اخبار
کد خبر : 2013 ۱۳۹۵/۰۱/۲۱   

آماده باش « امید» برای دور دوم

پس از این که سخنگوی وزارت کشور تاریخ نهایی اجرای دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را مشخص کرد، جریان های سیاسی یک بار دیگر به تکاپو افتادند تا با قدم های راسخ بر کرسی های باقی مانده که البته هم بسیار تاثیرگذار است را مستولی شوند. در این بین بعد از ظهر چهارشنبه هفته گذشته لیست اسامی نامزدهای مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی مورد حمایت ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان و حامیان دولت منتشر شد.

به گزارش نای قلم، در حوزه انتخابیه ارومیه هادی بهادری (اصلاح‌طلب)، روح‌الله حضرت‌پور (اصول‌گرا)، ‌حاکم ممکان (مستقل) و مجید دودکانلوی میلان (اصلاح‌طلب)، در حوزه انتخابیه ماکو، چالدران، پلدشت و شوط  شریف‌پور (اصلاح‌طلب) و اکبرزاده (اصولگرا)، در حوزه انتخابیه سلماس رسول جلایر (اصولگرا) و شهروز برزگر (اصلاح‌طلب) و در حوزه انتخابیه میاندوآب و شاهین‌دژ و تکاب عیسی‌زاده (اصولگرا)، هاشمی (اصولگرا) و میرزایی (اصلاح‌طلب) و جهانبخش محبی‌نیا (اصول‌گرا) به رقابت می پردازند.

اصلاح طلبان پیشرو در تهران و راس آن ها دکتر عارف سعی دارند که با حمایت از اعضای لیست امید در شهرستان ها به اثرگذاری بیشتری نایل شوند. از جمله علی مطهری نماینده منتخب مجلس دهم با بیان اینکه حمایت خاتمی در پیروزی «لیست امید» بسیار تاثیرگذار بود، گفت: نامزدهای اصلح لیست امید را برای دوردوم حمایت می‌کنم.

بررسی اخبار نشان می دهد در حالی که اصلاح طلبان با روحیه قوی در حال ساماندهی ستادی برنامه های انتخاباتی خود هستند، اصولگرایان نیز برنامه خود را دارند و قرار است کمیته هفت نفره ساماندهی اصولگرایان مجلس برای دور دوم انتخابات تشکیل جلسه می‌دهند.

عبدالرضا مصری در گفت وگو با ایسنا گفت:‌ این کمیته هفت نفره متشکل از حاجی بابایی، سالک اصفهانی، نقوی حسینی، احمد امیرآبادی، مهدی زاهدی، عبدالرضا مصری و امیرحسین قاضی زاده هاشمی برای چگونگی حضور اصولگرایان در انتخابات دور دوم مجلس تشکیل جلسه می‌دهند.

وی همچنین ادامه داد: این کمیته مختص مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است که در آن چگونگی حضور اصولگرایان و برنامه‌های این جریان در انتخابات دور دوم مجلس مورد بررسی و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

اما در مورد این دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی نکات زیر حائز اهمیت است:

اولا اینکه باید توجه داشت انتخابات مجلس در اکثر حوزه های بزرگ و از جمله تهران دور دوم ندارد و تکلیف آن در یک مرحله مشخص شده است. از آنجا که شرایط در شهرهای کوچکتر با  پایتخت و دیگر مراکز پرجمعیت متفاوت است باید راهبردهای مخصوص  رسیدن به پیروزی در این حوزه ها در نظر گرفته شود.

علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت در این مورد گفته است: در شهرهای کوچک انتخابات خیلی وقت ها قومی و قبیله ای می شود . بنابر این تاثیر فضای عمومی انتخابات در شهرهای کوچک بین بیست تا سی درصد است در حالی که در شهرهای بزرگ خیلی بیشتر است. به همین دلیل است که این فضا در تهران نتیجه ی 100% ایجاد می کند اما در شهرهای کوچک اثر نسبی دارد. ممکن است پرسیده شود که در انتخابات هفت اسفند چرا در شهرهایی مثل مشهد این اتفاق نیافتاده است که در جواب باید به فرایند شکل گیری فضای سیاسی وعملکرد عوامل اجرائی انتخابات بپردازیم و آن را باید برسی کنیم. اگر چه انتخابات امسال انتخاباتی سالم بوده اما در برخی حوزه ها این گونه نبوده است برخی شهرها مشکلاتی داشته اند اما چون فرایند کلی درست بوده وارد بحث های چالشی نشده و نمی شویم.

دوم اینکه در حال حاضر با توجه به پیروزی قاطع اصلاح طلبان در استان های پیشرو و همچنین تشکیل یک اکثریت هرچند شکننده با اعتدالیون و مستقلان میانه رو جو روانی انتخابات پیش رو کاملا به نفع اصلاح طلبان است و قطعا اثار آن در دومین دور مشخص خواهد شد. لذا بدیهی است که اصلاح طلبان باید بیشترین بهره را از این فرصت ببرند و با بسیج سازی همگانی پایگاه اجتماعی خود بتوانند بهترین نتیجه را از این فرصت تاریخ کسب کنند. غره شده به پیشرفت خوب چند ماه قبل و عدم نگاه به آینده و البته ساده انگاری رقیب قطعا مانع این راه خواهد شد.

در همین مورد  یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: در دید کلان می توان گفت که اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات نه تنها کمتر از دور اول نیست، بلکه می توان گفت که بیشتر است.

آذرمنصوری در گفت وگو با  ایسنا در ارتباط با لزوم مشارکت در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به طور معمول و با توجه به بررسی انتخابات های گذشته پیش بینی می کنیم که درصد مشارکت مردم در دور دوم انتخابات پایین تر از دور اول خواهد بود. همیشه مشارکت مردم در دور دوم کاهش یافته است.

سوم اینکه شسکت اخیر اصولگرایان سبب خواهد شد که پایگاه هرچند قلیل اجتماعی این گروه به صورت منسجم تر در انتخابات حاضر شوند و لذا ضروری است که اصلاح طلبان و حامیان آن ها نیز به سان دور اول انتخابات منسجم و پرشور حضور یابند تا اکثریت قاطع مجلس ساحتی عقلایی بیابد.

چهارمین موردی که مخصوصا باید در دستور کار مجریان انتخابات و به ویژه وزارت کشور قرار بگیر آن است که در شهرستان ها امکان اختلال در آرا، اقدامات غیرقانونی از سوی نمایندگان یا ایادی آن ها، تخلفات انتخاباتی و مخصوصا تخلف در حوزه های رای گیری زیاد است و حالا که بخشی از مشمولیت این نهادها به واسطه یک مرحله ای بودن برخی حوزه رفع شده، شایسته است که این توان در شهرهایی که دور دوم انتخابات در آن ها برگزار می شود، سرمایه گذاری شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا