Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 201 ۱۳۹۴/۰۴/۲۰   

آثار تاريخي آذربايجان غربي با مشاركت مردمي صيانت شوند

استاندار آذربايجان غربي گفت: در راستاي صيانت و حفاظت از آثار تمدني و ميراثي بر جاي مانده از پيشينيان از ظرفيت انجمن‌های ميراث فرهنگي كه مبتني بر مشاركت مردمي است، بهره گرفته شود.

به گزارش ناي قلم، قربانعلي سعادت صبح امروز در نخستين جلسه انجمن ميراث فرهنگي استان آذربايجان غربي اظهار كرد: تعدد آثار تاريخي و اماكن و ابنيه‌هاي ميراث فرهنگي و كمبود نيروهاي حافظ اين آثار به قدر كافي، می‌طلبد كه از ظرفيت انجمن‌های ميراث فرهنگي كه مبتني بر مشاركت مردمي است در راستاي صيانت و حفاظت از آثار تمدني و ميراثي بر جاي مانده از پيشينيان بهره گرفته شود.

وي به آثار ارزشمند تاريخي و تمدني استان آذربايجان غربي نيز اشاره كرد و افزود: در آذربايجان غربي با توجه به هم‌مرزي با كشورهاي خارجي، دست‌اندازي و کاوش‌های شبانه و غيرمجاز آثار تاريخي با هدف سودجويي و كسب منفعت، ممكن است بيشتر اتفاق بيفتد؛ لذا لازم است با همكاري و مشاركت مردم در شهرها به ویژه روستاهاي داراي آثار تاريخي، از هرگونه تعرض و دست اندازي به اين آثار جلوگيري شود.

استاندار آذربايجان غربي اضافه كرد: در همين راستا، تاسيس و تشكيل انجمن‌هاي ميراث فرهنگي در شهرستان‌ها و روستاها براي ما اهميت اساسي دارد و حتي طي تفاهم‌نامه‌اي فی‌مابین ميراث فرهنگي استان و بسيج، مقرر شده كه از ظرفيت پایگاه‌های بسيج هم براي صيانت از آثار تاريخي استان استفاده شود.

سعادت همچنين به فعاليت انجمن‌های ميراث فرهنگي در گذشته اشاره كرد و افزود: متأسفانه بعد از سال 84، موضوع انجمن‌های ميراث فرهنگي مورد غفلت واقع شد و امروز دولت تدبير و اميد، مجدانه پيگير احيا و فعاليت اين انجمن‌ها است.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: همفکری برای حفظ دستاوردهای میراثی که دستاورد تلاش ، زندگی ، افکار و اندیشه های اجداد و نیاکان ماست ، نقش تأثیرگذاری در حفظ هویت ملی منطقه ای و استانی ما دارد.

وي در بخش ديگري از سخنان با اشاره به حضور باشكوه و پرشور مردم استان در راهپيمايي روز جهاني قدس خاطرنشان كرد: مردم استان با حضور ارزشمند خود در راهپيمايي روز جهاني قدس نشان دادند كه همواره مدافع ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامي هستند.

مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و دبير انجمن‌هاي ميراث فرهنگي كشور نيز در اين جلسه فلسفه وجودي انجمن و اهداف آن را تشريح نمود.

رئوف، گفت: در كشور بيش از يك ميليون اثر تاريخي وجود دارد كه تمام اين‌ها نيازمند مطالعه، پژوهش، مرمت و معرفي هستند و براي انجام اين اقدامات نيازمند بهره گيري از ظرفيت و توان انجمن‌های ميراث فرهنگي هستيم.

اعضاي انجمن ميراث فرهنگي استان نيز در اين جلسه، دیدگاه‌ها و نظرات خود را راجع به صيانت از ميراث فرهنگي و تاريخي استان بيان كردند.

آذربایجان غربی دارای يك هزار و 472 بنا ، تپه ، محوطه و اثر تاریخی می‌باشد که در ردیف میراث ملی و جهانی به ثبت رسیده است.

از جمله این آثار می‌توان به آثار جهانی قره کلیسای چالدران ، تخت سلیمان تکاب اشاره کرد.

علاوه بر این بناهای تاریخی تپه‌هایی مانند تپه حسنلوی نقده ، گوی تپه ارومیه ، تپه هفتوان و اهرنجان سلماس نیز از تپه های قدیمی و تاریخی استان به شمار می‌رود.

آثاری مانند مسجد جامع ارومیه ، بنای سه گنبد ارومیه ، کاخ موزه سردار ماکو نیز جزو آثار ثبت شده در ردیف میراث فرهنگی آذربایجان غربی است.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا