اخبار
کد خبر : 2014 ۱۳۹۵/۰۱/۲۱   

موعد نوشیدن عرق‌ بیدمشک رسید

رتبه اول آذربایجان غربی با تولید 800 تن بید مشک در کشور

آذربایجان غربی بهار طبیعت را با شکوفه کردن و به گل نشستن درختان بیدمشک شروع می کند، اهالی این دیار شکوفه های بیدمشک را به عنوان پیام آوران شادابی و آرامش می دانند و موسم چیدن شکوفه های بیدمشک را سرآغاز شکوفایی و سرسبزی طبیعت دل انگیز قلمداد می کنند.

به گزارش نای قلم، در این فصل از سال که بیدمشک های بهاری بر روی شاخه های درختان می درخشند، زنان در مناطق مختلف آذربایجان غربی با استفاده از وسایل و ابزار آلات سنتی که به نی قازان در زبان ترکی معروف است، اقدام به عرق گیری از این گیاه با ارزش می کنند.

در کنار استفاده بانوان آذربایجان غربی از عرق بیدمشک به عنوان شربت گوارا برای پذیرایی از میهمانان نوروزی، عرق بیدمشک، در رفع کم خونی، ناراحتی های قلبی و عروقی، تسکین اعصاب و دردهای رماتیسمی مورد استفاده قرار گرفته و نقل سوغات ارومیه نیز با استفاده از این عرق معطر تهیه می شود.

بیدمشک را می توان به صورت درختچه هایی که درکنار نهرها یا در حاشیه باغ های شهرهای آذربایجان غربی بخصوص در شهرهای ارومیه، سلماس و خوی کاشته می شود دید، بید مشک که نام محلی آن"پیش پیشا" است با نام آذربایجان غربی بخصوص ارومیه عجین است به طوری که نقل بید مشک بویژه نوع ابریشمی آن و انواع عرق حاصل از بید مشک با مصارف درمانی و دارویی شهرت خاصی در کشور و منطقه دارد.

شکوفه های بیدمشک در آذربایجان غربی طلایه داران بهارند و هر سال چند روز پس از نوروز و یا قبل از آن باز می شوند،  بیدمشک گیاهی است از نژاد بید که اندازه آن از بید معمولی کوچکتر بوده،سنبله های آن با پرچم های زرد دارای اسانس معطر بوده که نشانگر زمان برداشت آن است، اسانس یا عرق بیدمشک علاوه بر خواص درمانی برای معطر کردن شربت ها نیز در آذربایجان غربی مورد مصرف دارد.

رتبه اول آذربایجان غربی با تولید 800 تن بید مشک در کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می گوید: استان آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از 800 تن بیدمشک و عرق این محصول، رتبه اول کشوری را در این زمینه دارد.

فتح ا.. زاده می افزاید: آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از 800 تن بیدمشک و عرق این محصول رتبه اول کشوری را در این زمینه دارد.

وی با بیان این که 25 هکتار در استان کشت می شود گفت: کشت این محصول به صورت پراکنده در حاشیه باغات جویبارها و رودخانه ها انجام می گیرد.

این مقام مسئول با بیان این که شهرستان ارومیه با زیر کشت بردن 18 هکتار بیشترین میزان کشت را از آن خود کرده است، افزود: دیگر شهرستان های استان نیز با هفت هکتار کشت این محصول را انجام می دهند.

او میزان تولید این محصول در استان را 250 تن دانست و خاطر نشان کرد: از این مقدار حدود 750 هزار لیتر بیدمشک تولید می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه می کند: با توجه به صادرات این محصول به کشور های مختلف اروپایی و آمریکایی و خواص دارویی موجود در آن افزایش میزان کمی و کیفی این محصول را در سال های آینده در دستور کار داریم.

استفاده از عرق بیدمشک در مصارف گوناگون

با برداشت این محصول کار عرق گیری نیز آغاز می شود که در گذشته تمام محصول در خانه ها تبدیل به عرق و اسانس می‌شد،در زمان حاضر تعداد زیادی از واحد های تبدیلی نیز این محصول را خریداری و تبدیل می کنند.

بیدمشک علاوه بر رایحه مطبوع، دارای خواص درمانی زیادی است که اهالی شهرستان ارومیه برای استفاده از خواص درمانی و پذیرایی از مهمانان، عرق آن را در خانه ها نگهداری کرده و عرق و نقل بیدمشک به دلیل کیفیت و عطر و طعم مطبوع از قدیم الایام مورد توجه مسافران و گردشگران بوده و در زمان حاضر نیز از جمله اقلامی است که مشتریان زیادی دارد.

خواص درمانی بیدمشک

در کنار استفاده بانوان آذربایجان غربی از عرق بیدمشک به عنوان شربت گوارا در جهت پذیرایی از میهمانان نوروزی، عرق بیدمشک، در رفع کم خونی، ناراحتی های قلبی و عروقی، تسکین اعصاب و دردهای رماتیسمی مورد استفاده قرار می گیرد.

غیر از خواص درمانی شکوفه های بیدمشک، پوست درخت و برگ های آن نیز خاصیت ضد انگلی داشته و جوشانده آن انگل ها و کرم های معده و روده را از بین می برد.

نحوه عرق گیری از شکوفه های بیدمشک

وسایل تعریق در ارومیه که به زبان محلی  نی قازان گفته می شود شامل یک دیگ و یک کلاهک است که کلاهک آن به شکل مخروط ساخته شده و دارای یک محفظه آب سرد است که به محض گرم شدن عوض می شود.

زنان خانه دار ارومیه اهمیت زیادی به پاکیزگی وسایل تعریق می دهند، درختان بیدمشک علاوه بر ارومیه در شهرستان های خوی و سلماس نیز وجود داردو به صورت اسانس و یا شکوفه به بازار عرضه می شود.

به گفته مسئولان بیش از یک میلیون لیتر انواع عرقیات گیاهی در آذربایجان غربی تولید می شود که عرق بید مشک بخش مهمی از آن را شامل می شود،  تهیه عرق از این گیاه به صورت سنتی و همچنین در کارگاهها بصورت صنعتی صورت می گیرد بطوریکه در شهرستان ارومیه از رونق بسزایی برخوردار است.

بر اساس اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی ، یک هزار تا 1200 گونه گیاه در این استان وجود دارد که این میزان گونه گیاهی حدود 10 درصد از مجموع گونه های گیاهی کشور را شامل می شود.

بیدمشک گیاهی ملین و تقویت‌کننده قلب، اعصاب و محرک قوای جنسی است، این گیاه دارویی دستگاه گوارش را تقویت کرده و اشتها را افزایش می‌دهد. جوشانده برگ یا پوست درخت بیدمشک سبب دفع انگل‌ها و کرم‌های معده و روده می‌شود.

بیدمشک تقویت‌کننده دستگاه عصبی بوده و جوشانده برگ آن با عسل اعصاب را آرام می‌کند. همچنین عرق بیدمشک، آرامبخش و خواب‌آور است. جوشانده گل بیدمشک همراه با شکر، ناراحتی‌های عصبی، افسردگی، درد‌های عصبی و روماتیسمی را بهبود می‌بخشد، همچنین عرق بیدمشک مقوی قلب بوده و برای حفظ سلامتی آن بسیار مناسب و موثر است و همچنین باعث کاهش تب می‌شود و خاصیت تب‌بر دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا