اخبار
کد خبر : 2016 ۱۳۹۵/۰۱/۲۱   

کمک‌های ژاپن به دریاچه ارومیه در هاله ای از ابهام است

سند فاز سوم همکاری مشترک سازمان ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت از محیط زیست جمهوری اسلامی ایران در حوزه آبریز دریاچه ارومیه هفته پیش بود که به امضا رسید و بنابر آن دولت ژاپن متعهد شده است یک میلیون دلار برای توسعه کشاورزی بابت احیای دریاچه ارومیه اختصاص ‌دهد.

به گزارش نای قلم، بر اساس این تفاهمنامه که تاکنون دو مرحله از آن به اجرا در آمده است،‌ دولت ژاپن همکاری‌های لازم برای توسعه پایدار کشاورزی بابت احیای دریاچه ارومیه را انجام می‌دهد و در این خصوص به سازمان حفاظت از محیط زیست کشورمان کمک خواهد کرد که از دو مرحله قبلی این پروژه همکاری 75 روستا تحت پوشش این طرح قرار گرفت و در فاز سوم این طرح نیز که بین سال‌های 2016 تا 2017، انجام خواهد شد 15 روستا تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

این پروژه‌های همکاری بابت توسعه مشارکت جوامع محلی انجام خواهد گرفت که در آن احیاء حوزه آبریز دریاچه ارومیه مد نظر قرار خواهد گرفت.

عضو فراکسیون نجات دریاچه ارومیه امروز در اظهار نظری در ارتباط با این تفاهم نامه اعلام کرده است اینکه ژاپن با چه امکاناتی می‌خواهد وارد مسئله احیای دریاچه ارومیه شود فعلا در هاله‌ای از ابهام است و من از آن اطلاعی ندارم.

عابد فتاحی با بیان اینکه نباید بر سر باتلاق‌های ارومیه مجادله سیاسی شود، اظهار می دارد: به نظر من برای احیای دریاچه ارومیه باید از افکار جهانی استفاده کنیم.

وی با اشاره به بارندگی‌های اخیر در ارومیه، ادامه می دهد: این دریاچه جان گرفته و برای اولین بار پس از چند سال فرصتی را برای مردم آن منطقه ایجاد کرده است.

فتاحی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم اظهار می کند: این دولت برای احیای این دریاچه همت کافی داشته، البته در این حوزه هیچگاه مسائل مالی مطرح نبوده و بیشتر مسائل کارشناسی و فنی مورد بحث بوده است.

وی با اشاره به اقدامات فراکسیون نجات دریاچه ارومیه تصریح می کند: تمام مردم این منطقه به خاطر حساسیت‌هایی که نسبت به این دریاچه دارند دائما ما نمایندگان را به چالش می‌کشند.

عضو فراکسیون نجات دریاچه ارومیه اضافه می کند: مردم همیشه دو مسئله در این حوزه را از ما خواستار شدند اول اینکه ما نباید حل مسئله دریاچه را  به سیاست‌ها و سیاسی بازی‌ها گره بزنیم.

فتاحی با بیان اینکه نباید بر سر باتلاق‌های ارومیه مجادله سیاسی شود،  متذکر می شود: متاسفانه در گذشته ما توجه ویژه‌ای به این دریاچه نداشته‌ایم و این دریاچه خشک شده اما حالا مسئله دریاچه ارومیه شیرین شده و بر سر زبان‌ها افتاده است و هر کسی می‌خواهد از احیای این دریاچه مرده سوء استفاده کند.

شایان ذکر است ارتقای ظرفیت های ملی، استانی و محلی با هدف اطمینان از دستیابی به مدیریت جامع، حفاظت و بهره برداری پایدار از اکوسیستم ها، منابع طبیعی و تنوع زیستی، همسوسازی اقتصاد محیط زیست در برنامه ریزی و حسابرسی های ملی، جلوگیری از آلودگی های محیط زیستی فعلی و نهادینه سازی و اجرای پروژه ها و طرح های کاهش و سازگاری با تغییرات آب و هوا بخشی از مسئولیت ایران در این پروژه است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا