اخبار
کد خبر : 2009 ۱۳۹۵/۰۱/۲۶   

جادّه ابریشم؛ بزرگ راه تبادل فرهنگ ها

حضور 33 کشور در نشست جاده ابریشم ارومیه فرصتی برای سرمایه‌گذاری در گردشگری است

راه ابریشم گذرگاه تجاری پرآوازه ای است که چگونگی داد و ستد فرهنگی شرق وغرب در این راه قابل مشاهده است. این راه، راه بازرگانی قدیمی بود که از چین، واقع در شرق دور، آغاز و تا دریای مدیترانه در غرب امتداد می یافت. نکته قابل توجه این که افزون بر کالاهای بازرگانی، اندیشه ها و فرهنگ های ملت ها و قوم های گوناگون از آن راه به دیگر کشورها منتقل می شد. راه ابریشم در واقع، بیان گر تمدن قدیم مشرق زمین است.

به گزارش نای قلم، جاده ابریشم طولانی ترین و از دیدگاه تاریخ تمدّن و فرهنگ پراهمّیت ترین حلقه ی زنجیری بوده است که اقوام و ملل اقصی نقاط دنیا را به یکدیگر پیوند می داد و بی گمان در طول تاریخ جادّه ی بازرگانی مهم تری از جادّه ی ابریشم سراغ نشده است.

مدیر حوزه مطالعات مردم شناسی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی می گوید: جاده ابریشم، حدفاصل چین تا اروپا را شامل می شد که از لانسو در چین شروع تا بندر اِفسوس در دریای مدیترانه ادامه داشت و از شهرهای مهمّی چون تورفان، سمرقند، بخارا، نیشابور، قزوین، تبریز و از مسیر های فرعی دیگر و نهایتا خوی  ردّ می شد.

حسن سپهر فر در مورد مسیرهای اصلی و فرعی جاده ابریشم که از ایران گذر می کرد، اظهار می دارد: جاده ابریشم در ایران بر اساس محور شرقی_غربی به خراسان امروز وارد شده و از مسیر شهرهای توس، نیشابور، سبزوار، شاهرود، دامغان، سمنان به ری باستان می رسیده و از ری که شهری بزرگ بود به سوی قزوین و از آنجا به دو شاخه تقسیم می شده است.

وی ادامه می دهد: از قزوین یک راه به سوی شمال غرب یعنی به سمت سراب، تبریز، مرند و شمال استان آذربایجان غربی و  خوی منتهی و از  کشور خارج می گشت و راه دیگر به سمت غرب یعنی به سوی هگمتانه (همدان امروز) و بعد کرمانشاه و از کشور خارج می شده، راهی که براساس منابع مهم تاریخی و مراجع جهانی مانند یونسکو مورد تأیید قرار گرفته است.

سپهرفر در مورد دیگر مسیرهای فرعی ابریشم می گوید: راههای فرعی دیگر هم که حتی ایران را از طریق خلیج فارس با سایر مناطق جهان پیوند می داده بسیار زیاد است که مهم ترین آنها راهی است که از طریق ری باستان به اصفهان، شیراز و بوشهر می رفته و سپس از مسیر دریایی جاده ابریشم از ایران خارج می شده است، چنانکه می بینیم ایران کشوری است که به طور کلی در مسیر راه ابریشم بوده است و مبادی ورودی و خروجی مهم مانند سرخس، خسروی، بازرگان، بندر بوشهر (لیان)، بندرعباس (گمبرون) و مرز کویته در سیستان و بلوچستان از گذشته های نسبتاً دور محورهای مهم بازرگانی و توریستی بوده اند.

مدیر مطالعات حوزه مردم شناسی اداره کل در خصوص مسیرهای عبور جاده ابریشم از استان آذربایجان غربی اظهار می دارد: منطقه آذربایجان از نظر قرار گرفتن در گذرگاه حساس شمال‌غرب كشور و نقطه اتصال دنياي شرق با كشورهاي غربي داراي راه هاي باستاني مهمي بوده است، به طوری که یک مسیر  در ری از مسیر اصلی جاده ابریشم منشعب می شد پس از طی قزوین، سلطانیه و زنجان در استان آذربایجان شرقی امروز از میانه آغاز شده و پس از طی بستان آباد، تبریز و مرند، خود به دو شاخه تقسیم می شد.

سپهرفر ادامه می دهد: یک مسیر دیگر از مرند به خوی رسیده و از طریق جاده قطور به طرف قسطنطنیه ادامه می یافته است. هر چند این مسیر اهمیت کمتری داشته اما کاروانیان از شهر خارج و پس از گذشتن از راه «سکمن آباد» و عبور از روستاهاى «قراقوش سفلى» [ فیرورق( پِرهَ )، شوریک و کلوانس، گیلدور، مامش خان و قهوه خانه موسوم به ساختمان زورآباد؛ به طرف  «سکمن آباد» و «آواجیق= چالدران» طی طریق می کردند و راه خود را به سوى«ارزروم» و «طرابوزان»ادامه مى دادند.شاخه اصلی دیگر از اکباتان از مسیر اصلی جاده ابریشم منشعب گشته و در شمال غرب ایران پس از گذشتن از مراغه یا با مسیر اولی به طرف تبریز و مرند رفته و یا به وسیله مسیرفرهی دیگر از طریق ارومیه، سلماس وخوی تا نخجوان و سپس دبیل، پایتخت ارمنیه امروز می رفته است.

او تاکید می کند: پژوهش های مردم شناختی و باستانشناختی مسیرهای تاریخی جاده ابریشم می تواند به بازشناسی تاریخ مناطق و مراودات دولت ها و ملل كمك كند.

سپهرفر تصریح می کند: انجام مطالعات مردم شناسی تاریخی و کاوش های باستان شناسی مرتبط با جاده ابریشم می تواند به بازشناسی تاریخ مناطق و مراودات دول و ملل گذشته، کمک کند.

او در همین خصوص می گوید: بقایای مراکز شهری و سکونتی در مسیر تمدن های آسیای مرکزی و جلگه سند، مراکز شهری در فلات ایران، شهرهای تاریخی و قدیمی افغانستان ، برخی از شهرها مانند دامغان، نایین، بم [ تبریز، مرند، خوی و ارومیه ] با آثار تاریخی مهم دوره های قبل از میلاد تنها نمونه هایی از شهر های تاریخی مسیر جاده ابریشم هستند که با مجموعه جاذبه های دیگر درون آن ها] مانند کاروان سراها، آب انبارها، یخچال ها و دیگر بناهای وابسته، نیازهای کاروانیان و مردم شهرها را تامین می کرده اند.

گفتنی است ششمین نشست بین المللی جاده ابریشم از سوم تا ششم اردیبهشت ماه در مرکز استان آذربایجان غربی برگزار می‌شود. شهر ارومیه بیش از ۳ هزار سال قدمت دارد و قدیمی‌ترین شهر منطقه شمال‌غرب ایران به‌شمار می‌آید که هنوز پابرجا است، به همین دلیل ارومیه به عنوان یکی از ۱۹ شهر تاریخی ایران در یونسکو ثبت شده است.

در ششمین نشست بین‌المللی جاده ابریشم که از سوم اردیبهشت ماه به مدت چهار روز در شهر ارومیه برگزار می شود، موضوع سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ایران با حضور نمایندگان 33 کشور مطرح می‌شود.

نشست بین المللی راه ابریشم در چهار روز در هتل آنا برگزار می‌شود

معاون گردشگری استان آذربایجان غربی نشست بین المللی جاده ابریشم در ارومیه را فرصتی مغتنم برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان خواند.

حسین امامی تصریح می کند: با توسعه بخش توریسم جاده ابریشم، گردشگران بسیاری از آسیا و اروپا به کشورمان جذب خواهند شد و لذا ما باید تلاش بیشتری برای فراهم کردن زمینه سرمایه‌‌گذاری در حوزه جاده ابریشم و در مسیرهای وی‍ژه استان انجام دهیم.

او با تشریح چگونگی برگزاری نشست بین المللی راه ابریشم در این شهر اعلام می کند که تاکنون حضور نمایندگان 33 کشور در این نشست قطعی شده و این نشست در چهار روز و به میزبانی ارومیه در هتل آنا برگزار می‌شود.

امامی تأکید می کند که نهادهای دولتی و عمومی آذربایجان غربی فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری در این حوزه تلاش خواهند کرد و سپس می افزاید: با توجه به حضور 33 کشور در طی چهار روز و برگزاری جلسات مختلف و ارائه موضوعات مختلف فرهنگی، تجاری، گردشگری و سرمایه گذاری می تواند برای شهر ارومیه و استان می تواند آثار مثبت و مفید زیادی به همراه داشته باشد.

وی با تبیین اهمیت مسیر زمینی جاده ابریشم در آذربایجان غربی ادامه می دهد که با سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها و صنایع وابسته به آن، می‌توان این منطقه را به عنوان یک «نماد سنتی گردشگری» احیا کرد.

کتاب ظرفیت های آذربایجان غربی در مسیر جاده ابریشم منتشر می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم از انتشار کتاب معرفی ظرفیت های اقتصادی و گردشگری آذربایجان غربی در مسیر جاده ابریشم خبر می دهد.

جلیل جباری می افزاید: تلاش می شود کتابی با موضوع جاده ابریشم و معرفی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی و اقتصادی استان آذربایجان غربی آماده چاپ و توزیع شود تا بتوان از این طریق بیش از پیش از نظر تبلیغی و فرهنگی موثر واقع شد و بسترهای لازم برای جذب گردشگر را فراهم کرد.

او تاکید می کند: بحث اهمیت جاده ابریشم بر کسی پوشیده نیست و به دلیل اهمیت وافر این موضوع تاکنون جلسات مختلفی در استان تشکیل شده تا ارومیه میزبان شایسته ای برای این نشست بین المللی باشد.

جباری خاطرنشان می کند: جلسات متعددی در سطح استان آذربایجان غربی با روسای نهادها و تشکل‌های مختلف از جمله شهرداری ارومیه برگزار شده و بسیاری از نهادها نیز برای مشارکت در این برنامه اعلام آمادگی کرده‌اند و قسمتی از این اقدامات انجام پذیرفته‌اند و انتظار می‌رود استانداری آذربایجان غربی نیز با صدور دستورات لازم بقیه امورات را به سرانجام برساند.

سی‌وسه کشور جهان عضو برنامه راه ابریشم هستند و کشورهای بسیاری برای بهره گیری از فرصتهای سرمایه گذاری و انتفاع اقتصادی در تلاش برای پیوستن به این برنامه هستند. کشور اسپانیا سال گذشته رسماً به عضویت این برنامه در آمد.

یکی از کریدورهای راه ابریشم در سال 2014 به ثبت یونسکو رسیده است و کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، قفقاز و کشورهای مشترک المنافع در این کریدور قرار دارند. یونسکو از محل بودجه های بین المللی خود به این کشورها کمک مالی می کند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا