اخبار
کد خبر : 2021 ۱۳۹۵/۰۱/۲۲   

خسارت 160میلیارد تومانی به بخش کشاورزی آذربایجان غربی

استان آذربايجان غربی به دليل برخورداری از زمين‌های حاصلخيز و مناطق طبيعی غنی، از مهم‌ترين مناطق کشاورزی و دامپروری و از مناطق مستعد کشاورزی در ایران است که با وجود این که این استان 6.2 درصد مساحت کشور را دربر می‌گیرد ولی اراضی کشاورزی آن بیش از 6.5 کل اراضی مزروعی کشور را شامل می‌شود.

به گزارش نای قلم، در این استان بیش از 24 دشت حاصلخیز وجود دارد که در همه بخش‌های استان پراکنده هستند که به همراه رودخانه‌های متعدد، این استان را به یکی از مراکز کشاورزی در کشور تبدیل کرده است.

بیشترین سطح زیر کشت اراضی زراعی به اراضی زراعت دیم تعلق دارد که قسمت‌های شمالی و جنوبی و غربی استان را شامل می‌گردد گندم یکی از محصولات زراعی استراتژیک بوده و جو نیز از محصولات عمده در این استان می‌باشد. سیب، انگور، زردآلو نیز از عمده محصولات باغی در استان هستند که در این میان آذربایجان غربی در زمینه تولید بسیاری از محصولات کشاورزی دارای رتبه اول در کشور است.

با وجود این پتانسیل کشاورزی یکی از پرمخاطره‌ترین فعالیت‌های اقتصادی است. بلایای طبیعی، آفت نباتی، تغییرهای ناگهانی دما و گاه حتی بارش بی‌موقع خسارت‌های زیادی به کشاورزان وارد می‌کند به طوری که خشکسالی، سرمازدگی، سیل و حوادث غیرمترقبه، امسال نیز طی سالیان اخیر زندگی کشاورزان استان را بحران‌زده‌ کرده است به‌گونه‌ای که به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در سال زراعی 95-94، نزدیک به 160میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

 اسمعیل کریم زاده می افزاید: بارش برف در آخرین روزهای پایانی سال گذشته بیش از 135میلیارد تومان به محصولات باغی و همچنین جریان سیل ناشی از بارشهای بهاره در روزهای نهم و دهم فروردین ماه نیز که موجب تلف شدن تعدادی از احشام و تخریب ابنیه و تاسیسات دامی و کشاورزی و پر شدن ایستگاههای پمپاژآب شد ،به مبلغ 3 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد.

وی می افزاید: با احتساب مبلغ 21 میلیارد تومان خسارت ناشی از جاری شدن سیل ، طوفان و تگرگ در مهرماه سال زراعی جاری نیز در مجموع خسارت وارده به بخش کشاورزی استان نزدیک به 160 میلیارد تومان برآورد می شود.

کریم زاده تصریح می کند: بر اساس بررسی های میدانی به عمل آمده در روزهای پایانی سال 94، باغات هسته دار اعم از زردآلو ، آلو ، بادام محلی ، گردو ، شلیل ، هلو در سطح 16 هزار و 582 هکتاردچار خسارت شده که برآورد می شود امسال به میزان 61 هزار و 96 تن تولید محصولات هسته دار کاهش یابد .

این مقام مسئول با بیان اینکه این میزان خسارت در حدود 17 درصد از باغات استان را شامل می شود، خاطر نشان می کند: بیشترین میزان خسارت وارده مربوط به محصولات باغی هسته دار از شهرستانهای ارومیه، میاندوآب، شاهین دژ بوده و از شهرستان چالدران تا کنون به دلیل عدم گل دهی محصولات باغی خسارتی گزارش نشده است .

وی اضافه می کند: از کل غرامت قابل پرداخت به کشاورزان از بابت بیمه محصولات کشاورزی در سال زراعی گذشته 272 میلیارد ریال آن به بیمه گذاران پرداخت شده و مابقی تعهدات صندوق بیمه کشاورزی در حال تامین نقدینگی برای پرداخت است.

کریم زاده یادآور می شود: بررسی میزان خسارت وارده به محصولات زراعی استان نیز توسط کارشناسان به صورت میدانی در حال انجام است و به زودی احصا و اعلام خواهد شد.

بیمه محصولات کشاورزی یکی از اهرم‌های توسعه کشاورزی

بیمه محصولات کشاورزی را می‌توان یکی از اهرم‌های توسعه کشاورزی دانست؛ زیرا با این سازوکار می‌توان از طریق پس‌اندازهای اندکی که انبوه کثیری از کشاورزان به عنوان حق بیمه می‌پردازند؛ خسارت وارد به کشاورزان خسارت‌دیده را جبران کرد.

بیمه یکی از پشتوانه‌های افراد جامعه است که در صورت بروز حوادث و خطرها نقش مهمی در جبران بخشی از خسارات وارده خواهد داشت. در عرصه‌ی کشاورزی نیز مدت‌هاست که با فعالیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی، طرح بیمه محصولات کشاورزی و دامی در این بخش به اجرا درآمده و در حالی که با توجه به خشکسالی‌های مکرر و وقوع بلایای طبیعی غیرمترقبه در کشور ما انجام حمایت‌های بیمه‌ای در بخش کشاورزی می‌تواند در کاهش مشکلات تولید و برداشت محصول نقش موثری داشته باشد.

رئیس ستاد بیمه کشاورزی و مسئول حوادث غیرمترقبه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم با تاکید بر اینکه بیمه محصولات کشاورزی بهاره در استان آغاز شده و کشاورزان می‌توانند نسبت به بیمه اراضی زراعی خود اقدام کنند، گفت: عملیات بیمه گری چغندر قند در بسیاری از شهرهای استان از هفته آخر اسفند ماه شروع شده که شامل شهرستان‌های خوی، چایپاره، ارومیه، نقده، میاندوآب، مهاباد، سلماس و بوکان است.

محمد احرامی افزود: در برخی از شهرستان‌ها نیز عملیات بیمه گری چغندر قند به همراه سایر محصولات کشاورزی کشت بهاره اخیراً آغاز شده که شامل پیرانشهر، اشنویه، ماکو، پلدشت، چالدران است.

رئیس ستاد بیمه کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: خدمات و تعرفه‌های بیمه ای محصول چغندر قند، ذرت دانه ای، سیب زمینی بهاره، پیاز بهاره و نخود و عدس دیم در ۲۰ اسفند همراه با گزینه‌های هزینه تولید و گزینه تناژی به استان ابلاغ شده است.

احرامی گفت: از مزایایی که صندوق بیمه برای کشاورزان بیمه گذار در نظر گرفته است، می‌توان به افزایش تعهدات بیمه گر در گزینه تولید اشاره کرد که تنها ۲۵ درصد از سوی کشاورز و مابقی از سوی دولت تأمین می‌شود.

وی یاد آور شد: در صورتی که کشاورزان چغندر کار با انتخاب گزینه هزینه تولید اقدام به بیمه کردن اراضی زراعی خود کنند، حداکثر تعهدات بیمه گر ۲۰ میلیون ریال خواهد بود ولی اگر کشاورزان بتوانند میزان عملکرد در هکتار خود را به ۶۰ تن در هکتار برسانند، میزان تعهدات بیمه گر به ۱۳۵ میلیون ریال افزایش پیدا می‌کند.

مسئول حوادث غیرمترقبه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: در صورت انتخاب سایر گزینه‌ها سهم دولت ثابت است و حق بیمه به تناسب انتخاب تناژ افزایش می‌یابد.

احرامی افزود: از سطح زیر کشت محصولات زراعی کشت پاییزه استان در سال زراعی ۹۳ -۹۴ حدود ۱۲۰ هزار هکتار و باغ‌ها نیز ۲۰ هزار هکتار تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

رئیس ستاد بیمه کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: در سال زراعی جاری سهم محصولات زراعی پاییزه استان از بیمه ۱۳۴ هزار هکتار بوده که نسبت به پارسال افزایش یافته است ولی در باغات به علت عدم پرداخت به موقع غرامت‌های سال گذشته، سطح بیمه محصولات باغی ثابت بوده است.

کشاورزی فعالیتی سرشار از مخاطره است که در این فعالیت انواع مخاطرات طبیعی اجتماعی و اقتصادی دست به دست هم داده و مجموعه شکننده و آسیب‌پذیری برای تولیدکنندگان فراهم می‌نماید از این رو باید روند برنامه‌ریزی‌های بیمه کشاورزی به صورتی باشد که مسئولان اجرایی طرح‌های کشاورزی، توان فرهنگسازی بیمه را در جامعه بهره‌برداران به عنوان عاملی مهم در شکوفایی اقتصاد کشاورزی در دست داشته باشند. همچنین انجام به موقع تعهدات بیمه کشاورزی خواهد توانست کشاورزان بیشتری را ترغیب به روی آوردن به بیمه کردن محصولات خود کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا