اخبار
کد خبر : 2045 ۱۳۹۵/۰۱/۲۵   

احداث باغ موزه ملی گیاهان دارویی معطر در آذربایجان غربی

آذربايجان غربي از جمله مناطقي است كه از نظر وجود گياهان و پرورش انواع مختلف آن به ویژه گياهان دارويي از جايگاه خاص و مهمي برخوردار است به طوري كه اين استان يكي از قطب هاي مهم رويش گياهان دارويي كشور محسوب مي شود و مردم سالانه بیش از 60 گونه از گیاهان این منطقه را برداشت می كنند.

به گزارش نای قلم، تاكنون 500 گونه گیاهی دارویی از جمله كاسنی، شب بو و نعناع، بولاغ اوتی، ختمی، چوبان كبریتی، بادرنجبویه، شیرین بیان، ثعلب، مرزه، اله گز، نسترن، موسیر، گندله، داغ جعفری سی، داغ قارپیزی، دوه دابانی، مندی، قوش اوزومی، داغ سقزی، یمیشان، چریش، هویچ وحشی، غاز ایاغی، یارپیز، كنگر، شوید، كهلیك اوتی و اوشقون در آذربایجان غربی شناسایی شده است.

بر اساس اظهارات كارشناسان مركز تحقیقات و آموزش جهاد كشاورزی آذربایجان غربی از لحاظ تنوع گیاهان دارویی رتبه نخست كشور را به خود اختصاص داده است.

از 500 گونه گیاه دارویی موجود و شناسایی شده در استان بیش از 40 گونه مصرف خوراكی دارد.

از هشت هزار گونه گیاهی موجود در كشور نیز یك هزار و 200 گونه در آذربایجان غربی شناسایی شده است.

 کلنگ احداث باغ موزه ملی گیاهان دارویی معطر در محوطه ستاد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی امروز با حضور رئیس ستاد توسعه علوم وفناوری گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به زمین زده شد.

عصاره رئیس موسسه ثبت و گواهی نهال و بذر و رئیس ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت و گو با خبرنگاران رسانه های جمعی گفت: این باغ موزه شامل گیاهان اندمیک، انحصاری و اقتصادی که در صنایع رنگ و داروسازی کاربرد دارند با کمک این ستاد امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: این باغ موزه به عنوان الگوی ترویجی و آموزشی برای فرهنگ سازی و ایجاد بستر مناسب جهت تحقیق و ترویج خواهد بود.

رئیس ستاد توسعه علوم وفناوری گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: دانشجویان، پژوهشگران، صنعتگران، محققان، مسئولان، شرکت های دانش بنیان و علاقمندان به فضای سبز و همچنین گردشگران داخلی و خارجی می توانند بعد از راه اندازی از بستر و توانمندی های به وجود آمده در این مرکز بازدید به عمل آورند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا