اخبار
کد خبر : 2078 ۱۳۹۵/۰۱/۲۹   

خدمات عادلانه در سکونتگاه های غیررسمی ارائه می شود

سکونتگاه های غیررسمی از پیامدهای توسعه نامتوازن در نظام شهرنشینی است که باعث ایجاد ناهنجاری هایی در توسعه شهرها بوده است.

به گزارش نای قلم، در شرایط حاضر رشد سکونتگاه های غیررسمی در درون یا مجاور و اطراف شهرها به یکی از مسایل جدی اجتماعی تبدیل شده است.

تداوم فزاینده سکونت در این محلات می تواند در آینده نزدیک به بحرانی در شهرنشینی تبدیل شود. این نوع سکونتگاه ها به لحاظ پایین بودن ارزش زمین و مسکن در آنها، محل مناسبی برای مهاجران فقیر و کم درآمد روستایی و نیز فقرای شهری است که توان تحمل هزینه های بالای سکونت در شهرهای بزرگ را ندارند و از آنجا که چنین محلاتی به صورت خودرو و غیررسمی شکل می گیرند و نیز به لحاظ ویژگی های طبیعی، کالبدی، اجتماعی و اقتصادی شان فاقد نظارت هستند لذا زمینه ساز بروز و گسترش آسیب های اجتماعی می شوند.

تمرکز بالای افراد، خانوارها و گروه های کم درآمد و فقیر رشد آسیب های اجتماعی در این محلات را تولید و بازتولید می کند به نحوی که تداوم آن به فروپاشی درونی آنها و نیز سرایت آسیب ها به سایر محلات و مناطق شهری درگیر با این پدیده منجر می شود.

 این پدیده در حال حاضر به علت روند رو به افزایش و تأثیرات عمیق فردی و اجتماعی آن می باید مورد توجه مسئولان و دست اندرکاران امور اجتماعی قرار گیرد و برای پیشگیری و کاهش آسیب های ناشی از آن مداخلات هدفنمد انجام گیرد.

همچنین لازم است که رویکرد توجه به سکونتگاه های غیررسمی از ابعاد مختلف مورد توجه دولتمردان قرار گیرد و برنامه ریزی های دقیقی در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی تدارک دیده شود، بدیهی است که رویکرد اجتماع محور در راستای به کارگیری مشارکت وسیع توده های فقیر ساکن در حاشیه ها می تواند به پایداری طرح های اجرایی کمک کند. برنامه ریزی ها باید به مداخلات هدفمند در راستای کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی پرداخته و مبتنی بر واقعیات موجود در هر منطقه جغرافیایی باشد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی در نخستین جلسه کمیته مشترک کاهش آسیب های اجتماعی در حاشیه شهرها و سکونتگاه های غیررسمی گفت: خدمات عادلانه در حاشیه شهرها و سکونتگاه های غیررسمی ارائه می شود.

به گزارش نای قلم، سعید فریور اظهار کرد: بهزیستی به عنوان یکی از ارگان های دخیل در ارائه خدمات در مناطق حاشیه نشین از بدو تاسیس نسبت به ارائه خدماتی عادلانه توام با حفظ کرامت انسانی اقدام می کند.

وی کاهش آسیب های اجتماعی، پیشگیری از معلولیت ها و خدمات تخصصی توانبخشی در مناطق حاشیه نشین را از جمله خدمات بهزیستی برشمرد.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: در حال حاضر سکونتگاه های غیررسمی در استان شناسایی و برنامه هایی در راستای برقراری عدالت اجتماعی و توازن عادلانه خدمات تدوین شده است.

فریور با بیان اینکه تجمیع خدمات و جلوگیری از موازی کاری به همراه پایش و ارزیابی می تواند در راستای نتایج موثر این کمیته مهم تلقی شود، گفت: بهزیستی به عنوان ارگانی تخصصی آمادگی دارد تا در اجرای برنامه های کمیته فعالانه عمل کند.

دبیر کمیته ساماندهی کاهش آسیب های اجتماعی در حاشیه شهرها با تقدیر از حس مسئولیت پذیری ارگان های عضو کمیته ابراز امیدواری کرد تا این کمیته بتواند با توجه به حمایت های استاندار،معاون سیاسی اجتماعی و مدیرکل امور اجتماعی استانداری بتواند به اهداف مدنظر دست یابد.

در ادامه هر یک از نمایندگان دستگاه های عضو کمیته به بیان نکته نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا