اخبار
کد خبر : 2059 ۱۳۹۵/۰۱/۲۷   

راه ها از سرمايه هاي اصلي و شاخص توسعه هستند

اجرای كريدور غرب كشور در آذربايجان غربي

تصادف های جاده ای یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در کشور و استان آذربایجان غربی به شمار می رود.

به گزارش نای قلم، به واسطه تصادفات جاده ای علاوه بر از دست رفتن سرمایه های انسانی، این معضل هزینه های زیادی را نیز به دوش خانواده ها و به اقتصاد تحمیل می کند.

راه ها اساسی ترین زیرساختی است که موجب پیوند اجتماعات به یکدیگر می شود و جایگاه خاصی در حمل و نقل برعهده دارند از این رو ضروری است با استانداردسازی و بهینه کردن جاده های استان شاهد کاهش تلفات جاده ای باشیم.

استان آذربایجان غربی ۱۲ هزار و ۵۸۵ کیلومتر دارد که از این میزان ۲۲۶ کیلومتر بزرگراه، ۸۰۴ کیلومتر راه اصلی، یک‌هزار و ۹۸۲ کیلومتر راه فرعی و یک هزار و ۴۹۵ کیلومتر راه دسترسی و مرزی است که براساس اعلام مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در راستای رفع مشکلات موجود عملیات راهسازی به صورت گسترده در دستور کار قرار گرفته است.

داریوش نصر در عین حال به کمبود اعتبارات عمرانی نیز اشاره می کند و اظهار می دارد با تخصیص اعتبارات مصوب در بخش طرح‌های عمرانی در حوزه احداث راه‌ها روند اجرای پروژه‌ها در سطح كشور و استان تسریع می یابد.

وی در ادامه سخنان خود در تشریح این اقدامات می گوید: با استفاده از امكانات و منابع داخلي ادارات شهرستان هاي تابعه طی اسفند ماه سال گذشته ۱۷ نقطه حادثه خیز در استان اصلاح شد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اضافه می کند: با توجه به هماهنگي هاي صورت گرفته با پليس راه و نيروي انتظامي 67 نقطه حادثه خيز ديگر نيز در دستور كار برنامه هاي اداره كل  قرار دارد که در سه ماه آينده به اتمام مي رسد.

نصر، اضافه می کند: در حوزه راهداری در زمینه ساماندهي علايم ايمني، تنظيف حريم و روردي و خروجي شهرها و شست و شوي تابلوها در جاده هاي استان و استانداردسازي گاردريل و تجديد و اجراي عمليات خط كشي اقدامات خوبی انجام گرفته است.

 وی از افزایش دوربین های نظارتی در جاده ها خبر می دهد و تصریح می کند: در حال حاضر كنترل و نظارت بر وضعيت جاده هاي آذربايجان غربي از سوي مركز مديريت راه هاي اداره كل راه و شهرسازي استان با بهره گيري از 38 دستگاه دوربين هاي نظارتي انجام مي شود که برنامه ريزي شده است اين تعداد دوربين هاي نظارتي به 62 عدد افزايش يابد.

كريدور غرب كشور در آذربايجان غربي اجرا می شود

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی سپس به پروژه كریدور غرب كشور اشاره می کند و می گوید: كريدور غرب كشور تحت عنوان كريدور ١٠ در سطح ملي مطرح است كه از شهرستان اروميه به سمت ماهشهر است و تلاش مي كنيم كه از سمت اروميه – سلماس – خوي، ايوغلي و جلفا  اين محور را به كريدور شمال  كشور، بازرگان  به سمت تهران و مشهد متصل كنيم كه دراين صورت تغيير و تحول اساسي در سطح راه هاي استان انجام می شود.

وی با بیان اینکه راه ها يكي از سرمايه هاي اصلي و شاخص توسعه است، اضافه می کند: كريدور غرب كشور در حال حاضر تصويب شده است و از سمت  اروميه  – مهاباد و مياندوآب هست كه با اجرايي شدن اين پروژه طول بزرگراه هاي جنوب استان افزايش می یابد.

نصر با بيان اينكه در سال جاري اجراي عمليات راهسازي به صورت گسترده خواهد بود می افزاید: در آذربايجان غربي 240 كيلومتر بزرگراه و 907 كيلومتر راه  اصلي و  يك هزار و 560  كيلومتر راه فرعي و 7800 كيلومتر راه روستايي داريم كه در سال گذشته 198 كيلومتر راه روستايي آسفالت شد.

مدير كل راه و شهرسازي آذربايجان غربي در مورد ترانزيت محور ايواوغلي – ماكو نیز خاطرنشان می کند: اين پروژه در سال 93 و 94 تحت عنوان مديريت بدون پول در قالب 140 كيلومتر قرارداد منعقد شده است كه  در حال حاضر هشت درصد پيشرفت فيزيكي دارد.

به گفته وی بخشي از اين محور در حوزه منطقه آزاد ماكو قرار دارد و تفاهم نامه اي با اين منطقه امضا شده است و عمليات زيرسازي و آسفالت را سازمان راهداري برعهده دارد.

نصر درزمينه محور خوي – قطور – رازي نيز توضیح می دهد: اين محور يكي از محورهاي اصلي و ترانزيتي بوده و جزو پروژه هاي مهم به شمار مي رود  كه سه پيمانكار در اين محور در حال اجراي عمليات هستند و ابنيه فني دو پل از تقاطع ها به صورت فعال اجرا مي شود و دو تقاطع ديگر نيز در دستور كار قرار دارد و 5.7 كيلومتر از سمت ابتداي محورو 7.5 كيلومتر از انتهاي محور  نيز در مرحله اجرا است.

 وي در ادامه خاطرنشان می کند: طي جلساتي كه با مقام عالي استان داشتيم و تاكيدات ويژه اي كه داشتند برنامه ريزي شده است كه در سطح ملي اين پروژه توسط سرمايه گذار اجرا شود چرا كه اين محورها از محورهای شرياني و ورودي كشور به شمار مي رود و قرار است توسعه كشور از طريق اروپا و كشورهاي توسعه يافته از اين محورها اتفاق بيفتد از این رو بايد در اين زمينه زيرساخت ها را كه شاخصه اصلي اش راه است، به سرانجام برسانيم.

به گفته نصر اداره كل راه و شهرسازي براي اولين بار در سطح استان موفق شد با همكاري روساي شهرستان ها، پيمانكاران و كارخانه هاي آُسفالت استان بدون هزينه نسبت به ريزشبرداري، چاله پركني و آسفالت ريزي با استفاده از قير رايگان و آسفالت سرد اقدام کند.

وی سپس به اقدامات انجام شده در راه های روستایی استان اشاره و اضافه می کند: با توجه به كمبود اعتبارات، اجراي پروژه هاي راه روستايي به صورت اماني تحول چشم گيري در ارتقاي شاخص بهره مندي مناطق روستايي از راه استاندارد ايجاد مي كند.

بهسازی و آسفالت 190 كيلومتر راه روستايي در استان

نصر يادآور می شود: 190 كيلومتر راه روستايي در استان در سال گذشته بهسازي و آسفالت شده است.

به گفته وی پروژه هاي بهسازي و آسفالت راه هاي روستايي بااستفاده از امكانات و ماشين آلات سنگين راه و شهرسازي آذربايجان غربي اجرا مي شود كه اين امر با توجه به كمبود اعتبارات تحول چشم گيري در ارتقاي شاخص بهره مندي مناطق روستايي از راه استاندارد ايجاد مي كند.

 اين مقام مسئول از توجه ويژه به تكميل پروژه هاي راه سازي بالاي 80 درصد پيشرفت اجرايي خبر می دهد و می گوید: ايمن سازي محور خوي- فيرورق، بهسازي و تعريض راه روستايي امامزاده برگشاد و آسفالت راه روستاي قادوكندي از جمله اين پروژه هاست.

سخن آخر اینکه جاده استاندارد یکی از مهمترین نیازهای هر منطقه محسوب می شود.

بدون شک جاده و راه های ارتباطی مناسب به عنوان یک عامل مهم در زیرساخت های استان آذربایجان غربی محسوب می شود که باید برای دستیابی به این مهم تلاش بیشتری کرد.

بدون شک حذف نقاط حادثه خیز استان و استانداردسازی جاده ها هم در کاهش تصادفات نقش مهمی دارد و هم در توسعه زیرساخت های استان برای توسعه کمک می کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا