اخبار
کد خبر : 2080 ۱۳۹۵/۰۱/۲۹   

راه آهن مراغه – ارومیه به ایستگاه نقده رسید

راه‌آهن به عنوان شريان ارتباط مؤثر، جايگاه ويژه‌ای در رشد و توسعه اقتصادی دارد، در گذشته، عدم درک صحیح از امتیازات ویژه شبکه مدرن ریلی موجب کم توجهی عامه مردم به توسعه این بخش شده بود، اما اینک نخبگان و بخش قابل‌توجهی از مردم به امتیازات بی‌نظیر شبکه مدرن ریلی پی برده‌اند و انتظارات اجتماعی، توسعه سریع شبکه مدرن ریلی را طلب می‌کند و تاخیر در انجام این خواسته فراگیر موجب گسترش نارضایتی عمومی می شود.

به گزارش نای قلم، علاوه بر آن توجه به حفظ محیط زیست و هوای پاک، کاهش مصرف گازوئیل و بنزین و کاستن از روند دردناک تصادفات جاده‌ای چاره‌ای جز توسعه سریع شبکه مدرن ریلی برای مسئولان باقی نگذاشته و مقاومت در برابر این خواسته به حق مردم ضربه به نظام و منافع ملی است، لذا هرگونه ضعف و سستی در توسعه سریع شبکه مدرن ریلی تبعات جبران‌ناپذیری برای ملت و کشور به دنبال دارد.

یکی از پروژه هایی که عدم اتمام آن همواره مورد انتقاد مردم و نمایندگان استان به ویژه نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بوده و هست، طرح ملی راه آهن ارومیه – مراغه می باشد؛ پروژه ای که به طول ۱۸۴ کیلومتر در پنج قطعه از سال ۸۰ در حال احداث است، به گفته مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، راه آهن سراسری ارومیه – مراغه تا ایستگاه مهاباد طی سال های گذشته اتمام و بهره برداری رسیده است.

در این پروژه هشت ایستگاه راه آهن طراحی شده که از این تعداد پنج ایستگاه شهری در شهرستان‌های مراغه، ملکان، میاندوآب، نقده و ارومیه وجود دارد و سه ایستگاه بین راهی قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان در حال احداث است.

نماینده مجری کل در آذربایجان غربی می گوید: راه آهن مراغه – ارومیه در مسیر پیشرفت خود به سمت ارومیه به ایستگاه نقده رسیده است.

محمد آقالار می افزاید: عملیات زیرسازی و تکمیل ساختمان ایستگاه نقده تاکنون با اعتباری افزون بر 23 میلیارد تومان انجام شده است.

وی اضافه می کند: راه آهن مراغه – ارومیه در حوزه شهرستان نقده از پیشرفت 90 درصدی برخوردار است و پیش بینی می شود این طرح در اواخر خرداد سال جاری به بهره برداری برسد.

آقالار با اشاره به تامین بودجه طرح راه آهن مراغه - ارومیه اظهار می دارد: در صورت تامین بودجه، کل این طرح اواخر سال 96 به بهره برداری می رسد.

برای اتمام کل پروژه دو هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در تایید این خبر می گوید: بخش خط آهن مهاباد تا نقده با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله اتمام بوده و تا اواخر خرداد ماه آماده بهره برداری می‌شود.

وی با اشاره به جزییات این پروژه توضیح می دهد: ۱۸ کیلومتر ریل گذاری این خط آهن در مرحله اتمام بوده و پنج کیلومتر باقی مانده نیز تا خرداد ماه به اتمام می‌رسد.

به گفته نصر ایستگاه راه آهن نقده نیز از 90 درصد و محوطه ایستگاه 74 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بر اساس برآوردها برای اتمام کل پروژه ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

با توجه به اینکه کمبود اعتبار یکی از دلایل عدم بهره برداری به موقع این پروژه ملی عنوان می شود، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اظهار می دارد: در راستای تکمیل این طرح در سال جاری پیش بینی شده است میزان اعتبارات تخصیص یافته افزایش  یابد که امیدواریم با افزایش اعتبارات سرعت احداث آن نیز افزایش یابد.

نصر ادامه می دهد: برای سرعت بخشیدن به احداث قطعه راه آهن نقده – ارومیه که در حال حاضر 67 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، پیمانکار جدیدی احداث پروژه را تحویل گرفته است که امیدواریم هر چه زودتر عملیات اجرایی تسریع یافته و طرح آماده بهره برداری شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با بیان اینکه از آغاز اجرای طرح راه آهن مراغه – ارومیه یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، می گوید: برای اتمام آن دو هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

با توجه به اینکه صنعت حمل و نقل به عنوان پيش‌نياز و زيربنای توسعه پايدار نقشی اساسی و كارآمد در باروری امكانات و استعدادهای بالقوه جوامع داشته و از طريق جابه جايی بار و مسافر، پيوند ناگسستنی بين عوامل مختلف رشد و توسعه را فراهم می‌آورد و موجب برقراری و تقويت هرچه سريع تر بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود و از طرفی توسعه حمل ونقل ريلی به عنوان امن ترين، ارزان ترين، کم مصرف ترين و پاک ترين سيستم حمل ونقل ضرورتی اجتناب ناپذير است، اما مردم استان آذربایجان غربی با وجود موقعیت ممتاز جغرافیایی و هم مرزی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان از این نعمت محروم‌اند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا