اخبار
کد خبر : 200 ۱۳۹۴/۰۴/۲۰   

مرحله نخست طرح جامع مالياتي تابستان امسال به اتمام می‌رسد

مديرکل امور مالياتي آذربايجان غربي مي‌گويد: مرحله نخست طرح جامع مالياتي که شامل اجراي دو پروژه اصلاح فضاي فيزيکي و ارتقاي شبکه محلي و گسترده و ارتباطات راه دور است تا پايان شهريور سال جاري به اتمام می‌رسد.

یعقوب مزرعه‌لی در گفت‌وگوي اختصاصي طرح جامع مالياتي را از اولویت‌های برنامه هاي اداره کل امور مالياتي استان در سال 94 اعلام مي‌كند و مي‌افزايد: مرحله دوم اجراي طرح جامع مالياتي که بعد از شهريور 94 عملياتي مي‌شود اجراي آزمايشي سامانه نرم افزاري يکپارچه مالياتي موسوم به ITS است.

او به مناسبت هفته ماليت سخن مي‌گفت، با بيان اينكه استفاده از اين نرم افزار امکان مشاهده پرونده مالياتي، درآوردن مفاسا حساب و پرداخت ماليات از طريق اتصال به اينترنت را براي مؤدي مالياتي فراهم می‌کند، اظهار مي‌دارد: در دو سال 92 و 93 بالغ بر 56 ميليارد ريال از اعتبارات ملي جهت اجراي مقدمات طرح جامع مالياتي در آذربايجان غربي هزينه شده است.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی مي‌گويد: نظام مالياتی با توجه به کارکردهای خود نقش کليدی در نظام اقتصادی و اجتماعی هر کشور ايفا مي‌كند، به طوري كه يكي از منابع مهم درآمدي دولت است و علاوه بر اينكه بخش عمده اي از هزینه‌ها را تامين می‌کند به عنوان ابزار مناسب مالي براي كنترل اقتصاد نيز به كار گرفته می‌شود.

یعقوب مزرعه‌لی اظهار مي‌دارد با توجه به ميزان تأثيرگذاری نظام مالياتی بر ساير بخش‌های اقتصادی و چالش‌های مترتب بر آن و همچنين تعامل گسترده آن با آحاد جامعه نظام مزبور به‌عنوان يکی از محورهای طرح تحولات اقتصادی انتخاب شده است و اصلاح اين نظام در سه محور اصلی شامل اصلاح قوانين و مقررات مالياتی، اجرای طرح جامع مالياتی و استقرار کامل نظام ماليات بر ارزش‌افـزوده مورد توجه قرار گرفته است.

وي در تشريح سه محور مذكور اظهار مي‌دارد: ماليات بر ارزش‌افزوده پس از تصويب قانون مربوطه در خردادماه 1387 از مهرماه همان سال در چارچوب مراحل استقرار در حال تسری و گسترش به زنجيره نهايی است. همچنين، پياده‌سازی طرح جامع مالياتی نيز در حال تکميل است، آخرين و مهم‌ترين اقدام در طرح تحول نظام مالياتی نيز بازنگري در قانون ماليات‌هاي مستقيم است كه اگر اين سه محور به مرحله نهايي برسند شاهد رفع خلأهاي قانوني، شفاف سازي و رفع ابهام از برخي مفاد قانوني و آیین‌نامه‌های مربوطه خواهيم بود.

مزرعه‌لی در تشريح طرح جامع مالياتي اظهار مي‌دارد: با اجراي طرح جامع مالياتي، خدمات نوين الكترونيكي از جمله دسترسي موديان به پرونده مالياتي، دريافت اظهارنامه‌ها، پرداخت ماليات، دريافت صورت معاملات فصلي و... همگي به صورت الكترونيك انجام خواهد پذيرفت و از اين پس مبناي تشخيص ماليات نيز اطلاعات دقيق موجود در پايگاه جامع اطلاعات مالياتي خواهد بود.

وي با بيان اينكه يكي از مزاياي اجراي طرح جامع مالياتي، شفاف سازي اطلاعات و یکپارچه شدن اطلاعات مالیاتی است، خاطرنشان مي‌كند: اين طرح يکي از عظیم‌ترین و مهم‌ترین پروژه هاي تحت برنامه هاي آي تي در کشور است که با اجراي آن عدالت اجتماعي و اقتصادي در جامعه ايجاد و موجب اعتماد موديان مي‌شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به پديده فرار مالياتي اشاره مي‌كند و اينكه با تحول نظام مالياتي شاهد سوءاستفاده برخي از سودجويان نخواهيم بود.

او سپس مي‌گويد: هر گونه تلاش قانوني يا غير قانوني به منظور طفره رفتن از پرداخت ماليات يا كمتر پرداخت كردن آن به هر شيوه كه انجام شود فرار مالياتي گفته می‌شود.

مزرعه‌اي در زمينه راه‌هاي فرار مالياتي نيز اظهار مي‌دارد: قاچاق كالا، نگهداري دو دسته دفاتر و مدارك براي ثبت معاملات يك دفتر براي صاحبان مشاغل كه دخل و خرج را به درستي نشان می‌دهد و ممكن است از آن براي دريافت تسهيلات بانكي و ساير امور استفاده شود و دسته دوم براي ارائه به واحد هاي مالياتي كه به صورت غير واقعي و كمتر از ميزان حقيقی تنظيم شده و فقط بخش كوچكي از درآمدها را نشان می‌دهد، از جمله راه‌هاي فرار مالياتي هستند، يا عدم ثبت بسياري از فعالیت‌ها و درآمدها در دفاتر و اسناد و مدارك و حتي اشتغال به اموري كه مجوزهاي لازم براي آن فعالیت‌ها اخذ نشده به طوري كه شناسايي را براي ماموران مالياتي غير ممكن سازد.

وي ادامه مي‌دهد: همچنين فعالان می‌توانند با تباني با فروشندگان كالا و خدمات و با ارائه فاكتورهاي خريد صوري اعتبار مالياتی براي خود منظور كنند.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا