز شده است و همچنان ادامه داردو همچنین مبارزه با سن پوره نیزبا در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و ریزش سن معمولا" از نیمه دوم اردیبهشت آغاز می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا