اخبار
کد خبر : 2071 ۱۳۹۵/۰۱/۲۹   

بحران فروش اینترنتی لوازم آرايشي

عابد فتاحی: هیچ اطمینانی به مصرف اقلام مورد تبليغ در ماهواره‌ها و فضاي مجازي وجود ندارد

یکی از مسائلی که این روزها باب شده خرید اینترنتی محصولات آرایشی بهداشتی است.

به گزارش نای قلم، افرادی که با اینترنت سر و کار دارند بسیار با تبلیغات انواع و اقسام محصولات آرایشی بهداشتی مواجه شده اند که با قیمت بسیار ارزان تری به شرط عرضه درب منزل ارائه می‌شوند، شرایط به گونه ای شده است که ديگر عضويت در يك گروه مجازي و واژه‌هايي همچون خريد آنلاين و توجه به اين قضيه براي هر يك از ما به يك موضوع متداول و روزمره تبديل شده است، فقط كافي است اسم محصولي را در اينترنت جست‌وجو كرد، انواع و اقسام صفحه‌ها با اطلاعات متنوع در اختيار كاربران گذاشته مي‌شود.

به این گونه تبلیغات اینترنتی، تبلیغات ماهواره‌ای را هم اضافه کنید که همه از یک قماش هستند و تنها دلیل ارزانیِ فروش‌شان، تقلبی بودن محصولات‌شان است؛ وگرنه که محصولات اصلی آن قدر فروش دارند و سال‌های سال است که مصرف کنندگان آن‌ها را می شناسند که نیازی به این گونه تبلیغات و کاهش قیمت‌شان ندارند.

از طرفی اینگونه خریدها رفت و آمدها را تسهيل كرده است و ديگر نياز نيست براي تهيه يك محصول از نقطه‌اي به نقطه ديگر شهر رفت و آمد كرد، اما همين قضيه در برخي مواقع مي‌تواند آسيب‌زا باشد، چون در زمينه عرضه محصولات آرايشي و بهداشتي به دليل اينكه هنوز از سوي سازمان‌هاي ذي‌ربط مجوزي صادر نشده نارسايي‌ها فراوان است.

وقتي سلامتي بازيچه مي‌شود

مریم، یک آرایشگر درباره خريد آنلاين محصولات آرايشي و بهداشتي مي‌گويد: بيشتر مراكز، سايت‌ها و كانال‌ها در دنياي مجازي از طريق واسطه به اين محصولات دسترسي دارند و اغلب محصولات يا تقلبي يا تاريخ مصرف گذشته به مشتري‌ها عرضه مي‌شود، محصولات آرايشي با پوست و چشم افراد در تماس است و اينكه برخي افراد با ساده‌انگاري اين محصولات را با اميد چند درصد تخفيف خريداري مي‌كنند بايد بدانند كه جان و سلامتي خود را به بازي گرفته‌اند.

تبليغات فانتزي و مصرف كالاهاي نامرغوب

نرگس به خريد‌هاي آنلاين در حوزه محصولات آرايشي و بهداشتي چندان توجهي ندارد و معتقد است: در اين نوع خريد‌ها صحت و سقم محصولات چندان مشخص نيست. در بسياري از مواقع آنچه در تصوير و تبليغات به نمايش گذاشته شده با واقعيت موجود متفاوت است. با اين تفاسير ترجيح مي‌دهم به جاي خريد با استرس به شكل حضوري خريد كنم.

وی اضافه می کند: چندي پيش در يكي از شبكه‌هاي معروف كه در همه زمينه‌ها تخفيف ارائه مي‌دهد عضو شدم و بعد از خريداري محصولات متنوع و استفاده از خدمات آن متوجه فعاليت آن بر پايه تبليغات كاذب و بزرگنمايي‌هاي متداول در تبليغات شدم. در ضمن در سال‌هاي اخير يك شركت عرضه محصولات آرايشي و بهداشتي با عضو‌پذيري از مشتريان در كشور به فعاليت مي‌پرداخت، اما چندي بعد اين محصولات از بازار جمع‌آوري شد. حال كه چند سالي از اين موضوع گذشته است، در برخي مغازه‌ها با عرضه اقلام زنانه همچون بلوز، روسري، شال و... اين محصولات آرايشي و بهداشتي به‌عنوان هديه در اختيار مشتري‌ها قرار داده مي‌شود.

به‌ مجوز محصولات آرايشي و بهداشتي توجه كنيد

يك عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره خريد محصولات آرايشي و بهداشتي در كشور مي‌گويد: ايران بر اساس آمارهاي منتشر شده از سوي سازمان غذا و دارو يكي از پرمصرف‌ترين كشورها در زمينه استفاده از محصولات آرايشي است.

عابد فتاحي مي‌افزايد: بارها از سوي وزارت بهداشت و درمان و ديگر سازمان‌هاي مسئول اعلام شده است كه به مصرف اقلام مورد تبليغ در ماهواره‌ها و فضاي مجازي هيچ اطميناني وجود ندارد و هر نوع مواد غذايي، خوراكي، آشاميدني و دارويي فقط در صورت تایید از سوي وزارت بهداشت مجوز مصرف خواهد داشت، اما باز در كشور شاهد مصرف انبوه اين محصولات هستيم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بيان اينكه از مردم خواستار استفاده محصولات مورد تایید از سوي سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت هستم، تاكيد مي‌كند: مصرف هر يك از محصولات آرايشي و بهداشتي بايد با صدور مجوز از سوي وزارت بهداشت باشد، در غير اين صورت مصرف اين محصولات عواقب سنگيني براي افراد به همراه خواهد داشت.

فتاحي مي‌گويد: متاسفانه در بين برخي از افراد جامعه اينچنين جا افتاده است كه گراني محصولات آرايشي ايمني سلامت اين محصولات نيز است، آنها بايد بدانند كه اين طرز تفكر به هيچ عنوان علمي و اصولي نيست. در ضمن برخي افراد محصولات داخلي را بي‌‌كيفيت قلمداد مي‌كنند، اين در حالي است كه محصولات توليد داخل با نظارت كارشناسان امر، متناسب با شرايط آب و هوايي كشور و با تایید سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت توليد مي‌شود. به گفته او با توجه به تبليغات ماهواره‌اي خواهيد ديد كه بيشتر موضوع تبليغات در زمينه‌هاي محصولات آرايشي و بهداشتي و رنگ مو و ... است. اين تبليغات در شرايطي انجام مي‌شود كه هيچ مجوزي از سوي سازمان غذا و درمان كشور براي توزيع اين محصولات در بازار وجود ندارد. براي مثال در تبليغات ماهواره كشور تركيه انواع و اقسام اين محصولات مشاهده مي‌شود، ‌اما بايد توجه داشت كه تبليغ اين محصولات در ماهواره به دليل مسائل اقتصادي و كسب سود است و به نوعي سلامت افراد با مصرف اين داروها در خطر است.

فتاحي درباره كم و كيف خريد‌هاي آنلاين محصولات بهداشتي تصريح مي‌كند: تاكنون وزارت بهداشت و درمان براي خريد‌هاي آنلاين مجوز صادر نكرده است، كميسيون بهداشت و درمان مجلس براي ممانعت از مصرف دارو، وسايل آرايشي، آشاميدني و غذايي بدون مجوز طرحي ارائه كرده است.

او مي‌گويد: عدم عرضه اين محصولات غيراستاندارد دغدغه وزارت بهداشت و كميسيون بهداشت و درمان مجلس است، با آگاه‌سازي مردم و فرهنگسازي بايد جلوی عرضه محصولات آرايشي را گرفت تا بدين ترتيب از بروز صدمات احتمالي ناشي از مصرف اين محصولات جلوگيري كرد.

در نهایت این که یادتان باشد هیچ ارزانی بی حکمت نیست و در انتخاب لوازم آرایش دقت بسیاری به خرج دهید و تنها به صرف کمتر بودن قیمت و تنوع، تن به استفاده از لوازم تقلبی و فاقد كیفیت ندهید، چراكه در درازمدت مجبور خواهید شد با مراجعه به دكتر پوست هزینه بسیار بیشتری برای تجدید سلامتی از دست رفته‌تان صرف كنید.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا